|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att köpa en M5 Touring som året runt bil. Skulle gärna vilja ha massa info om denna modellen. Gärna personliga erfarenheter. Vad man ska se upp med osv. Mvh Markus | |
|
använd "sök" du kommer att hitta massor att läsa :) |
|
|
Markus_M3: Detta är bara ett lite urval om M5E34 som du enkelt hittar med sök metoden Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
| Jag hade en m5 touring 93 som var riktigt trevlig men den drog så mycket att det förtog hela nöjet. Sålde den till finland för 75000kr med ett supersprint rör o en nyrenoverad motor för 79 000kr..... fick kasta bilen efter folk inget intresse........ | |
| M5 E34 är ju inte det minsta optimal som "året runt bil"...De drar rätt mycket bränsle, har högre servicebehov än andra "enklare" modeller o dessutom löper du den ständiga (högre jämfört med andra modeller) risken att få bilen stulen, för att inte tala om de dryga försäkringskostnaderna... | |
|
E34 M5 touring är en gammal handbyggd samlarbil och ska inte brukas som nån saltholk. Bara byggt 891 st bilar, vilket gör den mer sällsynt än tex Lamborghini Diablo (drygt 900 enheter) eller Lotus Omega (950 enheter). Då åker du allvarligt talat bättre med M3 Cabrio på vintern (med HT och schyssta 17" vinterhjul). M3 har mycket bättre motorkaraktär för vardagskörning och tar inte såna evigheter att få varmkörd som M5:an. Därtill lägre bränsleförbrukning och lägre driftkostnader. Servicen på en M5T kostar mer än en M5 E39 med V8 och objekten på marknaden är ofta slitna. Motorproblem är inte ovanligt och tex stötdämpare kostar 8000 kr per styck och de slits hårt om du ska studsa runt på salt och is. Dessutom får man inte bra betalt för en saltkörd M5T när man ska sälja den sen. De flesta räknar dessa som entusiastbil och framtida samlarobjekt. Finns bara 80 st kvar i landet så det vore ju synd om man skulle sabba ytterligare en med vinterkörning. Satsa på en bra utrustad 540iT istället, den är mer lämplig för ändamålet och nästan lika bra prestanda + mkt billigare att driva. Mer information om den sällsynta M5T hittar i avdelningarna här: Länk Du får naturligtvis göra som du vill, men räkna inte med att det blir en angenäm upplevelse (varken kostnadsmässigt eller rent komfortmässigt) eller lättsålt sedan, folk som är intresserade av de här bilarna har ganska bra koll. E34 M5 register Sverige |
|
|
Är en snubbe här i staun som åker runt i en M5T året runt. Bilen ser alltid bedrövlig ut! Har för mig att han har EXE xxx, HD91 vet kanske viken bil det är? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Har använt min Touring som ”bruksbil” i snart 4 år nu och jag blir fortfarande glad varje gång jag kör den. Nu behöver jag ingen bil till och från jobbet så jag använder jag den högst en gång i veckan. Ska man ha en bil för att stå i bilköer så är den helt fel, dels drar den ruskigt mycket då och dels sitter man mest och tycker synd om den. Som vinterbil tycker jag den funkar utmärkt, exakt gasrespons och 25%-diffspärr gör att man har roligt och tar sig fram. Den blir varm snabbare än de flesta bilar (mycket effekt och förhållandevis lite gods i motorn) men man måste å andra sidan vara försiktigare innan den blivit genomvarm. Sen har de gärna en massa vintergodis som elvärmda spolarmunstycken, backspeglar, lås och stolar. Sen är det en ovanlig bil och det kan kännas fel att använda den som bruksbil. Fast den byggdes just för att kunna vara en bruksbil och i princip alla har börjat sina liv som just det. Tycker det är bättre att de används och kostas på ordentligt än att de står och torkar ut i garage om det inte handlar om t ex extremt fina 95:or med ett fåtal mil på mätaren. Jag försöker hålla min i ett skick så jag kan lite på den lika bra som på en ny bil. Det kostar på i pengar och verkstadsbesök. Speciellt struliga verkstadsbesök får mig att fundera på att byta bil, men jag kommer aldrig på nåt vettigt alternativ. |
|
|
