AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.260

Funkar mobil1-oljan till e39an?

Sida 2 av 2
Transocean
BMW behöver inga superoljor. har kört de sista 7000 mil med Biltema halvsyntet 10w-40, nu byter jag dock till Marathon från Wolf Oil 10w-40 delsyntet den också och 19 euro för 10 liter. Hade tidigare 1000 mils bytesintervall men har nu ökt till 1300-1400 mil. Inga problem med sl-klassade noname-oljor.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Efter X antal 20lit dunk med mobil 1 går jag från denna olja,är såå trött på smattrande/tickande tryckare.
Har kört på castrol många år före utan prob så det blir den eller valvoline som jag använt ibland med full belåtenhet.

Är ingen oljeguru men när maskinerna låter illa så är det nåt som inte stämmer.
Mina fall är följande,,
740 spann som en stor kisse i motorn (gått på Castrol) efter andra bytet när jag haft den ca 8mån så blev det mobil.Märkte inget vid första uppstarten men vid andra så tickade det ordentligt från 2 tryckare.Fick köra 1km innan den blev tyst.Men det blev lika vid nästa start och nästa.

520-95 var helt tyst innan bytet till Mobil,gjorde mig till och böt 2svängar men bilen tickar friskt på tomgången.Står man på tomgång så hörs 1 tryckare även inne i bilen.Böt till castrol edge och det tog 100mil innan motorn gick som förut dvs tyst.

328-96 har inte kört nåt med denna efter genomgång av motorn,så den står i dagsläget med ny Mobil.

520-95 (polarens) den har aldrig tickat men nu efter 2 byten med Mobil så har den fått bestående men,tickar friskt på tomgång.Den har inte blivit tyst trots byte till Castrol.

316x2 inga som helst problem med Mobil,så alla mina bilar för inte oväsen med Mobil,men jag tänker aldrig slå i Mobil igen.
Så Hasso jag känner idag lika som du kände då med din musse.

Ang 02orna så får dom Castrol classic i plåtdunk en dyr mineraloja men helt underbar i motorn.
Kan även säga att en nissan och nån mb fått Mobiloljan utan att föra oväsen.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Kommer ihåg när jag var 18 år och körde en gammal SAAB 99
som kanske drog en del olja.. Jag hade den egenheten att då jag
"servade" (efter 15 mil) så hämtade jag min "fullsyntetolja" på baksidan
av en OK-station..

Svart o fin var den. Sen var det visst
gängpaj varvid ett tändstift fästes med plastic padding.
Inga problem fanns i princip ingen komp alls i den motorn :)

Vedbodsmekanikern
Svekke
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag måste säga: Konstigt att era bilar tickar med Mobil. ALDRIG har mina BMW motorer ändrat ventilljud när jag bytt till Mobil ( 1 oftast ). ALDRIG! Det var nåt nytt för mig detta!

Båda E39:orna låter som Janne - min stora svarta hankatt i högsta spinn!

Dock, av ekonomiskäl, börjat köpa Agrol helsyntet på stordunk numera, den är också BMW LL godkänd (minns inte årtal i skallen nu).

Sen måste jag hålla med Hasso där, oljetyp har inte mycket med oljeförbrukning att göra.

Ingen av mina BMW bilar, gammal som nyare, långmilare som knappt inkörd har dragit över 1mm på stickan mellan bytena! Jag kör max. 1000 mil / oljebyte. Oftast 5-700 mil.

Ser aldrig en märkbar minskning på stickan när jag kollar. Går det mycket olja, är det fel på motorns vitala delar!

Inte ens min gamla M10 motor med 28k mil på mätaren eller M20 med minst 30k mil på mätaren drog nåt märkbart!

Visst, alla "drar" lite, det smiter förbi kolvringarna lite grann ner i sumpen, men skulle inte tror att det blir sån skillnad mellan olika oljemärken.

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Nu tänkte jag på att bensin smiter förbi ner i sumpen, det är helt annat det! Jag menade genom bl.a. ventiltätningar, men kom in på andra tankar... sorry!

Inte lätt när man lyssnat på H. Fernqvist hela kvällen. :)

Mvh:

Zoltan
Ang skillnad mellan Mobil, Castrol o.s.v.
Om man kikar på databladen för oljor med motsvarande viskositets område så skiljer det lite grann, t.ex på viskositeten vid 100 grader. Skulle inte det kunna förklara ev skillnader i oljeförbrukning?

