AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
523

BMW 540 (E34) Vad tänka på vid köp.

Hejsan jag funderar på att köpa en 540 1993-94 och vill gärna ha köpråd.

Vad ska man tänka på vid köp?
Är reservdelar dyra?
Vad får man räkna med för driftskostnad, ca 1000 mil/år?

Kom gärna med råd, speciellt ni som är ägare till en sådan. Länkar till sidor om 540 tas tacksamt emot.

MVH
Mattias.
Att de är ganska dyra i drift får man nog räkna med.Bensinförbrukningen ligger för mig runt 1,15(bl. körning)och försäkringen ca 1000kr/månad.Några reparationer har det inte behövts under det år jag ägt bilen.Att vara uppmärksam på vid köp är väl framförallt obalans i drivlinan,vandrande tomgång och automatlådan(främst plastkulan på 94:orna)som kan ha hyss för sig.Hittar man ett fräscht ex.så har man en kanonbil för i sammanhanget "peanut-money".
Mi
14
MikeyMike
525i Touring-05
Mitt tips är att leta runt,för det finns en hel del beg. 540:s,och inte köpa första bästa.
Men som sagt tidigare 540 är verkligen en kanonbil,du kommer garanterat inte bli missnöjd!!!!
Nu har jag ju inte en 540 men nästan.....
Jag betalar 5300:-/år helförsäkrat.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
**
153
**Bure
520da Touring-06
750ial-89
Försäkringen är Inte överdrivet hög. Är inte mer än 20 å då kostar en sketen 240 10000:- i försäkring. på mig kostar min 1200 i mån men den får no stå på farsan i stället 4400 om året. Ska kolla upp BMW försäkring, Kan vara billigt i vissa fall.

Förbrukningen är låg på landsväg. Min 530 tar mer på vägen! Hänger mycke på högerfoten landsväg 130-140 0,85-1,15. Den tycker om hög hastighet!
Har haft oljepumps haveri på min. En ny pump av den nya modellen kostar 1500:- med alla följd skador å arbete 20 000:- Ingen kul när man haft bilen i 5mån. Så kolla pumpen e d fel modell byt. Har hört att d ställbara stötdämparna är svindyra å reparera å att El säten kan strula. vet ej om d finns utan antispinn inget jag vill vara utan. provade å koppla ur d i vintras, kom knappt framåt på vissa ställen. Gutt å ha lite styrka å pulver när d kommer nån å e cool i en GTI bil. Hoppas d har givigt dig lite information. De är bara att fråga så ska ja om möjligt svara.
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
**Bure

Vadå fel modell på oljepump ?

Pontus N.
**
153
**Bure
520da Touring-06
750ial-89
Den nya pumpen ser inte lika dan ut har en annan konstruktion. Kan inte svara på vad d e för skillnad.
Ena mekanikern där ja lämnade min bil har en 95 å han hade en lika dan pump som den nya jag fick.
Han hade inga tydliga uppgifter på när den "dåliga" pumpen används. Men trodde d var d första åren. Så i & med att du har en 92:a kolla upp d hos någon kunnig. är ju inte massa jobb å ta bort oljetråget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.