AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.097

E38: Kan man täppa till läckage från bensintanken tillfälligt?

Sida 1 av 2
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hej,

har läckage, typ någon droppe vid kraftig gaspådrag i en skarv på tanken. finns det något medel, produkt jag kan bre på spraya på eller nåt som täpper till detta tillfälligt tills jag har råd att byta skiten.

måste passera besiktningen så jag har 30 dar på mig att byta detta eller fixa.

snälla, tacksam för förslag då jag dör av ångest nu.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte hur bra det funkar, men det lär gå att täta med en tvål (!) om det inte är en skröna...
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
ingen spray som kommer in i skarven och stelnar och tål värme, typ någon silikonliknande skit.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Länk
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
låter som skapt för detta, vart köper man detta då?
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Länk

Hittar ni affär som har så skriv är ni snälla
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Momentum-kedjan har Loctiteprodukter: Länk
Andra företag som säljer kullager och hydraulik m.m. har säkert Loctite-sortiment.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Jag vill ha en tub PP Läcktätare mini 55ml tub
Är det samma som denna 100% = Länk

Hur funkar denna då tro: Länk
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Kan ni rekomendera något från Mekonomen, Locite säljs där också men inte den vi pratat om förr. Jag skulle vilja ha lite tips om andra märken från Mekonomen som är lika bra.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Angående temperaturen runt tanken, är det över 100 C?
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Länk

Länk

Vad gör den första egentligen? C4 liknade grejjen låter som en idé men vad jag förstår är det kemisk pasta som skall användas.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
den här funkar bra har testat Länk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
borsta rent med stålborste o sandpapper först.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Läste i en annan tråd om att inte tanka mycket inför besiktningen, vilket låter som en smart ide. Ska köra med så lite bensin som möjligt samt att jag ska laga den så gott jag kan.

Tanken här är att gå igenom besiktning så jag får TID på mig, just nu är det ekonomiskt omöjligt att göra detta och jag kan helt enkelt inte vara utan bilen.

I-landsproblem!!!
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Länk

Eftersom jag ite orkar vänta tills en leverans av PP så tänkte jag köpa från Micro/Mekonomen imon och köra i helgen. Funkar den bra tro?

Hur får jag rent förutom sandpapper och borste?

Vart ska jag leta egentligen, vanliga platser som brukar läcka? Har inte kollat själv ännu så jag frågar för att känna mig redo inför helgen.
gabber:
Välkommen till den glada skaran av tankbytare. Precis inhandlat mig en ny till det "ringa" priset 7300:-. Skall villigt erkänna att det är min tråkigaste bilrelaterade utgift sen jag fick körkort 1983. Bilen blir ju varken snyggare eller snabbare. Fast man får väl se det från den ljusa sidan, bränsleförbrukningen lär ju sjunka en del. :)

/Fredrik
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Försök att parkera i lutning med lite soppa i så att inte läckan fuktar under appliceringen av tätningsmassan. Stålborsten skulle jag nog vara försiktig med. Tänk på ev. gnistor om oturen är framme! Se även till att ha en släckare i närheten (kanske ter sig självklart;). Själv svetsade jag min spricka efter det att avluftningsventilen sade upp sig. Läcker din i vänstra halvan under tanken, eller är det skarven mellan halvorna?

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Häng på Ebay.de och se ifall det dyker upp nån beggad tank där. Jag hittade en där efter några månaders trålande. Läs min historia i ämnet här: Länk
Tvål lär visst fungera. Knåda den mjuk och täck läckan , reagerar sen med bensinet och blir hårt. Kanske finns i hemmet redan dessutom? Annars skulle jag testa epoxy i tvåkomponents sprutor på OK. Lyckades täta sprucken bröstkåpa påMB300D Med detta efter rengöring med Bromsrengöring, höll tätt så länge jag hade bilen, minst 15Kmil. Lycka till och berätta hur det gick!/ Snåljåpen.
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Tips är kanske att tänka på med lite soppa o uppförsbacke att helt enkelt ta bort soppa-locket och köra in en "tratt-snabel" för att ventilera tanken.

Ev. en ejektor via lite tryckluft i "snablen"??

Vet inte;
Jag har bara svetsat soppa-tankar. Allt annat är skit som inte håller.
Detta med att svetsa fick jag inte lov till för frugan med mina två barn på E38:an, så hon fixade bra pris på byte till ny i födelsedagspresent.
Detta för tidsbesparing; Du skall ta bort 2 helmo

Varför kör man en E38? Komfort, visst men annars säkerhet på tex A-bahn. Man kompromissar inte en soppa tank idag (både dyrt o farligt). Då menar jag inte att det är farligt att svetsa den, utan att köra omkring med.

Svetsa eller byt ut, du kommer inte undan problemet även om du säljer den!
Bilen är skrot om detta inte funkar.

/S
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Zorry!
Du skall ta bort 2 (i ditt fall kanske bara ett) helmonterade avgassystem samt kardanaxel mm, sedan ska gummit vara okej/slangar mm..
En tank-svets kräver några dagars utsug/ventilation för att driva bort gaserna innan svets, sedan är det på med möget igen. Svets-lösningen är också temporär om du inte drar i den lite syntetisk 2-taktsolja ibland (insidan).

/S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.