Kommer ihåg när jag för över tio år sen körde E30 (M20).
Jagade då bot på ett litet lätt slammer i toppen som uppkom vid ca 1200 varv (hört på fler M20). Testade olika oljor i mina försök att minimera missljudet. Orsaken till ljudet kan jag idag bara spekulera i, spel i vipparmslagringar, axialspel på vipparmarna eller kanske vipparmsaxlarna i sig hade ett litet spel i toppen? Vore f.ö. kul att få reda på vad som lät nu i efterhand.

Hursom, motorn hade minst missljud med Valvoline och Castrol, mest missljud med Mobil, små skillnader men de fanns där. Testade oljor var av typen helsyntet 5W-50.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Visst det finns skillnader på oljeförbrukning mellan olika oljefabrikat, men när man skriver hooribla skillnader så beror det inte på vilken kvalitetsolja man häller i utan nått annat.
Har aldrig haft någon onormal oljeförbrukning på någan av mina 30-tal bilar som rullat med Mobilolja och då även bilar som rullat 25.000 mil vilket är normalt med att en liter på 500-600 mil går åt på en orenoverad motor.
Varken Seaten med 14000 mil på mätaren, Volvon 740 22.000 mil, BMW 528an med 9500 mil har tagit en droppe olja med Mobil super S 10W-40 eller Mobil synt S 5W-40. Däremot ville gamle MB gärna ha 1,5 liter mellan oljebytet a 1000 mil. Nu tar ju inte 540 18300 mil en droppe heller med Valvoline synpower 5W-40 kunde lika gärna köra på Mobil synt S i den osså iofs.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm. Jag tänkte precis åka o köpa 20 liter Mobil 1 0W40...

"Den helsyntetiska basoljan som Mobil använder är inte av typen "estrar" utan utvinns ur råolja. Om det var så att 85% av den färdiga oljan är basolja, resten är tillsatser."

Betyder det att Mobil1 består av det som kallas VHVI/EHVI (PAO skall tydligen vara top-of-the-line och VHVI det billigare alternativet)?
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
PAO är en helsyntetisk basolja som man får fram gennom raffinering av råolja. När man raffinerat fram de kortaste kolvätekedjorna (Eten) byggs de ihop till den längd av kolvätekedjor man vill ha i basoljan för den helsyntetiska oljan.

EHVI-olja är en raffinerad råolja, där man tar ut oljan i det raffineringssteg där man anser att oljan har lagom långa molekyler. Problemet är att i då får man bara en olja som "genomsnittligt" har rätt längd. Dvs. det finns även längre och framförallt kortare molekylkedjor i oljan.

Den stora skillnaden är att en sådan olja förändras (försämras) snabbbare då korta kolvätekedjor har en tendens att förångas och förbrännas i motorn - då förändras oljans balans när det blir kvar mer långa molekylkedjor...

Mobil samlar sina helsyntetiska produkter under namnet "1"!

I en normal motorolja kan man räkna med att det är ca 80-90% basolja, resten är olika typer av additiv för att oljan skall få rätt egenskaper.
Har man en bra basolja, behöver man oftast mindre andel additiver.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Har inte heller någon bra erfarenhet av mobil1, har alltid kört med mobil1 fram tills att när porschen som jag hade oljan i blev för varm och oljetrycket sjönk pga att oljan inte klarade av påfrestningarna.

Dessutom lät det mer om motorn med den oljan, sen dess blev jag rekomenderad att använda biltema 5w-50 och eftersom jag inte har något emot att testa något nytt så provade jag också detta.

Med 5w-50 oljan så kunde man köra motorn hur våldsamt som helst utan att se eller höra någon skillnad på hur motorn gick. Bör tilläggas att jag har dubbla oljetrycksmätare installerada utöver oljetempmätare, så man har full koll på hur oljan beter sig. Och som andra nämnt så känner jag också igen mig när folk säger att den drar mer olja med mobil1.

Har även märkt av på min BMW med m50b20 motorn att mobil1 oljan inte heller funkade tillfredställande då den också drog mer olja än normalt, visst att BMW nämner i manualen att det är normalt med 1 liter per 100mils oljeförbrukning, men kom igen. Så mycket ska man väl inte behöva stå ut med. Det blev i alla fall samma grej där, böt till 5w-50 oljan istället och det har funkat kanon i kallt som varmt väder samt att det dragit 1liter per 1000mil istället, vilket är riktigt skönt. Verkar som om mobil har tummat på kvaliten en hel del sen dom fick sig ett namn kanske?

Är iaf oerhört besviken på mobil1 oljan som jag alltid stått bredvid att använda annars.
Dock är jag glad att jag vågade prova feltemas olja för en gångs skull då jag alltid hört skräckhistorier kring det. Huvudsaken är väl att man själv är nöjd med det man väljer, sen får väl vem som helst säga vad dom tycker och tänker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.