|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har kikat lite på bmw m3 e36 och runt årsmodell 97-98 så har endel smg lådan. Är det med paddlarna då? Är det någon som har lite trevlig info om lådan hur den funkar och hur man kan växla. Samt om den håller? Alltså lite allmän info om den. | |
|
Sök på SMG 1. Finns massor o läsa. Allmänt: SMG 1 saknar padlar, du växlar med spaken framåt-bakåt. SMG 1 anses allmänt vara slö, tråkig och opålitlig. E36M3 med SMG är alltid lägre värderad, än en motsvarande manuell dito. |
|
|
Ok, tack för svaret. Är det mycket skillnad på 0-100km/h och är den seg i växlarna eller? Alla fina man hittat har ju den lådan, hehe |
|
|
Är det bara M3 E36 som har SMG I-låda utan paddlar? Alla E46 med SMG I (inte M3) har paddlar ju? // M.V.H. Daniel |
|
|
Smaken är bekant som med baken. Själv äger jag och kör en M3 -97 med SMG. I mina ögon en helt fantastisk kärra. Däremot var det mindre roligt när SMG:n började spöka. Det slutade i att jag fick byta hydraulpaketet vilket inte var billigt. Det kostar att vara med och nu är jag med igen. Bilen går som en dröm och jag gillar SMG. Samtidigt är jag sugen på att byta kärra, har ju kört M3 nu i tre år och en 328 lockar, helst då E46. |
|
|
ok, tack ubbe_ Hur många växlar är det på SMG lådan? |
|
pg_ice |
2 växlar på SMG1 lådan i vanliga fall 4 växlar om man ha tur ;) ironi |
|
Har en fråga till. Är det så att man väljer att köra i manuell läget eller? Kan man dra bilen till varvstopp då utan att den växlar. Skulle vara tacksam för en guide hur smg lådan funkar samt hur många växlar den har? |
|
|
Lådan i sig är samma som i den manuellt växlade M3:an, skillnaden är att man har en hydraulisk koppling. Det finns alltså ingen kopplingspedal i bilen utan den kopplar ur automatiskt. Lådan har sex växlar. Det finns två lägen: Automat: Lådan fungerar som en automatiskväxellåda men med skillnaden att den inte "drar" mellan växlarna. Kickdown funktion finns. Manuellt läge: Man växlar genom att antingen dra eller föra växelspaken. Växlar upp mot sig och ned från sig. Man kan dra bilen till varvstopp, om den växlar här vet jag inte (har aldrig gjort det). Dock växlar den ned om man saktar in och glömmer att växla ned. // Henrik Länk |
|
|
Precis som Henrik beskriver det - så funkar SMG-lådan som alltså är 6-växlad. Jag gillar den helskarpt, men jag vet att det finns de som föredrar manuell. I mina ögon är den här manuell på sitt sätt. Hydrauliken gör att den växlar precis som om det vore en koppling. ubbe_ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.