|
|
|
|---|---|
|
Satt och sökte på nätet härom dagen och fick syn på ett insug till en M52. Den hade tydligen varit bearbetad av DINAN och var egentligen från en S52. De skrev att den skulle lämna mellan 15 -30 HK. Fanns även en luftmassmätare, pillad av DINAN, som gav mer luftflöde, till samma motor. Min fråga: Någon som har erfarenheter från DINAN, bra dåligt? Ger de mycket effekt osv. | |
|
Generellt verkar Dinan ha ett solitt rykte som en mkt kompetent BMW-tuner. De prövar ut sina kit med hjälp av bla bromsbänk. Kolla gärna deras hemsida. Mao, deras grejor fungerar nog bra. Om man sedan måste göra andra modifieringar för att allt "ska lira ihop" låter jag vara osagt. MVH Löparn |
|
|
Jag tror faktiskt inte att jag läst en enda dålig sak om Dinan. Som löparn säger så verkar de ha ett solitt rykte som väldigt duktiga trimmare. Ingen är ju perfekt, men jag tror faktiskt inte du ska få några problem. |
|
|
Länk Mvh |
|
kilroy |
Den bilen som det refereras till i länken ägs numera av mig och den har fungerat klockrent. Effekten är numera 484 hk och max vrid är 580 Nm. Dinan är inte billiga men dom är bra. Suveränt mekaniskt jobb in i minsta detalj. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Att importera ett dinan-chip till en europeisk bil borde inte fungera så bra med tanke på att vi har olika kvalitet på bränlset. Har för mig att amerikanarnas chip är optimerade för 91 el. 93 oktan t ex. Värt att kolla upp ivartfall innan man trycker på "beställ"-knappen... |
|
| I Amerika mäter de bränslekvaliten i en annan enhet så deras 91 är samma som vår 95 tror jag. | |
|
Saxat från: Länk Measurement methods The most common type of octane rating worldwide is the Research Octane Number (RON). RON is determined by running the fuel in a test engine with a variable compression ratio under controlled conditions, and comparing these results with those for mixtures of iso-octane and n-heptane. There is another type of octane rating, called Motor Octane Number (MON) or the aviation lean octane rating, which is a better measure of how the fuel behaves when under load. MON testing uses a similar test engine to that used in RON testing, but with a preheated fuel mixture, a higher engine speed, and variable ignition timing to further stress the fuel's knock resistance. Depending on the composition of the fuel, the MON of a modern gasoline will be about 8 to 10 points lower than the RON. Normally fuel specifications require both a minimum RON and a minimum MON. In most countries (including all of Europe and Australia) the "headline" octane that would be shown on the pump is the RON, but in the United States, Canada and some other countries the headline number is the average of the RON and the MON, sometimes called the Anti-Knock Index (AKI), Road Octane Number (RdON), Pump Octane Number (PON), or (R+M)/2. Because of the 8 to 10 point difference noted above, this means that the octane in the United States will be about 4 to 5 points lower than the same fuel elsewhere: 87 octane fuel, the "regular" gasoline in the US and Canada, would be 91-92 in Europe. However most European pumps deliver 95 (RON) as "regular", equivalent to 90-91 US (R+M)/2, and even deliver 98 (RON) or 100 (RON). The octane rating may also be a "trade name", with the actual figure being higher than the nominal rating.[citation needed] It is possible for a fuel to have a RON greater than 100, because iso-octane is not the most knock-resistant substance available. Racing fuels, straight ethanol, AvGas and liquified petroleum gas (LPG) typically have octane ratings of 110 or significantly higher - ethanol's RON is 129 (MON 102, AKI 116) |
|
|
