AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.873

Är Michelin PS2 värda 5000:- mer än Dunloop SP Sport?

Sida 1 av 2
Är det någon här som provat båda till sin M3 och kan dela med sig av de verkliga skillnaderna. Jag vill inte besöka sandlådan på Gelleråsen i sommar.

Kollar på detta set:
245-35-19
275-30-19

Enligt dackonline.se är skillnaden:
Michelin PS2 = 13722:-
Dunloop SP Sport = 8622:-
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
smaker det så kostar det, tyvärr är det så med Michelin!

dock, skulle välja GoodYear alt Falken framför Dunlop
GoodYear EAGLE F1 Asymmetric = 10632:-
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
da sa, vilket blir det?
Fortfarande sjukt osäker, vem ska man fråga?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag har iofs en M5 men jag kör på Michelin PS2...Grymt nöjd!!!

Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
sen har du ju Toyo, Hankook, Kuhmo, Vredestein etc och kanske inte glömma Pirelli (dock inte min smak)
pe
554
perf
320xd e91 -09
Kör du ofta på bana så kan det ju löna sig i längden att gå ner i fälgstorlek och köra med r-däck.
Miraculix:

Tänk på att enda kontakten med asfalten är med just det däcken.....att inte välja bästa däcken kan betyder en resa i gruset eller.....
An
31
Andersson Richard
525xi Touring -06
10734:- kostar samma PS2:or på 18tum, inte så himla blodigt ändå...
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Jag har Michelin PS2 på mina 19"-are. Funkar helt ok, men för bankörning så ger stommen vika. Man blir tvyngen att höja trycket i däcket till följd att man tappar grepp och överhettar däcket.

Jag köpte Dunlop super sport race till mina 18"are. Dessa däck beskrivs oftast som ett mellanting gat/r-däck. Eftersom jag jag kör så lite på bana så passar däcken mig som handsken. Enda nackdelen är att "bling 19"-arna" får stå åt sidan, framför grepp och känslan i Dunlopdäcken.

Nu är det svårt att få tag i Dunlop SSR eftersom dom slutat med tillverknigen.
Ett alt. är kanske är Kumho MX (billigt prestandadäck) Länk. Dessa hade jag på min C5:a. Greppet var helt ok, men stommen är i min mening, lite mjukare än Dunlop SSR.

Ett annat alt. är förstås att köpa några billiga 18"-fälgar med riktiga r-däck för bankörning.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Att köra bana med 19" är en dyrbar hobby:) Jag rekommenderar att du letar efter ett par beggade OZ Ultra/Superleggera i 17" och montera Michelin Pilot Sport cup. De kan du lungt sälja när säsongen är över och färdigt.
Mvh
Asken
Nu har jag inte kollat upp fraktpriset men Hankook S12 Evo går lös på 812€ på reifendirekt.de

Har vunnit tyska Autobilds (tror jag det var) test överlägset.
Skall inhandlas till min M5 snarast då mina Dunlop-framdäck är slut.

Länk

Hittar inte länken till testet just nu.
Länk

Där fanns den!
Hmm... jag har blandat ihop olika tester/Hankookdäck men V12 Evo i storleken 225/45-17 testas i länken jag skickade och någon överlägsen testvinnare kan jag inte utläsa att de var. Men i topp dock!!
Går inte CSL på 19" original?
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Jo visst går den på 19". 235/35-19 och 265/30-19
Då förstår jag inte Rka's problem med överhettning och rubbning av fälg?
Jag tänkte ha 245/35-19 och 275/30-19
Men nu blev jag nojjig för rubbning och överhettning
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Mina PS2 blev sämre efter ett tag på banan såklart, men de höll ändå riktigt fint, inte överhettade heller.
Samma däck som ringen-taxi kör på dessutom, i riktigt bra tempo. De viker sig en aning, men inte så fälgarna går i backen, däcksidorna blir lite lätt skrubbade.
Dessutom är jag mycket nöjd med våtegenskaperna med PS2.
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Miraculix:
Däcksidan vek sig inte så att fälgen tog skada.
PS2 är ett kanondäck, men kan inte jämföras med ett r-däck.

Att våtegenskaperna är bra på PS2 får anses som ett plus. Men för egen del ser jag sällan till hur bra ett däck är i vätan, då jag sällan kör bilen när det regnar.

Såg att du hade lagt ut en tråd på rejsa, tror du får bästa tipsen från den tråden.
Jo, bästa tipsen men även minst antal svar :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.