|
|
|
|---|---|
|
Tjena, håller på att lossa toppen på en 316 Compact -98 (vatten i oljan). Tyvärr var det länge sedan man meckade samt så har jag aldrig strulat med kamkedja så nu har jag lite frågor till er kunniga. -Räcker det med att ställa in i nolläge, lossa spännskenan för kedjan, skruva bort drevet på kammen och sedan "hänga" upp kedjan så den är i spänn? Eller måste man ta bort kåpan som går ner till veven och lossa hela kedjan? -Måste man ha specialverktyg för att ta bort kammen? Verkar som det finns ett specialverktyg som håller kammen i 90grader jäms med toppen (tror det är det här verktyget Länk som man sätter vid den fyrkantiga nocken på följande bild Länk ) Tack på förhand! | |
|
Tog reda på lite info själv. Skriver ner det här om det skulle vara någon annan som undrar samma sak. Tydligen används en lite pinne som man sätter ner i svänghjulet (ska finnas en lite plasplugg man tar bort). När pinnen åker ner så är den i nolläge. Sen är det bara att se till att kamdrevets markering är uppåt (så den inte står ett halvt varv fel), märka upp kamdrevet mot kammen, skruva bort drevet och hänga av kedjan. |
|
| ja berätta va du fick fram.. har samma bekymmer som du.. rivit ner allt förutom tagit av kedjan.. | |
|
Jag knackade bara bort kamdrevet men det är ju omöjligt å få på igen. hur gör ni när ni monterar kamkedjan igen? |
|
| Vad menar du med omöjligt att få på igen? Kedjan eller drevet? För att få av kedjan knackar du bort drevet från kammen och lyfter av kedjan. Samma sak fast omvänt blir det när den ska på igen, dvs, på med kedjan på drevet och knacka sedan på drevet på kammen. | |
| jag fíxade det var ju dum nog att skriva innan jag hade testat ordentligt :/ | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.