|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en e38, som jag verkligen älskar, det enda negativa med den att det sitter originalbandaren i den, Business RDS ,utan cd-växlare. Jag vill kunna lyssna min egen musik utan att behöva spela in på band. (Det är trots allt 2008) Jag är lite original-bög så jag vill gärna ha original cd:n, men funderar även om det är värt att eftermontera DSP också? Frågan är alltså: Vad är den största skillnaden på de 2 systemen, och är det värt att uppgradera? Vad kan hela kalaset gå på begagnat om man kopplar själv? Tack för förhand. MVH Tobias Söderlund | |
|
Hej, Business och professional finns bägge som CD eller BAND. Mao så finns det även business CD enheter. Mellan business och professional är det endel skillnad både ljudmässigt genom bättre försteg samt funktionsmässigt. DSP är ju absolut ett lyft, dock får du troligen mer ljud för pengarna (samt även snäppet bättre) om du monterar 3:e parts förstärkare och högtalare. Om du är orginal-bög så borde du isåfall fundera på att uppgradera till orginalnavigator samt DSP samtidigt. Det är ungefär lika mycket jobb att göra endera eller bägge samtidigt. /Andy |
|
|
ok... så det är alltså kabeldragning tvärs egenom hela bilen och en hel del inredning som bör demonteras, ska försöka leta reda på prylar så jag kan göra det. Vart tror du jag skulle hamna kostnadsmässigt om jag ville montera hela kittet. Begagnat alltså... |
|
|
Ink dsp, ex högtalare landar du nog på en 7000 för 4:3 och mk2. Vilket kan vara en bra startpunkt. Med 16:9 och mk4 istället så ligger det nog på uppåt 12.000. Manualer och råd kan jag hjälpa dig med. www.ebay.de brukar vara en bra inköpsplats. /Andy |
|
|
Ok...låter inte så farligt som jag väntade mig. Ska ta och leta runt lite och kolla på vad jag kan få tag på. Tack för hjälpen |
|
|
CDväxlare tillkommer nog dock i cirkapriserna. Brukar ligga på ca 1500 begagnat. /Andy |
|
|
OK, angående manualer och sånt, har du hittat det på EBA eller vart har du fått tag på det? Jag skulle gärna vilja ha de så man kan kolla lite hur det går till och om man vågar ge sig in på det. En annan fråga som du kanske kan svara på. Jag har original telefonen i och knapp på ratten och i mid. Men jag kan inte navigera i telefonen på vare sig ratten eller mid:en. Vet du vad det kan bero på. BMW här verkade inte så high på det och sa att det troligtvis bara var ett mjukvaru problem. Jag tror det har funkat från början i bilen iaf, för jag fick med böcker till telefon/mid. |
|
|
Yes, manualerna hittar du i EBA. Räkna med en helgs arbete i lugn och metodisk takt utan att jobba 24h dygnet. Så får du till det. Det snabbaste jag lyckats med ett liknande arbete är ca 8 timmar med 2 personer. Visst kan man göra det snabbare, men då är risken att någon av de detaljer man demonterar går sönder. Och tidsvinsten är marginell. Hmmm, inkodning av telefon är ej nödvändig, däremot har jag varit med om att det varit glapp i kontakten till telefonen och då specifikt den kontakten där ibus-ledningen går. Oavsett vad så är det troligen ett problem som du lätt löser om du bestämmer dig för att bygga om till nav. /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.