AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.483

Tankvärd läsning om hur du säljer, köper bil

Sida 1 av 2
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Läste lite säljterminologi i Metro förra sommaren som jag tänkte dela med mig utav. Läs annonsen NOGA innan ni slår till nästa gång.

------------------------------ Metro Juli 2007----------------------------------------

Det viktigaste vad gäller privatannonser är att bifoga en bild till annonsen, annars blir den bortsorterad direkt. Ett annat måste är ett bra pris, gärna med det lockande BVSA, som står för ”billigt vid snabb affär” och betyder att man är beredd på rejäl prutning. Däremot bör man undvika ”pris diskutabelt”, eftersom den formuleringen kan ge fel signaler. Det skriver Metro som pratat med Carl Berneklint på bilannonstidningen Motorbörsen.

I bilannonsen kan man också ta ut svängarna lite extra och skriva ”toppskick”, vilket brukar betyda att bilen är okej. ”Utställningsskick” betyder normalt att bilen är vaxad. ”Bruksskick” kan vara en omskrivning för rostskador och kassa bromsar. Den vaga formuleringen ”fullutrustad” kan betyda vad som helst.

Formuleringar som inte säljer, i alla fall inte i USA, är enligt Craigslist: ”tjejkörd”, ”går underbart”, ”först till kvarn”, ”pris XXX, värde YYY”, ”säljes på grund av tillökning i familjen”.

-----------------------------------------------------------------------------------------

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
För att lägga till några formuleringar som åtminstone får mig att sortera bort en annons, eller åtminstone lägga den i "kanske"-högen:

"endast telefon"/"seriösa ringer"/"lånad mail"/... - ALLA har en e-postadress, försök inte med annat. Jag köper hellre av någon som lever i år 2008 som vi andra och har koll på sin mail.

"inga testpiloter"/"inga däcksparkare" - Ingen provkörning = ingen affär, om så bilen är fabriksny.

"inga pratare" - Detta är oftast samma personer som knappt ger nån info i annonsen. Förväntas man hålla käft och hala fram pengarna, eller?

"endast seriösa" - Är säljaren seriös då? (Hur vet man själv om man är oseriös? Har någon tid att ringa på annonser för skojs skull?)

"fullutrustad"/"maxutrustad"/"all utrustning" - Nej, det är den inte. Ge en riktig utrustningslista istället, det är faktiskt bara att klistra in.

"unik" - Säkert, men vad säger det om bilens skick och utrustning egentligen? Ingenting! Min bil är också unik, den har en repa som ingen annan bil har.

"prutat och klart" - Vem försöker säljaren lura? Förutom möjligen nya bilar är begagnade bilar något av det mest prutbara som finns.

ANNONSER MED BARA STORA BOKSTÄVER - Kommentar överflödig.

Jag tenderar också att sortera bort annonser med felstavningar och dålig grammatik, men det är mer för att de är påfrestande att läsa än för att jag tror att det påverkar kvaliteten på bilarna.

Kan passa på att krydda med något av det roligaste jag läst i en annons: "överklass bil". Taaaack, nästa...

Wilhelm Svenselius
he he rolig tråd.

Jag kastar mig inte på telefonen när "bmw" säljer bilar på blocket.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...här gäller det att passa sig när jag ska lägga ut min 535:a på annons(om inte mina redan intresserade vill ha den vid aktuellt tillfälle) :)
Mycket att hålla koll på så att alla blir nöjda och glada ;)

Men jag håller med om att en del annonser verkligen ger "dåliga vibbar".

Mvh Janne.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Råkade läsa detta på en gammal ladugårdstylad E30 cab ute på annons för ett tag sedan:

"Obs bruden på bilden ingår inte i köpet"

köpsuget ville inte riktigt infinna sig så jag klickade vidare...

/L
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det finns massor av människor (företrädesvis äldre) som inte har egen dator/mail så "lånad mail" hetsar jag inte upp mig för!

Per L
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Per L: Precis! Jag satte ut annons åt min farbror på hans 328. Han har dator, men klarar nätt & jämt att starta den så mail för honom är lite överkurs.. Jag skrev: Vid intresse Ring, då jag inte har någon mail.
Anser inte att annonsen blev oseriös för det.

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

De flesta annonser med maskat regnummer hoppar jag över, vad mer finns att dölja??

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Om jag letar bil och hittar något intressant så händer det att jag skickar ett mail även till de som skrivit "lånad mail". Får nästintill alltid svar. "Inga mail - seriösa ringer" är bara något folk snappat upp eftersom andra gör så.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Anledningen till att (åtminstone jag) skyr annonser som inte vill ha mailkontakt är för att jag anser mail vara totalt överlägset telefon som kontaktmetod. Man kan skriva/svara när man vill, det är lättare att vara tydlig (telefonnummer, utrustningskoder etc blir alltid rätt) och mailen känns tryggare att sätta ut på nätet än hemtelefonen.

Sen inser jag förstås att det finns folk som tycker precis tvärtom, att mail är obekvämt, osäkert, opersonligt eller helt enkelt inte klarar av datorer särskilt bra. OK, men då är det ju inte svårt att be någon vän eller släkting hjälpa till att förmedla kontakter via mail. Så gjorde jag åt mina föräldrar sist de skulle sälja en bil t ex.

