|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Var idag på Maxi och köpte Mobil1 olja, det stod att den var LL-98 klassad för bmw på den, Funkar fint att köra i 523 -00 eller? Dessutom var det bra pris. 299:- för 4liter. | |
| Länk Denna är det btw. | |
|
Ja, den är godkänd för din -00. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| ErikW: Är nästa klass LL01 ? Dvs bilar som är utav modellår 01 och senare? vet du det? | |
| Varför skulle inte Mobil 1 fungera? Den oljan var den som BMW group själva använde och rekomenderar oljan hos BMW för 4-5 år sedan. | |
|
inlägget halkade iväg för snabbt! Varför skulle inte Mobil 1 fungera? Den oljan var den som BMW group själva använde och den rekommenderade oljan hos BMW för 4-5 år sedan! E39 är ju en standardbil utom möjligen M5. |
|
|
Nästa klassning är mycket riktigt LL01, sedan LL04 BMW har väl alltid rekommenderat Castol, så länge jag kan minnas. På oljelocket på min E46 är det igjutet "BMW recommends Castol", undrar hur mycket de fått betala för det... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Mobil har testkört en BMW 325i i 1 miljon miles, dvs, dygnet runt i 4 år! Motorns slitage log efter det fortfaande inom specifikation. Bra motor och bra olja. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mobil är alltid bättre än Castrol :) BMW använde Mobil innan F1 cirkusen kom igång. Mobil är den enda oljeproducenten som har egen tillverknng av grundessenserna de andra köper färdigt från några få kemiska producenter i världen. Säger Mobil själva, sedan sägs det också att nästa generations BMW dieslar ska ha Mobilolja då Castrol inte klarar att ta fram en olja som klara det bästa miljökraven för avgasutsläpp till dessa motorer, Uppgifterna kommer från ett Mobilseminarium där en av mina bekanta som använder Mobil i sin verkstadsverksamhet deltog. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Observera dock att oljan som man köper på Maxi osv inte heter Mobil 1 utan Mobil Synt eller hur? Iaf var det så för några veckor sedan. Inte riktigt samma olja men inget som betyder att det behöver vara en dålig produkt. Båda finns i Mobils sortiment men olika produkter som sagt. FP |
|
|
Nu hade Hasso en kompis som var på Mobilseminarium. Jag var senaste onsdag med en kompis som har verkstad på en träff med representanten för Mobil. Tyvärr var det ju på kvällen, så man är/var lite trött, och då blir det svårt att komma ihåg detaljerna... Som Folke säger är INTE oljan som anges i början av tråden en Mobil 1-olja. Mobil 1 oljorna är helsyntetiska och finns i fem varianter. 1 Mobil 1 New life 0W-40 (BMW LL01) 2 Mobil 1 ESP Formula 5W-30 (LL04) 3 Mobil 1 Rally Formula 5W-50 (Inget BMW godkännande!) 4 Mobil 1 FE 0W-30 (Inget BMW godkännande!) 5 Mobil 1 Arctic 0W-40 (LL01) Se närmare på www.mobiloil.se. Vad skall man då titta på, jo, man tittar i bilens handbok och för att se vilken ACEA-klass motorn/bilen kräver (Gäller närmast efter år 2000), och så köper man motsvarande olja. Glöm det där med API! Det specialla med nya (och dyra) oljor är bl a att de måste klara de långa serviceintervallen. Sedan får de inte förstöra partikelfiltren i dieselbilar, osv, osv. Om bilen har ett visst lågt värde på bränsleförbrukning och emissioner, så kanske man har uppnått detta värde med (eller endast med) en viss speciell olja. API gäller bara för bilar i USA, därför att där har man helt andra och kortare serviceintervall! I Europa gäller ACEA-standarden! Med tanke på "grundessenser" så var det väl inte riktigt som Hasso säger. Nu kommer jag tyvärr inte riktigt ihåg detaljerna. Den helsyntetiska basoljan som Mobil använder är inte av typen "estrar" utan utvinns ur råolja. Om det var så att 85% av den färdiga oljan är basolja, resten är tillsatser. Det är bara fyra bolag i världen som kan utföra denna process. De bolagen är Mobil, finska(!) Neste (Det är inte bara mobiltelefoner finnarna är bra på...), tyska BASF och så tror jag det var en fransk tillverkare. Nu kommer jag inte ihåg om gubben sade att Mobil gör alla tillsatser, men jag tror att det var någon tysk tillverkare som gjorde ett stort antal tillsatser. Mobil rekommenderar inte att folk blandar i "extra" tillsatser eftersom ingen vet hur dessa tillsatser påverkar andra tillsatser i oljan. Sedan hade han en (Excel-)kalkyl som visade på hur det var med lönsamheten att köra med en top-of-the-line olja. Det krävdes ca 1500mil mellan oljebyten för att det skulle löna sig, eftersom bränslebesparingen blev "motsvarande", och motorn "mår" bättre. Sedan är problemet att ju kortare sträckor man kör, t ex till och från arbetet, desto bättre olja skulle man behöva ha. Sedan sade han också att viskositetstal kan inte jämföras mellan oljor av olika fabrikat. Mobil 0W-40 är inte samma sak som Castrol 0W-40! Tala om att bli förvirrad... Han pratade lite om Biltemas oljor också. Han sade att där står det (s 150) att om man kör under 1500mil per år så rekommenderas att man byter minst två gånger per år! Sedan tyckte han inte heller om formuleringar som "möter följande specifikationer". De oljor som är godkända fyller kraven också i slutet av serviceintervallet. Hos Toyota har Mobil 70% av fabriksfyllningar. Tror att Mobil fyller någon (en!) av BMW:s modeller också. Gubben hann ju säga en del, för han pratde väl drygt en timme... Kontentan av det hela är att verkstäderna inte får göra fel och hälla fel olja i fel bil. Det handlar ju om garantier och försäkringar. Sedan finns det en Mazda-modell för vilken Mobil inte har någon godkänd olja! Leif L Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus. |
