|
|
|
|---|---|
|
Vad står "ti" för? I modell namnet alltså. /Jocke Anderberg "Don´t laugh your daughter may be in here" | |
-:BeeMWe:- |
inte turbo injection iaf, eller vad säger du powerkjell :) |
|
Det måste vara touring injection. Men då kommer följd fråga vad betyder tii? mvh Stephan |
|
|
FEL !!! :) "ti" står för dubbla förgasare "tii" står för insprutning, ersatte "ti" följdfråga: finns det ngn på forumet eller ngn annanstans som har en 2002 Turbo (lätt den finaste BMW:n som nånsin har byggts) |
|
|
skall kanske göra ett tillägg till mitt ovanstående inlägg.. 00-serien hade enkel förgasare, medans 02-orna hade dubbla förgasare ! |
|
|
ti= turismo internationale tii= turismo internationale injection tror jag att dom betyder |
|
|
L33t slog huvet på spiken! Jeppe |
|
|
Bmwfreaken--> 1800 ti hade dubbla förgasare. Farsgubben hade en 1966 - 68. Gick undan rätt bra när de var rätt injusterade (efter den tidens mått). Mats E BMWCS 3050 |
|
|
Mats E ok, det visste ja inte, trodde bara 02:orna hade det... där ser man ! |
|
mag |
Tror att 2000ti också hade dubbla solex 40or, min har dock ej det lux= trä //Magnus |
|
:-) BeemWee, det blev ju nte några förverkligade planer på turbo i compen, tyvärr. MVH KJELLEN |
|
|
Tror att 2000 = 4-dörrars 2002 = 2-dörrars Mvh /B |
|
|
Varför står det då ti på den nya 316:en. Är det duddla förgasare då? Skämt åsido, vad menas. |
|
| 'Tämligen Ihoptryckt'? | |
|
På E36 står ti för compact modellen som "ps" menar. //Niklas "En riktig motor suger" |
|
| ...och ti betyder? (i:et har jag listat ut) | |
|
Jag tror att de kallar compacten för ti för att den är lite sportigare än de övriga i samma serie. Daimler-Chrysler kallar ju sina "motsvarande" för Sportcoupé... |
|
|
Angående 02-modellerna: Alla 02:or hade enkelförgasare utom "ti"(dubbelförgasare), "tii"(mekanisk insprutning) och turbo(också mekanisk inspr.) 2:an står för 2 dörrar "2000" och "1600" var en modellen innan 02:an. Första modellerna i "02-serien" hette "1600-2" och "2000-2". Senare ändrade man detta till just 1602 och 2002. |
|
|
Ursäkta den dåliga svenskan i sista stycket i föregående inlägg (formulerade om och glömde ändra allt) Med dubbel menar jag två separata förgasare. "Nyare" 02:or hade dubbelportsförgasare, detta är dock en enkel förgasare. /Anders |
|
| ... samt att en 1600 hade 1,6 liters motor och 2000 2 liters motor, väl?! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.