AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.379

Löprullar/spännrullar 530d

Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Hejsan!

Ska byta min vattenpump i helgen då den låter som en stenkross och remskivan glappar rejält. På något magiskt sätt har den dock inte börjat läcka vatten ännu.

Givetvis byter man även bägge remmarna när man ändå är igång.

BMW tyckte inte att jag skulle byta termostat om det inte var något fel på den. Termostaten som sitter där har ju dock troligen 7år samt 21000mil på nacken så jag är lite kluven om man ska byta den eller inte.

Har även beställt ett komplett kit med alla löprullar/spännrullar från BMW på öppet köp så jag kan byta dem om det är nödvändigt. Dock tänker jag rengöra/fetta upp de som inte känns direkt dåliga. Min fundering är om någon bytt lager i spännrullarna eller om det ens är möjligt?

Någon som vet vad det sitter för lager i rullarna?
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Hade just detta problem på min förra E-39, det gnisslade hela tiden, smorde upp dessa med olja, problemet löst ett kort tag. Till slut böt jag rullarna. Kort, byt rullarna.

NoFear, kör med insidan.
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Smorde upp med olja?

Nu är det ju troligen inte rullarna som låter, det dränks isf av vattenpumpen som låter som en stenkross =)

Om man demonterar tätningen på lageret i en rulle och rengör med tryckluft/lösningsmedel och sen fettar om lageret så är rullen sågott som ny.
Givetvis funkar det inte på en rulle där lagret redan är slut, då är det förståss bara att byta.

Varför demonterar man tätningen för att sen hälla olja i lagert som kommer att rinna ut lika fort. Det ska vara lagerfett i ett lager =)

Är lagert slut kan man välja mellan byta lager för några tior eller jela rullen för några hundringar, resultatet blir detsamma.

Ett lager i en spännrulle håller snudd på för evigt om det bara har fullgod smörjning vilket inga kapslade lager har efter några år då fettet torkat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.