|
|
|
|---|---|
|
Gjorde idag en jobbutflykt till Småland och började dagen med en nytankad bil och nollad färddator. Eftersom jag för en gång skull inte var sen på morgonen så satte jag farthållaren på ca. 112km/h. 17 mil senare så var jag framme och färdatorn visade 0,95. Ett antal timmar senare så kör jag hemmåt och av någon anlednings så hamnar åter farthållare på 112km/h och jag märker direkt på momentanmätare att den generellt ligger något lägre än på uppresan och efterhand så sjunker också färddatorns siffror. Väl hemma så står förbrukningen på 0,88 vilket med lite enkel matte betyder att hemresans förbrukning låg på ca. 0,81 Jag kör alltså samma sträcka på 17 mil åt båda hållen. Det är glest trafikerad motorväg bortsett från 1 km i vardera änden. Samma hastighet hela vägen. Max 2 graders skillnad i utetemp. Bilen var parkerad 4,5 tim innan hemfärd så det är väl mer eller mindre kallstart även det. Hur kan förbrukningen var 0,95 åt ena hållet och 0,81 åt det andra??? Nerförsbacke, medvind och hemlängtan förklarar knappast detta ;) ___ //Ulf | |
|
Kanske ska tillägga att det var 530'n jag körde...;) ___ //Ulf |
|
| Om körstilen var lika åt båda hållen var det ju ganska stor skillnad. Kan vinden spela in tro. Just idag har det blåst kraftigt i östra Småland. Förutsätter ju iofs att det varit konstant vind i samma riktning hela dagen så att du åkte i kraftig motvind dit & tvärtom hem. | |
|
Hmm kan det inte vara så att det är svag uppförsbacke nästan hela vägen mot Småland från Skåne? Småländska höglandet finns väl på riktigt? Jag har observerat att det känns som uppförsbacke speciellt nattetid att köra E4:n norrut från Skåne, men det kanske bara är inbillning. |
|
| Jag tror svaret finns på en topografisk karta, precis som henke lexus nämner. Du laddade potentiell energi/ lägesenergi på resan uppåt som kom tillgodo på hemresan. Det kan faktiskt slå ganska rejält. | |
|
Jag pendlar Kalmar <-> Nybro och min 530d ligger oftast på 0,67 när jag kommer fram till jobbet och 0,66 när jag parkerar hemma... Samma väg. Något MER trafik på vägen hem. Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Visst är det ju en höjdskillnad men jag tror det rör sig om 150-200m. Har för mig att navigatorn visad 180m i Ljungby där jag va och den ligger väl strax över 0m hemmavid. Jämfört hur det har blåst hela vintern/våren så får väl gårdagen anses som en mycket lugn dag. I alla fall ingen vind som kändes... Körstilen får väl anses som lika åt båda hållen då farthållaren användes...Vid ett par tillfällen så fick man ju minska eller öka farten pga annan trafik men det var ganska likvärdigt åt båda hållen. Trafiken var mycket gles den största delen av sträckan. ___ //Ulf |
|
|
Bilen vägde ett par kilon mer på vägen dit än på vägen hem också. I slutet var ju bilen en 25 kg lättare och sånt gör ju också lite skillnad. Kanske många saker som tillsammans bidrog till en märkbart sänkt förbrukning. -Vind -Vikt -Lutning på vägen osv :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.