AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.563

Hur många mil/km kvar till oljeservice?! En grön lampa kvar.

Bilen är en e39,528,tillverkad juni 2000.
Det är en grön lampa kvar till oljeservice - hur kan jag kolla hur mycket motsvarar det i kilometer?

Tack
tjena
kan man väl ej kolla eftersom det beror på hur många kallstarter
det blir.

Minijonte
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
En E39 har ingen koll på kallstarter utan går endast på bränsleförbrukningen (där det iofs finns ett visst samband).

Men Carsoft kan du kolla hur många liter soppa det är kvar till oljeservice, har för mig att den även kan ge en uppskattning av antalet mil.
Har den precis gått över från två till en lampa kan du räkna med att det är 1/5 av intervallet kvar. Dvs runt 300 eller 600 mil (med en "normal" gasfot) beroende på om det är longlife eller ej, vet inte exakt när dom började med det.
Jag vet att BMW har en teknologi som tar hänsyn till den personliga körstilen och belastningen av bilen och utifrån det beräknar när det är dags för nästa service(gröna lampor)...men jag trodde att man kunde kolla på något sätt hur långt(i kilometer) är det till nästa service...trodde den kunde räkna på ett ungefär varje gång man tryckte på någon knapp...
När jag trycker på trippmätarknappen i flera sekunder så dyker det upp en massa siffror men jag vet inte hur jag ska tolka de...kanske där kan man hitta något eller?
Som sagt, en grön lampa kvar men den har lyst nu ett tag så jag vet inte om det är 500/1000/1500/2000(osv) kilometer kvar.

?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

kolla i serviceboken vad miltalet låg på vid förra servicen. Normalt så är det ca 25000 km mellan servicetillfällena. Då kan du med dagens mätarställning räkna ut hur långtt det är kvar. Skadar inte att serva bilen lite oftare än det angivna intervallet. Själv så tänker jag serva min vid ca 20000 km efter service. Har vid två tillfällen även gjort "mellan service" och då bytt olja och filter vid ca 12500 km utan att nolla indikatorn.

Mvh Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.