AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.628

Upgradering navigator 4:3 till16:9 problem...

ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Hej!

(e39 M5 -00)
Har lite smått irreterande problem när jag försöker uppgradera från 4:3 till 16:9 navigator.

Bytte nyligen cdläsare tvmodul och navigatorskärm men får det inte att fungera riktigt..

Problem 1)
Ibland så får jag hel skärm med bredbild och ibland så blir det lite smalare bild. Offtast smalare faktiskt. Vad kan vara fel?

Problem 2)
På gps:en så syns inga sateliter jag har alltså ingen täckning. vad kan vara fel? Jag får fram karta men "correct distance guiding not possible" står det typ hela tiden och då kan jag inte navigera såklart.

På cdläsaren som är bytt till nyae så finns det en antennanslutning men det gjorde det inte på min gamla. Kan det vara så att "problem 2" behöver en antenn?

Hoppas på svar eftersom jag sååååå gärna vill ha detta att fungera. Annars måste jag byta tillbaka til 4:3 och då blir jag ledsen i ögat ;(.....

Någon som har en aning om detta??

"It's furious to be fast!"
na
630
navi
BMW325xi -06
Vad hade du för navigator förut? Dvs GPS'en som sitter där bak.
Fram sitter det bara en skärm. Vad har du bytt till?
De benämns Mk2, Mk3 och Mk4.
Jag har inte koll på vilken som levererades till en 00:a.
Mk4 med DVD läsaren kom Augusti 2002. Är det en sådan du köpt?

Det går lättare att svara på dina frågor om du förklarar lite noggrannare vad du har köpt.
no
347
noah
E65 730D
Hej
svar till din problem
1. Ditt tv moduel är har inte stöd för 16:9 format. du kan ochså koppla förby ditt Video module och få 16:9 (flyta den blåkontakt från TV module till ditt MK3.
2. du har haft en MK2 och nu en MK3
MK2 har en extern module som MK2 har inbygt
de är barra att koppla ur ditt gamla MK2 GPS module och koppla in GPS antenn till ditt MK3.
PS du kan ochså koppla förby ditt Video module och få 16:9

Noah Brown
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Tack för svaren! Skall testa detta a.s.a.p.

Men kan jag strunta helt i videomodulen? tv är ju analog och det funkar ju inte i sverige längre.
Men tv-modulen kanske behövs om jag har tänkt att koppla i en dator mot naviskärmen?

Är det någon speciel videomodul man skall ha för att få fullskärm, artikelnummer?

no
347
noah
E65 730D
helt rätt, vill du koppla in en dator måsta du ha en video module som hae stöd för 16:9
kul att du ska a dator i bilen
vill du har hjälp med de kan jag hjälpa dig
en film på min gamla E38
Länk

Noah Brown
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Du kan antingen skicka iväg din TVmodul för omkodning (brukar kosta ca 650:-) eller köpa en som har tillverkningsdatum 2002 eller nyare.

/Andy
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Har varit ute i bilen och testat lite nu.

När jag kopplar den blå kontakten ifrån tv-modulen till cdläsaren så blir det klockrent 16:9 format. Alltså måste jag har köpt fel tv-modul (lurad hmmm).
Vart kan jag lämna in tvmmodulen, på bmw endast?

Då är problem 1 identifierat.

Angående problem 2)
Hittade några kontakter att koppla in på cdläsaren. Men fick ingen täckning av sateliterna. Vet inte riktigt vilken kontakt jag skall välja. Har hittat 4 st antennkontakter som passar i cdläsaren. 2 st sitter på tvmodulen. 2st på 2 olika boxar som jag inte vetvad de är till för.

Riktigt nice lösning på din e38 Noah!
Har sett nåt mekartips här på sajten om hur man gör men jag vill ju först lösa gpstäckningen och tvmodulen...lite högre prioritet.

Vilken antennkontakt skall jag välja att koppla in på gps/cdläsaren så att jag får gps att fungera?

no
347
noah
E65 730D
Hej
först måsts du hitta din GPS module
MK2 an har en svart och en antenn kontakt bara!
och jag tro att du hitta den bakom video module (insida)
du behöva barra flyta antenn till ditt nya nav dator
obs de kan ta uptill 15 minuter att hitta satiliter första gången
good luck

Noah Brown
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
tack för tipsen och råden!

Hittade antennen och efter en stund så hittade navin sateliterna....
Nu funkar det iaf.
TACK!

Nu måste jag bara lösa detta med tvmodulen eftersom jag vill kunna koppla in en dator och få det lika bra och snyggt löst som Noah.

Skall ringa bmw på månad och höra om de kan koda om min tvmodul.
På återseende!
Nu skall jag ut i vårvärmen och smörja in läderkädseln med ett nytt "skumsmörj" ifrån Sonax. Skall bli kul att testa detta medel eftersom alla andra medel jag provat har lämnat vita rester kvar efter sig och det är ju inte så snyggt på en helsvart inredning......lite off topic men ändå!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.