AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.617

Sachs Vanos till Z3 M -97:a

Mi
43
Michell
Z3 M Roadster
Någon som vet var man kan få tag på Vanos från Sachs?
Och vad den ligger på i pris ungefär? Är det bara BMW som monterar dem eller vet nån en bra verkstad som gör det bra och inte tar över pris?

Många frågor, hoppas att jag får lika många bra svar.

Tack!

RearWheelDrive4Ever
Har hört att en VANOS-enhet till S50B32 ligger på cirka 22000 kr.
Länk

Enligt ovanstående länk går en VANOS på cirka $2300. Kanske är värt att beställa från USA om du slipper förtulla den.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Vad ska du med den till? Anledningen till att jag frågar är att jag misstänker att du tänker byta ut din fullt fungerande RR vanos till en sachs, bara för att du har hört att det garanterat rasar om du inte byter.... Och det är väl en av de mest seglivade och felaktiga myter som finns om S50B32 motorn...
Mi
43
Michell
Z3 M Roadster
Nej, anledningen är inte det (till dig som tror att du vet innan du har frågat).
Det kommer missljud från den + enligt BMW så är den inte optimal... Men att den kommer att rasa är det inte tal om men jag hör mig runt i förebyggande syfte. Det är efter gaspådrag som ljudet kommer efter, låter som någon drar två kedjor emot varandra... Svårt att beskriva. Man blir ju orolig när dem dyra delarna börjar låta mystiskt. Men efter BMWs dialys så sa dem att det "bara" rröde sig om ett byte av drev och kedja, men för att få bort missljudet helt så skulle ett byte av Vanos vara det bästa, men det var dock ingen som helst risk för haveri i nuläget i alla fall... Hur man nu skall tolka det.

RearWheelDrive4Ever
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Då ber jag om ursäkt, men om du läst mkt ang vanos på forumet så får du snart en uppfattning om hur uppförstorat vanosproblemet är. Vill bara hjälpa oroliga nyblivna (vilket jag iofs inte vet om du är....) ägare till bilar med den motorn att lugna sig och inte behöva vara så oroliga.
Onödigt att gå runt att vara orolig i onödan, tycker jag.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Vanos morrar lite när varvtalet går nedåt särskilt runt 1500 varv, helt normalt + att kör med rätt olja så försvinner mycket av oljuden, alltså ingen 10w60 olja utan den olja som motorn är gjord för alltså Castrol 0w40 RS(Ja, jag har BMW's egna verkstadsmanual och det står INGET om 10w60 till S50B32, ENDAST till S54 motorn innan alla förståsigpåare skriver något annat).

Köp den på Mapodo.de och bli inte rånad av någon ÅF... :-)

Jag var på BMW i Solna en gång för flera år sedan då jag var som mest orolig för detta och dom sade också att "den inte låter bra", sedan bytte jag olja till rätt modell och alla oljud försvann direkt!

/PG
pgr69: Möjligt att RS-oljan var optimal för S50B32 när motorn var nyutvecklad och när den oljan var det bästa som kunde frambringas.

Idag häller BMW-verkstäder bara i TWS vid service och de skulle nog inte våga chansa när det gäller M-motorer.

Stämmer dock det du säger om ett milt morrande vid 1500rpm vid gasuppsläpp, helt normalt enligt min BMW-verkstad och då har jag ändå Sachs-Vanos.
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Enligt mekniker på aukt-BMW verkstad så häller man i TWS i alla M-modeller.
Ägarna vet att det kostar att äga en M så de har råd att betala för dyraste oljan.
Sen om den är optimal för motorn är en annan fråga.

Finns väl förhoppningsvis ingen som inte även tror på tomten som tror att s14 & M6 motorn kräver samma olja? =)

Zed82: Om nu TWS är det bästa som kan frambringas, varför använder inte BMW den i F1?

Mmm Coupe
Anders Olsson: Möjligt att jag var lite otydlig, jag syftade självfallet på att TWS nog är det bästa som kan frambringas till BMW:s M-motorer enligt BMW:s egen kalkyl. Möjligt att det finns ännu bättre oljor men det finns säkert aspekter som vägde över till TWS fördel.
18900:- på Paulssons Bil i Helsingborg, har fått utskrift på delar osv osv!
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Har du kollat så det inte någon av bultskallarna till Vanosen gått av? När det händer brukar det börja låta från Vanosarna men i regel läcker det olja med. Det är ett vanligt problem, ba att byta bultarna alt dra åt de som sitter där.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.