|
|
|
|---|---|
|
Sökt på audiforumet men vare sig fått eller hittat svar i detta ämne. Hade jag varit BMW-ägare hade det varit löst nu.. :-) Har i alla fall en Audi A6 Avant -01 2,4 (ej quattro) där varvräknaren flippat ur. Den visar för mycket ibland och för lite ibland, rör sig "hackigt". I övrigt går bilen som den ska och inga varningslampor är tända. Nån som har nåt stalltips..? | |
| provade att koppla ifrån batteriet enligt ett tips i en bmw-tråd men utan resultat... | |
|
Kombi instrument eller D+ kabel på generator. Förmodligen kombit. Brukar paja. //Audi Mek. |
|
|
Är det Länk som du har varit på? Gå till amerikanska Länk istället. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Har provat söka på audiworld men inte hittat nåt relevant där heller. Hittar ingen A6 med detta "enkla" problem med till synes bara varvräknaren som lagt av, desto fler där flera funktioner i kombiinstrumentet lagt av. Ett resultat från försöket med urkoppling av batteriet visade sig nu efter helgen: När sambon skulle starta imorse startade den inte! Verkar vara batteriet som är urladdat, har det på laddning över natten nu så får vi se imorrn.. Undrar om allt detta har nåt samband, följdfel och isf vilket kom först hönan eller ägget eller nåt... Kollade med amperemeter och det verkar iaf inte som att det är nåt som tjuvdrar. |
|
|
Ja, det stora instumenthuset med FIS dras med typfelet att pixlarna försvinner. Annars får du väl plocka isär instrumentet och försöka smörja upp det. Det borde gå att hitta instruktioner om hur man monterar kromringar. Glöm inte att du måste hissa fönsterhissarna hela vägen ner och upp för att få igång komfortautomatiken efter batteribortkopplingen - Jag har själv en A6 - 00! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Oj, måste man göra så? Hade jag inte en aning om! Har inte heller kört nåt sen batteribortkopplingen så har inte märkt av det där. Tack för tipset! Var ju det att instrumentet även har "varvat upp" in på det röda området som gjorde jag misstänkte givaren (vart nu den sitter?) och inte brist på smörjning på mätarnålen men det kanske var fel slutsats? |
|
|
Kombit är troligtvis trasigt som jag tidigare sagt. Men intressant det du sa om att den inte startade. Om den tenderar att inte starta efter du har laddat batteriet skulle jag nog våga påstå att det är D+ kabeln som är trasig. Jobbar på Audi som mek så jag tror jag vet va jag snackar om. Går ej att plocka isär och smörja upp. Om du lämnar in bilen till en audi verkastad kan dom konstatera om det är trasigt, så kan dom samtidigt beställa/byta det åt dig, då du själv ändå inte kan koda det nya. Det går ej att ta från en annan bil. |
|
|
Holman318is: Jag blev nyfiken hur D+ påverkar varvräknaren, kan du förklara? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Efter en natts laddning startar den i alla fall inte. Men! Har efter lite efterforskning på ådi-forumet stött på "ventilhäng". Att de hydraliska ventillyftarna på nåt sätt hamnat i fel läge (tydligen rätt vanligt då motorn har startats och sen stängts efter kort stund..., inte bara på audi?). Ett sätt att komma till rätta med detta är att helt enkelt låta startmoton gnugga. (vilket har känts som ett resultatlöst företag då den s a s låter som den inte "vrider runt motorn") Ska prova detta när jag kommer hem, använda startkablar som komplement. Förhoppningsvis är det "bara" varvräknaren som strular efter detta... | |
|
Har råkat ut för samma sak med en A6 2,4 -00. Flyttade bilen från uppfart till gata, kanske 10 meter, och stängde sedan av den. Dagen efter var bilen helt omöjlig att starta, bilen bara gick på startmotorn. Blev förbannad och lät bilen stå en dag. Gick sedan ut igen och startade bilen dagen efter. Då funkade det efter att ha låtit motorn nöta på starten ett tag. Efter detta upprepades aldrig problemet. //Lövet |
|
|
Efter långt startmotortuggande så hostade den till slut igång! Lättnad! (..och inget fel på batteriet minsann kunde jag konstatera...) Härnäst följer koll i nyinförskaffat VAGCOM apropå varvtalsmätarn men ska vänta tills andrabilen kommer tillbaks från lackering utifall nåt mer oväntat händer.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.