|
|
Det luriga med Mobil Synt S är att det finns en produkt (Synt S special 5W-40) som är halvsyntetisk och specad til -51°C och en (Synt S 5W-40) som är helsyntetiskt och specad till -39°C. Förmodar att det är den senare som ICA säljer och har ständigt specialpris på (fast på varierande orter hela tiden). Vad man kan vara tämligen säker på är att de köper produkten billigt iaf, man kan nog sluta sig till att även när de sänker från 499 till 299 så tjänar de en slant. FP |
|
|
Brukar alltid hålla med dig Hasso men inte när det gäller Mobil. Har själv bara tråkiga erfarenheter av Mobil så dessa dunkar är nu bannlysta i mitt garage. Mitt öra klarar helt enkelt inte oljudet som Mobil frambringar,så nu är det återigen Castrol på hyllorna. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
trucker: Kan du förklara vilket oljud som Mobil 1 frambringar? Är intresserad ifall jag har det ljudet i min motor också... |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mobil Synt S 5W-40 är en Helsyntet och är BMW -LL-98 godkänd. Synt S special finns inte med på godkännade listan Sedan finns 10W-40 Super S /Formula S som är en delsyntet även den BMW godkänd upp tom 09/98 för bilar med 1500 mil servcieintervall. trucker: Castrol GTX som jag körde in min nya trimmade Musse 289K 4V med klarade tyvärr inte varvas med denna olja, oljan skummade och lyftarna levde rövare värre när motorn fick jobba ett tag, Mobil Gold som den nog hette då, aldrig några problem alls. Avstått från att använda Castrol sedan dess. Castrol är ingen dålig oljan men Mobil är bättre :) har aldrig ställt till några problem överhuvudtaget under 30 års användande. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Härligt med denna härliga oljediskussion... Jag ställer mig på Truckers sida efter att ha kört några bilar med Mobil och horribel oljeförbrukning som resultat. Nu ska vi se vad Castrol går för igen då mitt oljepåfyllningslock nämner Castrol :-) /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
Och sen när berodde ovanlig hög oljeförbrukning på om du väljer Mobil, Castrol, Valvoline eller annan kvalitetsolja tex.:) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso>> Precis min åsikt. Men efter att ha bytt från Mobil 5-50 på dåvarande räserbil till Castrol av dylik viskositet så märkte jag att 1 liters förbrukning på 200 mil blev till 0,5 på 500... Jag trodde ju givetvis inte att det var pga olja och testade samma sak på nästa bil med helt samstämmiga resultat. Underligt nog är det bara Mobil som gör detta för mig och mina bilar... Valvoline, Castrol, Motul etc har inte gjort det. Men rent teoretiskt håller jag med om att det inte beror på oljan /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
Hasso: Jag vill hävda att oljeförbrukning kan bero på valet av olja, även inom samma viskositet. För att ta ett jämförande (nåja) exempel så är du alltid pigg på att rekommendera Valvoline Synpower för att få tyst på tickande lyftare/motorer. Att alla "kvalitetsoljor" skulle göra detta tvivlar jag på. Det ÄR skillnader mellan de olika oljefabrikaten även om de inte alltid är speciellt stora :) Nu var tomash exempel inte det jag specifikt tänkte på då Castrol, mig veterligen, inte har en olja i 5W-50 viskositet. Åtminstone inte på den svenska marknaden. |
|
|
Bmw-lelle>> Jag skall skyndsamt undersöka exakt vilken olja det var från Castrol eftersom jag låtit den glida in i minnets dunkel. Nåväl, en tur ner i arkivet löser detta under den sena kvällen! /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Leif L : Jag förstår att API är anpassat för den amerikanska marknaden och ACEA passar mer för den europeiska - men är inte problemet med ACEA märkningen att den uppdateras alltför sällan? Vet om A1-A3 och såg att det fanns en A5 också men det verkar inte hänt särskilt mycket med ACEA klassningen sista 10 åren medans API har kontiuerligt uppdaterat sina klassningar. Vill dock tillägga att bara för att man stegar upp en bokstavsförkortning behöver inte det betyda att man har ett bättre klassificeringssystem. Det get dock en möjlighet till ett bättre och mer up-to-date klassificeringssystem. Är detta (långsam uppdatering av ACEA) en del av anledningen varför jag tycket det blir mer och mer egna standarder från biltillverkare? Exempel är BMW LL, MB 229.3 och VW 503.01. Har biltillverkarna tröttnat lite på den europeiska klassningen och börjat ta fram egna system? Är tex BMW LL lika spridd på tex amerikanska marknanden eller är det API som följs där? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.