|
|
|
|---|---|
|
Polarn har införskaffat sig en 540-94 dock har det uppståt ett problem .Ibland när han lägger i driven så kan den börja slira(I låga farter & vid ivägkörning) men avhjälps snabbt med att dra spaken till växel 4 & sen funkar allt som det ska igen & man kan lägga i driven utan att det slirar. Dock upptäckte jag en lustig sak idag när jag provkörde den & det är om man lägger i driven så står det inte D i rutan fast växeln är i men puttar man till den ngn mm eller så framåt så kommer D upp.Vet inte om det kan ha ngt samband? Tror knappast det är plastkulorna då den växlar perfekt annars men just på driven 1gång av 10 så kan sympomet uppkomma oftast när bilen är kall & har stått ett tag. | |
|
Kan ju bero på kass olja.En del stjärnor påstår ju att man inte behöver byta olja i lådan på 5hp30...Men efter dom oljor jag sett rinna ut ur ett par av dessa lådor så skulle jag vilja säga att dom snackar skit=) Jag skulle provat att byta olja iaf. |
|
| Ok vilken olja från te,x biltema går att hälla i tillfälligt i ferlsöknings syfte?Vanlig automatslådsolja eller typ dexron3 eller vad den nu heter? | |
| Det är ju upp till dig,många kanske anser det idiotiskt,men jag köpte den absolut billigaste på ok när det var panik en gång,den funkade iaf hur bra som helst för mig. | |
|
Om den driver igen när man tar spaken från D till 4 och det bara händer då och då och att D inte tänds på displayen låter ju onekligen antingen som ett elfel i växellägesgivaren alternativt feljust vajer. Klassiska fel ESSO LT71141 heter oljan som ör gjord för lådan. Annan olja innebär på lång sikt en risk för haveri i förtid. molle |
|
| Varför skulle annan olja innebär haveri i förtid? | |
|
Verkar ha att göra med att d inte syns i displayen för vi va ute & testade idag & den började slira men du tryckte jag bara försiktigt på spaken så D började lysa i displayen & då behövde man inte växla ner till 4an ens? Hur fixar man om det är vajern eller växdelväljargivaren vart sitter den? Ang olja så tror jag vilken märke som helst funkar bara det är samma sort olja som ska vara i bilen sen om den kommer från biltema eller bmw gör nog ingen skillnad frågan är bara vilken sort det ska vara funkar te,x dexron3 eller ska det va ngn sorts longlife olja? |
|
|
Det gör mig 99% säker att det antingen är växellägesgivaren eller feljust vajer. Mekar ni själva? Annars kan BMW lätt fixa det. Vajern justeras från P läget, grundprincipen är att sätta spaken i ändläget P och sedan under bilen, lossa låsningen och kolla att armen på lådan är helt i sitt ändläge. Börja kolla den och om det inte hjälper kolla sen felkoder. Fel i växellägesgivare (sitter vid spaken) eller positionsgivaren på lådan ger ofta men inte alltid felkoder. Dexron III olja är ett lotteri i en 5-växlad ZF låda (5HP18 undantaget). Ingen vet om just den oljan funkar eller om den leder till kopplingsras efter några tusen mil. Jag har själv sett ett par fall vad olämplig dexron III kan göra på kopplingarna i 5HP30 efter några tusen mil. Ingen vacker syn. Det finns billigare alternativ till ESSO oljan och det är en ny typ av högkvalitativ olja som går under benämningen "multi vechicle ATF" och där oljetillverkaren uttryckligen anger i sin specifikation att den kan ersätta just ESSO LT71141. Anledningen till att ZF lådor som saknar oljesticka (5HP18) ska ha särskild oljaär är att de har elektroniskt styrda växlingsövergångar (ZF patent) där oljans egenskaper och mjukvaran är avstämda till varandra. Andra "vanliga" automatlådor som tex alla 5-växlade GM lådor liksom äldre 4-växlade ZF lådor har mekaniskt övervakade växlingar och då funkar i stort sett vilken dexron III klassad olja som helst. molle |
|
|
jag menade alla ZF lådor som saknar oljesticka (förutom 5HP18) molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.