|
|
|
|---|---|
|
fick en m52 GRATIS! från e39 523 med enkel vanos, killen som bara är en bekant till en annan vän påstod att det skulle vara en spricka i cylinder fodret på 3:ans cylinder, titta lite på motorn nu och ser inget (hur bra man nu kan se det?) tycker allt tyder på toplockpackning, nu till frågan:) finns det nåt effektivt sätt att se vad som igentligen är problemet? motorn hade innan haveri gått 30tusen "välservade" mil utan större problem. Motorn är i delar, några andra svaga punkter på den motorn som bör ses över eller några snabba knep att få tillbaka dom 192 hk som det brukar vara i 2,5 liter motorn? Tack på förhand:) | |
|
kom precis på att det kanske inte finns nån motorn som heter m52b23 utan m52b25:) sorry... |
|
| OT: de hade väl dessutom 170hk? :) | |
|
japp 170 hk, hur lockar man fram dom 192 som är i m50b25, är väl sama konstruktion? ingen som har nåt bra tips på hur ja kontrollerar cylinder fodret på treans cylinder? |
|
| Kan inget om dina eventuella sprickor, men M52B28 brukar ju gilla att få insug från M50B25, annat grenrör och eventuellt en ommappning för att få en rejäl effekthöjning. | |
|
tack lus, kanske man helt enkelt kan ta en box från en 3/525? plockade iallfall ner resterande delen av motorn idag, sjysta lager för 30k mil, lyckades pusla ihop alla skruvar och bultar i märkta påsar, sen tog jag fram en rejält robust linjal i metal och mäte med blad måt, fick fram 0,15mm i toppen och 0,1mm i blocket, nu va de inte någon specielt pålitlig mätning, men vad säger det er? vart hittar jag specifikationer för kam nokar, lager spel mm mm till min motor? kanske en sprängskiss då det saknas några mindre detaljer. tack på förhand:) |
|
|
fått svar på annat håll nu om det viktigaste iallfall, lämna iväg top och block på provtryckning och beroende på reslutat därifrån plana, eftersom ingen annan här hade den informationen delar jag gärna med mej.... |
|
| Bra initiativ att svara på sin egen fråga när du fått reda på lösningen!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.