|
|
|
|---|---|
|
Hejsan jag funderar på att köpa en 540 1993-94 och vill gärna ha köpråd. Vad ska man tänka på vid köp? Är reservdelar dyra? Vad får man räkna med för driftskostnad, ca 1000 mil/år? Kom gärna med råd, speciellt ni som är ägare till en sådan. Länkar till sidor om 540 tas tacksamt emot. MVH Mattias. | |
| Att de är ganska dyra i drift får man nog räkna med.Bensinförbrukningen ligger för mig runt 1,15(bl. körning)och försäkringen ca 1000kr/månad.Några reparationer har det inte behövts under det år jag ägt bilen.Att vara uppmärksam på vid köp är väl framförallt obalans i drivlinan,vandrande tomgång och automatlådan(främst plastkulan på 94:orna)som kan ha hyss för sig.Hittar man ett fräscht ex.så har man en kanonbil för i sammanhanget "peanut-money". | |
|
Mitt tips är att leta runt,för det finns en hel del beg. 540:s,och inte köpa första bästa. Men som sagt tidigare 540 är verkligen en kanonbil,du kommer garanterat inte bli missnöjd!!!! |
|
|
Nu har jag ju inte en 540 men nästan..... Jag betalar 5300:-/år helförsäkrat. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
Försäkringen är Inte överdrivet hög. Är inte mer än 20 å då kostar en sketen 240 10000:- i försäkring. på mig kostar min 1200 i mån men den får no stå på farsan i stället 4400 om året. Ska kolla upp BMW försäkring, Kan vara billigt i vissa fall. Förbrukningen är låg på landsväg. Min 530 tar mer på vägen! Hänger mycke på högerfoten landsväg 130-140 0,85-1,15. Den tycker om hög hastighet! Har haft oljepumps haveri på min. En ny pump av den nya modellen kostar 1500:- med alla följd skador å arbete 20 000:- Ingen kul när man haft bilen i 5mån. Så kolla pumpen e d fel modell byt. Har hört att d ställbara stötdämparna är svindyra å reparera å att El säten kan strula. vet ej om d finns utan antispinn inget jag vill vara utan. provade å koppla ur d i vintras, kom knappt framåt på vissa ställen. Gutt å ha lite styrka å pulver när d kommer nån å e cool i en GTI bil. Hoppas d har givigt dig lite information. De är bara att fråga så ska ja om möjligt svara. |
|
|
**Bure Vadå fel modell på oljepump ? Pontus N. |
|
|
Den nya pumpen ser inte lika dan ut har en annan konstruktion. Kan inte svara på vad d e för skillnad. Ena mekanikern där ja lämnade min bil har en 95 å han hade en lika dan pump som den nya jag fick. Han hade inga tydliga uppgifter på när den "dåliga" pumpen används. Men trodde d var d första åren. Så i & med att du har en 92:a kolla upp d hos någon kunnig. är ju inte massa jobb å ta bort oljetråget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.