AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.387

Problem med 18 " M3 Orginalfälgar på E46

Hej! har köpt BMW e46 M3 Orginalfälgar med Continentals däck som det står M. Dvs precis som orginal, försökte kränga på dessa på min E46 -99 328 och när jag kör så skrapar de i bak. Någon som upplevt samma problem? vad göra?

255/40/18 bak
225/40/18 fram

Fälgarna ser ut precis såhär; Länk

Tacksam för svar, den får stå i garaget tills jag vet hur jag ska göra pga att det äter en massa däck..

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det är olika ET mått på M3 fälgarna och de som sitter på de vanliga E46 modellerna.

Mvh/ Niclas
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om det är originalfälgar för M3 så är problemet att ET, dvs inpressningsdjupet skiljer mellan M3 och övriga E46.

Originalbakfälgen har ET26 men skulla behöva ha ca. ET50 för att passa. Kontentan av detta är att fälgen hamnar ungefär 2,5 cm för långt ut i hjulhuset och det är väl anledningen till att det tar i. Rent optiskt så borde det också se lite konstigt ut

___
//Ulf
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Det går nog att valsa ut skärmkanterna bak så att de passar.

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Völund: frågan är ju om man vill öka bilens spårvidd bak med över 5 cm?

___
//Ulf
Undrar ? Om det kan räcka med att byta bakdäcken till mindre dimension dvs byta till samma som fram.. Vet någon om det passar på fälgarna?

Man ser ju flera på typ blocket som har m3 fälgarna på 323:er 328:er etc..

Tack för svaren..
Är det inte kopior du ser, som är anpassade för vanliga E46? Original M3-fälgar är ju ganska mycket fel på vanliga E46. Däcksdimensionerna stämmer ju inte heller - M3 har större omkrets.
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Programmer: Nej , det har du ju rätt i , det vill man ju helst inte.

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
2-
140
2-ben
Inte BMW, -97
530i sedan, -04
daneriksson

Bortsett från skillnaden i ET så är bakdäcken för stora. Med bredare däck bak än fram ska profilen vara mindre, dvs. 255/35x18 bak när du har 225/40x18 fram.

Med dimensionerna du nämner har bakdäcken ca 12mm större diameter, nästan 4% skillnad.

mvh
Tomas
Försök sälj bakfälgarna och köp två M-framfälgar som du kan ha bak, då passar det.
Har du inte 225/45-18 fram? Då blir omkretsen lite bättre
Tack för tipsen!

Jag har lagt ut hela "setet" för försäljning.

Eller om någon är intresserad av att byta de breda bakdäcken/fälgar mot framdäck/fälgar så är jag intresserad ..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.