AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.405

Audi A3 -99 som knarrar vid fullt rattutslag..

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Hej

Har en Audi A3 som har børjat knarra nær man gør fullt rattutslag till høger eller vænster. Det hørs som om det kommer "bakom" ratten någonstans ner mot framvagnen och låter lite som ett "fjæderljud" typ "tjongljud/dongljud". någon som vet vad det kan bero på?

Tack på førhand!

// M.V.H. Daniel
När framhjulsdrivna bilar "knarrar/knäpper" vid fullt rattutslag så brukar orsaken vara slitna drivknutar eller möjligtvis otillräckligt med fett i drivknuten...
Det kan vara ett fjäderbenslager som är slut, brukar ge "fjäderljud".
Sp
3.093
Spajjjs
Dawwe: bilen var inne på besiktning i slutet på februari utan anmærkning.

Jag kan stå stilla och driva ratten fram och tillbaka och då kommer också ljudet. Så inte bara nær bilen rullar (om det spelar någon roll)

Ljudet har inte kommit mer och mer med tiden utan helt pløtsligt en dag så børjade det.

AKN: Dum fråga, men var sitter fjæderbenslagret?

// M.V.H. Daniel
Mellan övre fjädertallriken och karossen. Nu gissar jag att du har McPearson fjäderben på din bil, kan inte Audi så bra.
Exempel Länk
Spajjs: Det är mycket sällan det anmärks på slitna (knarrande) drivknutar, om ens alls...Det enda de brukar anmärka på är om drivknuts-damasken är skadad. Har själv tidigare haft en Polo -82 som "knarrade" riktigt ordentligt vid fullt rattutslag när man svängde, inga som helst anmärkningar på besiktningen...Det kan iofs vara den del som AKN beskriver som är orsaken till ljudet, och ett glappande fjäderbenslager får du definitivt anmärkning på vid besiktningen, dvs om det upptäcks...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Audis framvagnsdelar brukar inte vara något under av livslängd...

Kan du inte be någon vrida på ratten samtidigt som du håller handen på olika delar för att föröka känna dig fram till var det knäpper.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Sp
3.093
Spajjjs
Provade att lyssna lite vid fjædern/dæmparen nær min tjej vred på ratten. Hon hørde tjonget inne i bilen men jag hørde ingenting i hjulhuset iaf..

AKN:
jag har ingen koll alls på Audi bilar heller, så jag har ingen blekaste aning vad som sitter på bilen.

ErikW:
Får nog gøra som du sæger. Får hissa upp bilen på nån lift och låta någon vrida på ratten medans jag førsøker høra/lokalisera var det kommer ifrån.

Så lætt som det hørs inneifrån bilen så tycker man att det borde høras utifrån oxå :)

// M.V.H. Daniel
Ho
32
Holman318is
BMW 320i -98
Ni kan inte jämföra äpplen och päron!
A3 har en helt vanlig mcpherson framvagn med vanlig undre länkarm. Den brukar det inte bli några problem med! Samma som Golf/Leon/Toledo/Octavia och har sina grunder från gammel Golfarna.
Jag skulle gissa på övre fjäderbenslager eller stötdämpare. Sen är det ju mer elle mindre standard med "klonk" i framvagnen på A3 med kusiner, men det är pga dålig kvalitet på krängningshämmare och gummilager till denna.

A4/A6/A8 har en helt annan framvagn med 4 länkarmar per sida, som inte är riktigt lika bra.... :P
Men sen är väl inte äldre BMW direkt kända för bra bussningar och leder heller..
Sp
3.093
Spajjjs
Ljudet kommer från fjädern på vänster sida fram har jag kostaterat. Får ta en närmare titt senare i veckan när sommarhjulen åker på.

// M.V.H. Daniel
Om du tar bort skyddet på toppen av fjäder/stötdämpartornet i motorrummet kan du se/känna på toppen av stötdämparstången. Medan någon vrider ratten kan eventuella ryck/hopp i rörelsen tyda på trasigt fjäderbenslager. Går naturligtvis att känna på övre fjädertallriken också men det kan ju vara svårt att komma åt.
Sp
3.093
Spajjjs
Uppdatering: Fick bytat fjädern idag och ljudet försvann. ca 6 cm av fjädern var borta "uppe" så den hade hamnat för långt upp..svårt att förklara. Ljudet försvann iaf :)

// M.V.H. Daniel
Där ser man....Bra att det löste sig till slut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.