AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.380

Några frågor ang oljeservice på BMW-verkstad/vanlig verkstad för E39,528-00?

1. Vad brukar kosta oljeservice(inkl olja+filter) på en BMW-verkstad för E39(528-00)?
2. Kan man gå till en vanlig verkstad(ej BMW) med "egen olja+filter" och betala bara för arbetet+nollställning av indikatorn-vad brukar kosta bara arbetet?

Har servat mina bilar själv under lång tid men denna gång behöver jag stämpel till min nya bil för serviceboken är fullstämplad hittills?

3. Kan ni rekommendera någon bra verkstad(ej BMW) i västra Skåne?

Tack
2. Jag har gjort det förut. Fick då betala timpenning plus x antal kronor per liter olja han hällde i. Vilket jag iofs kan förstå.
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Brukar kosta ca 2000 på bmw.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag hade också det "dilemmat" när jag handlade min E39:a,dvs fullstämplad servicebok från BMW auktoriserad verkstad :)

Men när jag frågade vad det kostade med en oljeservice på BMW i Umeå så sa han då(minns inte exakt vilket datum jag frågade) att det skulle kosta ca 1950kr....dyrt tyckte jag iaf.

Jag har även fått hem ett "servicemeddelande" att det skulle just då(kampanj,eller nå´t sådant) kosta 995kr,vilket var ett bra pris..Vet INTE om denna servicekampanj gäller fortfarande dock...

Men jag köpte mig en serviceåterställare(billigt från nätet) och gjorde denna service själv sedan...gammal bil utan nämnvärd värdeminskning pga ej "korrekt stämplad" bok OM jag nu skulle komma på att sälja vagnen,vilket jag heller inte tror blir fallet inom de närmsta åren hur som haver.. osv..

Du har en ju en -00.. och om jag inte minns fel så kan du eventuellt(blev möjligt från ca det årtalet på bil) nollställa serviceindikatorn UTAN att behöva en serviceåterställare,dvs inifrån kupén mha tändning på och trycka/vrida på någon av knapparna i instrumenthuset(kommer inte ihåg vilken dock)..
Finns säkert här på forumet en beskrivning hur det ska gå till isf..

Kolla gärna i "sök inlägg" här uppe på sidan... och skriv in där lämpligt sökord.

Mvh Janne.
Transocean
Du kan ju serva bilen själv och notera vad du har gjort... min servicebok är full av mina egna noteringar samt diverse kvitton/lappar?
Till "Janne T"

Bilen är tillverkad juni-2000 och jag har hittat hur man nollställer indikatorn på en e39...och jag kan byta olja själv och nollställa...men jag vill gärna ha stämpel i serviceboken och det är därför jag söker mig till en verkstad...så att historiken är den rätta en dag när man ska sälja.

Så vad brukar kosta bara arbetet i en vanlig verkstad...Castrol olja+filter har jag?

Tacksam för svar/övrig info
Transocean
Ett stämpel från "Mekar-Nisses"- verkstad för utförd Insp.1-2 eller oljebyte tar jag lika seriöst som mina egna anteckningar. Vill du höjä värdet på din 10 år gamla bil vid försäljning rekommenderar jag att du väljer BMW-service istället. Sen är det väl en annan femma om någon av spekulanterna bryr sig om det?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Precis "Transocean":
Mina böckerk(har både en egen bok + BMW´s original servicehäfte) har detta inskrivet+allt annat jag gjort med bilen sedan jag köpte den +en pärm med bara kvitton osv..
Men visst...en del kanske bara skriver in detta och skit*r i att verkligen utföra servicen,men det kan inte vara speciellt vanligt..kontrolleras/verifieras lämpligen med hjälp av kvitton naturligtvis..

Är ju bättre att ha en bok med stämplar från en verkstad,men det kan ju "vara båg" det med..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

user79:
Tja...vad det kan kosta på verkstad när du har "allt med dig" osv kanske landar på en timmes debitering.
Allt ifrån 4-500kr till kanske tusenlappen/h...

Ring runt och fråga..

Mvh Janne.
Gemini__
Ang. erbjudandet för 995 kr (+ miljöavgift) så gällde det enl. uppgift till sista mars. Nappade på det till min 728:a.

Mvh:
Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.