|
|
|
|---|---|
| Ja vad anser ni vara för kort sträcka för att bilen, en 540 -98, ska må bra? Vi har inte bestämt oss vad som är bäst än; antingen kan sambon kallstarta & köra 4 km landsväg till jobbet, & efter 9 timmar köra hem samma väg. Eller kan jag ta bilen till mitt jobb med 30 km körsträcka enkel resa & med stor sannolikhet få dörruppslag längs sidorna då jag parkerar i "storstan". Om bilen endast körs av sambon de 8 km per dag så kör vi ändå lite längre sträckor om helgerna med den så att den ändå "blåses ur". Vad tycker ni är för kort? | |
|
Hej, kort körsträcka är för mig när motorn (ink olja) aldrig når arbetstemperatur. Normalt så når vattentempen arbetstemp efter ca 4-5km (givetvis beroende på utetemp) sedan tar det ytterligare ca 3 km innan oljan är uppe i rätt temperatur. Med andra ord bör man under vintertid aldrig köra kortare sträcka än 10 km. Kan du inte parkera lite längre bort för att eliminera dörruppslagen? En liten promenad skadar aldrig. :) Mvh Håkan |
|
| Det är just det du säger, "man bör inte köra kortare sträckor än 10 km...". I så fall måste det finnas otroligt många bilar som är i dåligt skick i motorn, typ alla i stadsboende, åtminstone de som inte finns i just de största städerna. I stan är ju 10 km långt. Tyvärr bjuder inte Kalmar på parkeringsplatser med humana priser/fria P-platser vare sig till besökare eller arbetare. Det finns helt enkelt inte plats för alla, annars hade jag gärna promenerat. | |
|
I Kalmar kan du parkera bakom pressbyrån östra sjögatan. Gratis. Kalmar är ändå betydligt bättre ur parkeringssynpunkt än sthlm/gbg... Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Hej igen, vill göra ett tillägg. Det jag menade var att man regelbundet inte skall köra bilen på det vis att motorn aldrig når arbetstemperatur. Mvh Håkan |
|
|
Jag har 15 km till jobbet och jag hade ofta klägg på olje locket i vintras. Det är inte lätt att komma undan kondens när man bor i Göteborg! Min medicin är att dra ut på motorvägen minst en gång i veckan och köra ordentligt varmt så man förångar kondensvattnet i oljan! Och det är ju inte direkt tråkigt med en Beemer Holmis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.