Wilhelm Svenselius
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Hur tænker de sæljare som skriver: Provkørning sker endast som bekræftlse till køp"? Får du inte provkøra bilen førræn efter att du køpt den........?

// M.V.H. Daniel
Lär ju inte bli mycket bil sålt om man inte får prova innan köp.
Och provkörningen skall inte bara vara runt hörnet, man skall köra den varm och helst testa den på motorväg med för att kolla snedragning, vibrationer och annat som inte märks vid provkörning på 10 meter.
En bil som är ren och fin både utvändigt och invändigt på bilderna visar ju på att säljaren har ett visst intresse för att sköta bilen och får ju i alla fall mig att titta närmare på den. Och ja alla kan tvätta bilen innan försäljning men dom som inte skött bilen innan försäljningen kan aldrig dölja skavanker rost eller nötning med EN biltvätt.

Det med "seriösa" köpare är lite löjligt för ALLA som vill köpa bil är väl seriösa potentionella köpare?
Ingen tar väl sig tid att ringa, åka iväg och titta på bilen om man vet att man inte är intresserad. Det är ju bortkastad tid.

kilroy
Alla som vill köpa bil är definitivt inte seriösa köpare. Kategorin "vrålprutare per telefon utan att ha sett bilen" är ingen seriös köparkategori enligt min uppfattning. Inte heller kategorin "snackemostrar" som mest är intresserade av att snacka. Majoriteten av dessa faller bort om man som säljare använder mailkontakt som inledande kontaktform. Därefter tar man kontakt via telefon.

"Provkörning sker endast som bekräftelse på köp" är ju så korkat det kan bli.

Min erfarenhet är att är man verkligen intresserad av ett objekt så tar man kontakt med säljaren oavsett vilken kontaktmetod säljaren förespråkar i sin annons.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Japp Kilroy.

Att vrålpruta på en bil man inte ens har varit och tittat på är inte seriöst.
Evetuell prutning sker efter provkörning och allmän genomgång av bilen.
Är priset på bilen marknadsmässigt behövs det inte prutas. MEN om det finns skavanker som måste åtgärdas skall det så klart prutas på priset i samma skala som det kostar att åtgärda evetuella fel.

Weiss,

antar att du föredrar när "passat" och "ford mondeo" säljer...:)

Själv prutar jag självklart på telefon, jag har inte tid/möjlighet att sitta och åka långa sträckor på bilar jag i förväg inte vet att jag kan få till det pris jag är villig att betala. Att en del inte klarar av det struntar jag i, vill de sälja till mig får de gå med på det, om inte får de hitta en annan köpare. Har fungerat mycket bra för mig. Har aldrig känt att jag blivit överbevisad att jag för den skull skulle vara oseriös, snarare rationell.

Det är dock upp till var och en hur man vill pruta, jag brukar fråga först om det är ok, är det inte det så stannar jag och önskar säljaren lycka till om det är på telefon, blir liknande på epost.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

simon_en:
Japp...så brukar jag också göra(dock länge sedan nu),naturligtvis på ett "begåvat" sätt...ungefär som du beskriver det :)

Mvh Janne.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Klart man kan diskutera pris men folk som börjar med att vråla "Vad är ditt sista pris?" blir man enbart förbannad på. En lugn och sansad prisdiskussion är en annan sak.

//Lövet
Varför skulle en annons med suddat regnr vara något konstigt, jag själv sätter aldrig ut mitt regnr, är nån intresserad av bilen och ringer mig så är det klart jag lämnar ut det men varför visa det i annons??

Det sker så jävla mkt stölder och det är ju av den annledningen jag inte sätter ut mitt regnr... Idagsläget har jag en e39 med mpaket och nav och aldrig skulle det falla mig in att visa mitt regnr av just stöldrisken. Garanterat att många oseriösa sitter på typ blocket och kollar efter saker dom gillar och sen hämtar oavsett om det är mpaket nav lr bilar eller andra saker, dock så skulle jag ju inte själv ringa på en annons med suddat regnr och det är BMW som säljer den, kan man inte visa sitt namn då går ju annonsen bort

Kul tråd! :-)

"endast seriösa" Den raden kan jag ha förståelse för. Det finns rätt gott om folk som inte vet vad dom vill ha och är ute och provkör till höger och vänster! (vi pratar nu om en nyare bil och inte en 5000kr bil till jobbet!) Såna kan hänvisas till bilfirmor där de kan provköra alla märken och modeller så att när dom väl hör av sig på en blocketannons med den texten bestämt sig att modellen är rätt för dom!
DET är en seriös spekulant!

Vidare, det normala är väl att pruta EFTER man sett bilen och dess brister och komma överens om pris efter detta! Eller ska man annars hålla på att pruta ytterligare en gång, efter besök på plats?! Nog endast ägare till svårsålda bilar går med på detta, alternativt behov av snabba cash.. eller så är ägaren desperat att bli av med bilen?!
Klart man får man ha överseende med köpare som kommer långt ifrån men såna som ringer från den egna stan och börjar med att köpslå...tsss..
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
"Endast Seriösa" är meningslöst, ja rent av naivt, att skriva.

Om jag är en seriös spekulant blir jag irriterad!
Är jag en oseriös spekulant så vet jag ju om att säljaren alltid förväntar sig seriösa köpare, allså uppträder jag som en sådan.

Om man med oseriös menar en som prutar över telefonen eller skickar förfrågan på mail så kan man ju stå där med sin osålda bil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.