|
|
|
|---|---|
|
tja undrar vad man ska ha för olja föe att allt ska funka bra om man ska kör på syntet lr mineralolja tacksam för svar pata N | |
| Helsyntetisk olja bör du köra på. Är du snål så kör biltemas syntetolja, funkar helt ok. Jag har kört den även i m60 motorn. Kanske kan hålla lite tätare intervall på oljebytena. Köp dock ej biltemas oljefilter, utan nått annat bättre på bmw eller mekonomen. | |
Transocean |
Biltemas 10w-40 delsyntet. 7000 mil med den och inga problem. Tror inte Biltema har oljefilter till M60:n annars hade jag väl köpt det! |
| Vad har du haft för bytesintervall Transocean? | |
| Castrol alt Mobil 0W-40 gör en motorskölj innan | |
| Vad betalar du för 4 liter mobil1? | |
|
jag skulle ha valt att köra Mobil1 5w-50. Uppe i norr köper man iaf den för under 300:-/4L och det är en bra olja. Oljefilter ska vara av ett välkänt märke typ MAN eller KNECHT eller liknande, BMW brukar ha rätt bra priser på filter. Länk Att hävda att en olja är bra eller dålig för att man kört den 7000mil i en motor är ganska meningslöst påstående. Vilken motor som helst går med största sannolikhet bra med 15:-/L mineralolja från Rusta dock lär det interna slitaget i motorn bli mångdubbelt större jämfört med om man använt en bra olja. Enklaste sättet att få en bra olja är att lita på den gamla sanningen att man får vad man betalar för och jag tycker det käns tryggare med en stort märke såsom t.ex Mobil1 jämfört med en dunk som det står biltema på som kan innehålla ungefär vad somhelst. Att spara pengar på motoroljan kan fort bli en väldigt dyr besparing =) |
|
| Länk | |
| biltemas oljor levereras av statoil... | |
|
Viktigaste och inte att förglömma när det gäller oljor är att byta regelbundet,ju oftare desto bättre egentligen(men visst,en bra helsyntetolja klarar av längre intervaller än en lite sämre olja klassningsmässigt).. Men just oljetrådar finns "hur mycket att läsa om som helst här på forumet".. Kollat där? Mvh Janne. |
|
| Babs: Jag visste inte att Statoil va en oljetillverkare, dessutom vem säger att Statoils olja är bra? | |
|
Udde_530d: 300kr/4 liter? Låter osannolikt, här kostar iaf 4 liter mobil1 0w40 580kr. Har dock tänkt beställa ett par dunkar från tyskland billigt. |
|
|
japmax: har jag sagt att statoil e en oljetillverkare???nä just d,statoil har mkt bra oljor och mycket dåliga oljor precis som mobil1,och vem som i sin tur levererar till statoil vet jag inte,ganska lätt att se om en olja är bra genom att läsa specen på flaskan |
|
|
Jag pratade lite med BMW uppsala när jag skulle slå i nytt blod i min kärra dom sa slå i mineral olja typ 10w30 och så klart skulle dom sälja sin "speciella" olja för motorer som har gått en del men jag sög ur dom att det faktiskt va bara vanlig mineralbaserad 10w30 så då slog jag i oljan vi har på fat hemma det är kvalitet från okQ8... men som sagt finns det olika uppfattningar mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.