|
|
|
|---|---|
|
Som sagt, när jag trycker in och håller trippmätarknappen i flera sekunder så dyker det upp en massa siffror, trycker den en gång till så kommer andra siffror, trycker ännu en gång så kommer igen andra siffror...osv,osv. Alltså varje gång jag trycker så är det annan information i displayen. Vad är allt detta, någon som kan beskriva vad betyder alla siffrorna eller så kanske ni har en länk där jag kan läsa om det? e39,528,juni2000....äldre modellen av data-/serviceuttag(20pin) under huven, ej ODB2. | |
| Min mätare visar alla möjliga och omöjliga siffror så den är troligtvis trasig... | |
| ... eller möjligvis rysk. | |
|
Det du kommit åt är en underhållsmeny för färddatorn. Man kan bland annat kalibrera bränseförbrukningsgivaren. Tyvärr vet jag inte vad alla siffor betyder ännu, fick just veta det här. Kanske finns infon här på forumet? |
|
|
till "lone_wolf" vad menar du att man kan bland annat kalibrera bränsleförbrukningsgivaren? ...jag menar hur ska man veta hur mycket bränsle drar bilen för att sedan kalibrerar givaren? ...lite oklart där vad du menade. |
|
|
Kalibrera bränsleförbrukningsmätaren: Givaren som mäter bränsleförbrukningen kan mäta lite fel. När man tankar fullt och kollar tripmätaren kan man räkna ut ett exaktare värde och jämföra det med den medelförbrukning färddatorn räknat ut (baserat på givaren). I min 525 TDS visar färddatorn ca 5..7% mer än vad jag räknat ut baserat på mil och tankad volym. Dvs jag borde skruva ned givarsignalen 5..7% (i praktiken sätter man antagligen en korrigeringsfaktor i färddatorns mjukvara). Det här gör man i något av stegen med "mystiska" siffor. Då jag har tid skall jag googla på färddatorn servicemenyer. |
|
|
Det är en testmeny för diverse funktioner. Utan dokumentation kan du inte läsa ut så mycket och att planlöst mata in siffror och värden kan ställa till det rejält i värsta fall. Alla bilar har liknande funktioner för instrument, stereo, klima och liknande anläggningar. Man kan komma åt liknande funktioner i all möjlig elektronik, TV. DVD, tvättmaskiner, mikrougnar, spisar/induktionshällar osv, you namet it, allt som har en display och lite lysdiodindikeringar. Allt ovanstående är avsett för verkstad/service, ej för användaren. FP |
|
|
Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| tack....men tycker nu jag ska avstå från att röra sånt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.