Om man bara skall ha chip, åk till någon som kan mappa bilen i sverige istället. Turbocenter kanske? Eller varför inte köpa från någon välrenomerad tysk firma? Jag har mina personliga åskiter om Dinan. Men det är väll min snakeoil nerv som rycker. Dinan skäms ju inte för att skinna sina kunder för simpla saker som gjorts i 100år hos riktiga motortrimmare, i andan att det skulle vara speciellt bara för att det står BMW på ventilkåpan. - Wow, kan man byta kolvar och öka volymen för mer effekt!? - Det jobbet kan du få gjort hos Ströms motorrenovering i Öresjö för en femtedel av priset. Å gubben Ström har gjort arbetet på hundratals motorer, från V8 dragrace till Saab V4! Det som Dinan saluför som "grädden på moset" är mest snakeoil i mina ögon. Att tex öka dimensionen någon millimeter på antispinn spjället på 545i/550i känns bara tramsigt. Det är ju inte direkt en totalt maxad STCC motor vi pratar om. Som sanity check, jag trycker luft för nästan 700hk genom ett 70mm spjäll. (iofs överladdat :) ) Men amerikanarna köper gladeligen i tron om att de får ut 2hk till ur den hysteriskt maxade N62an som då har en brutal trimgrad på knapt 82hk per liter. Dinan har givetvis även fina delar. luftfilterboxar som är fabricerade och andra OEM liknande tillval. Det säger jag inget om, men lite kritsik skall man allt vara innan man lättar på lädret. |
|
manneman |
Jag håller fullständigt med i den diskussionen, jag har själv ett motorprojekt på G till min B12a och min granne är den som är satt på jobbet. Han är rörmokare och allsysslare men är den här i kring ganska berömda killen som byggde en tvåtaktsturbo efter eget huvud och satte den i en snöskoter. Ett geni i allas tycke! I rallysverige fullkomligt dräller det av duktigt folk som vet hur man trimmar, leta lite! Det finns åtskilliga tusen att spara... |
| Att Dinan inte är billigt är vi överens om! ;) | |
|
Klart att det finns en massa trimkunskap ute i "de djupa skogarna". Tycker dock att jämförelsen med Dinan haltar en aning, för att utrycka det milt. Dinan erbjuder kompletta och utprövade trimpaket för en mängd olika BMW-modeller. Det kostar förvisso en bra slant men man får något som garanterat fungerar och är anpassat efter just den modellen. Och som i princip håller fabriksstandard. Vilka motortrimmare kan erbjuda något motsvarande? Inte många skulle jag säga. Sedan att Dinan kanske använder kunskaper som är att betrakta som allmängods av de insatta är säkert sant. Jag är övertygad om att Dinan skulle ha en lysande marknad i Norden om deras produkter var tillåtna här, vilket de dessvärre inte är såvitt jag förstår. /Löparn |
|
|
löparn>> Dinan har många fina delar, men allt skall sättas i sitt sammanhang. Hade jag varit prisokänslig hade jag åkt Quattroporte till jobbet, inte en alldaglig BMW. Å när jag vill leka hade en 997 GT2 med clubsport kit varit fint, men jag får nöjja mig med mina bonntrimmade bilar. Så orättvist livet kan vara :) |
|
|
NPe: Att döma av uppgifterna i din profil har du hygglig koll på ditt bonntrimmande i alla fall. Imponerande! Skulle vara kul att se den där Z3 R4 T:n nån gång. MVH Löparn |
|
kilroy |
Jag tycker också att jämförelsen mellan Dinan och "bonntrimmare" haltar betänkligt. Inget ont om "bonntrimmare" (det finns sannolikt många kompetenta trimmare runtom i landet) men Dinans adelsmärke är ju att modifiera bilarna så väl integrerat med ursprungsskicket att det blir både hållbart och driftsäkert. Dessutom innebär de mer omfattande modifieringarna, t ex S2 modifieringen, både en modifierad bakaxel med ny utväxling samt ett Dinan avgassystem och speciella extremt lätta Dinanfälgar. Dinans ambition är ju dessutom att inte bara göra hållbara modifieringar utan också att se till att den ökade effekten verkligen når bakhjulen...en aspekt som ofta glöms bort. En S2-modifierad M5 har inte bara högre effekt, den har dessutom en betydligt bättre "power to ground" faktor än M5 E39/E60. Dyrt? Ja. Hållbart? Definitivt. I jämförelse med min Audi RS4 vinner Dinan klart på poäng. Audin kräver betydligt mer fixande och underhåll för att prestera maximalt. I gengäld har Audituningen blivit billigare. Jag har regelbunden kontakt med ett 15-tal ägare till Dinanmodifierade BMW i USA och deras omdömen överensstämmer med mitt. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
löparn>> Ja, den går som ett skott :) Btw, är alla nöjda med sina Dinanprylar är det ju jättebra! Man kanske skulle ta och beställa det där brotchade spjällhuset ändå? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.