Hei! Jag måste instämma til vad tax säger, körde min M5 touring i 5 vintrar och hade överhuvudtaget inga problem. Kör nu en 530d -99 till vardags och den är faktiskt sämre som vinterbil, undantaget värmen (webasto tilläggsvärmare) och sätesvärmare. MKT bättre framkomlighet och exaktare beteende på vinterväglag(530d saknar diffbroms) och detta med de exakt samma vinterdäcken(bokstavligt) på bägge bilarna. Det är inget att klaga på komforten heller, E34 M5 är inte ngn ektremt styvt inställd bil. Lite mera buller, och hemsk ekonomi i stadstrafik ja, och i tillägg måste man se til att serva bilen ordentligt, vilket är dyrt. på landsväg helt acceptabel förbrukning. Men som sagt, ovanlig bil, så se til att köpa en som kanske inte är ngn utställningsvagn , utan ett vettigt underholt bruks ex. MVH Sakke |
|
|
Tjena. För det första så existerar inte salt på dem vägarna där jag kör tack och lov. Men har bestämt mig för att köpa en M5 e39:a istället. Så ni som satt och förbannad mig för att jag skulle "förstöra" en så fin samlarbil kan ta de lugnt igen. Kommer ej att köra med M5:an på vintern heller då jag har en annan bil på ingång för det ändamålet. Har kört 535dx hela vintern nu och har varit nöjd med den, men kommer att gå tillbaka till audi och deras quattro system då jag känner att det känns mycket mer stabilt att köra med. Men tack för all info. Hade enbart velat ha en M5 e34 touring för att den just var unik, men nu har planerna ändrat sig efter en provtur i en M5 e39:a. Mvh Markus |
|
|
Fungerar kalas som året runt bil! :-) //Ticco.com |
|
|
hej.... hoppas du inte köpte en touring för vinter bruk..tänkte ja skriva... sen såg ja du va från åre... hur många m bilar finns de här... iaf så ja har en m touring... tyckte de va lite kul när ja läste de finns ju inte så gott om dom som sackt men måste nog instämma me de andra endå... //johan |
|
|
M5 planerna är nerlagda. Behåller M3:an istället som sommarbil. Var i Åre håller du hus då? Har inte sett någon M5 Touring, nyinköpt? Mvh Markus |
|
|
hej... ja m3 an e väll inte direkt åretrunt bil här.. nä bor egentligen i duved.. men åre måste endå va stort för har inget minne av ja sett caben heller:) nä hafft den sen förra påsken... mvh johan |
|
|
struggling: om du frågar killen i denna länk Länk så kan du säkert få uppgifter om du är ensam med E34 M5 touring i Åre-området. Du behöver vara medlem för att kunna läsa men det fixar jag om du regar där. Grattis till innehavandet av en M5T, bara 891 tillverkade som sagt! Hoppas du håller den i originalskick. E34 M5 register Sverige |
|
|
hd91... finns de info om alla bilar där som e me så man ka se vart dom finns+??? ja jag e väldikt nöjd me den förutom lite krångel me co nu.. sj klart håller ja den original håller på fixa lite tabbar som förra ägaren ådrog den tex kappade fjädrar "pucko"!! mvh johan |
|
|
struggling: du är insläppt på forumet nu, bara att logga in och kolla runt! Japp, det finns information om var alla M5 touring är regade. Fråga killen som gjorde tråden så får du svar på PM. Han kan nog söka på hela Jämtlands Län, lär ju inte finnas många. Finns bara 80 st i hela landet. Du kan även få en utrustningslista för din bil på forumet, om det inte följde med vid köpet. När du har login kan du även kolla hur vanlig din färg var, färgerna på alla M5T finns upplagda här med färgkoder: Länk Du kan få annonshistorik och andra noteringar på din M5T via M5 touring-registret, han finns också på sidan. Rekommenderar även avdelningarna teknik och övrigt, där finnas mycket bygginfo upplagt. Hoppas du finner nåt matnyttigt och lycka till med bilen. ______________________________________________________________ E34 M5 träff 6 juni i Örebro - Bista industriområde kl 13.00-15.00. E34 M5 register Sverige |
|
|
hd 91 tack för hjälpen de fanns mycke mycke roligt o läsa där... men e ja dum el vart ska ja kolla om de finns saker om min bil.. o om den e reggad i registret Mvh johan |
|
|
struggling: jag har PMat dig information om hur du kommer i kontakt med touring-registret. Kolla din inkorg på sidan. E34 M5 register Sverige |
|
| tack tack:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.