|
|
|
|---|---|
|
Varför är det så långa intervall mellan service och service(ca 25.000 km) på en BMW e39? Kan motorn verligen klara sig så långt på en och samma olja? Tidigare ägare av bilen litade inte på det så han bytte olja(kvitto finns) efter ca 12.500 km varje gång. Hur kan det var så att BMW rekommenderar service först efter så många kilometer(ca 25.000 km)-för mycket tycker jag? | |
| Bilen lär ju inte rasa om du följer BMWs rekommenderade intervall. Intervallet är väl 2500 mil eller 1 år? Följer du det så är inte oljan mer än 1 år gammal eller 2500 mil. | |
|
Hej, för att kunna ha så långa serviceintervall som 2500 mil så har oljevolymen i motorn ökats. Om man jämför med motorerna med samma volym från 80 talet så har oljevolymen ökat med ca 50%. Samtidigt så har oljorna fått en högra kvalité. Mvh Håkan |
|
|
Bilen räknar själv ut när det är tid för oljebyte. I serviceboken står det också "Kör du mycket mindre än 1000 mil om året, så bör du byta motorolja en gång om året". Så det kan ju bli ganska långt mellan bytena, beroende på körsträcka! Själv byter jag olja och filter var 1000:de mil! gagge |
|
|
gagge66: så onödigt. det är inte 2500mil intervallen ligger på 2500liter förbrukat drivmedel. sen följer man bmw och kör deras LL olja så är intervallen inga problem. |
|
|
Serviceindikatorn bygger på förbrukad bränslemängd men intervallet för oljebyte är alltid max 12-15 månader, till och med om man bara skulle råka ha kört några hundra mil. Å andra sidan så kan helt riktigt en långkörare lätt komma upp till 25000 km eller så innan det gått ett år, vilket inte är några problem för dagens motorer och motoroljor. FP |
|
| usch för longlife.. hemskt behandling mot en motor. Nu kan ju iof BMW tillverka motorer bättre än VAG, där det erkänt inte fungerar på 1,8T motorerna. Silen blir igensatt och kedjespännaren blir igenkoksad pga trånga oljekanaler till toppen.. Byte av sil eller oljepump och kedjespännare och kedja... Allt detta på grund av Longlife systemet. En bekant har en 1,8T som har gått 29000mil utan varken missljud i kedjespännare eller igensatt sil då oljan är bytt med max 1000mils intervaller.. | |
| tycker jag ska fortsätta byta olja 2 gånger inom en serviceintervall | |
|
Läs mitt inlägg igen. Det handlar mycket om att köra långa sträckor istf många korta med kallstarter osv, då är inte 25000km några problem, inte ens för 1.8T. För övrigt så hade BMW en tid under 80-talet då trånga oljekanaler upp till kamaxelbryggan och ventiltryckarna ställde till en hel del problem. På tal om välmående motorer, hör gärna med maskinister på t.ex färjor och liknande. Dieselmotorerna på många av dessa har aldrig svalnat ner helt sedan första dagen de kördes igång, förutom vid de planerade driftstoppen. Hör med dom om gångtimmar kontra slitage, jämfört med en motor som kallstartas. FP |
|
|
Visst klarar BMWs motorer av dom långa bytesintervallerna. Däremot om man gör många kallstarter, har t ex en hel del stadskörning eller köer så hinner motorn sällan nå driftsvarm temperatur. Det gör att oljan får ta hand om en större mängd föroreningar p.g.a. icke optimala driftsförhållanden samt hantera oförbränt bränsle. Ta t ex och lyft på oljelocket på Er egen bil när motorn är varm och titta på ev avlagringar där, sen dra upp oljestickan och ta lite olja på pekfingret. Smörj tumme och pekfinger med oljan och lukta på den. Doftar den till huvuddel drivmedel eller smått bränt är det bytesdags. Jag har som vana att vid halva intervallen byta olja oavsett körförhållanden. Alltså bara tappa ur pluggen, tömma ut och sedan i med ny olja. Detta för att säkerställa optimal smörjning. Visst ett oljefilter kostar så lite men det är rätt meckigt och blir lätt kladdigt om man byter det med. Olja är billigare än metall heter ett gammalt amerikanskt ordspråk som passar in i den här diskussionen. Jag ger mig inte in i några tekniska diskussioner om vilken olja som är bäst utan förordar en kvalitativ helsyntetolja av valfritt märke till ordinarie BMW-motorer. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.