|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Polering med roterande maskin ger, om man inte är grymt duktig och erfaren, hologram eller polerrosor som syns i solen. Saken är den att även en ocillerande maskin ger lika mycket mikrorepor men dem syns inte för ögat då dem är mer "utspridda oregelbundet" Slutresultatet då.. Med roterande maskiin så får man mer "tryck" i lacken och en djupare lyster. Med ocillerande blir det blankt men lite gråsolkigt och inte samma "tryck". Nåväl.. För att återgå till ursprungsfrågan.. Att gno på vax tar inte bort lacken på ett par milijoner rundor! OM det nu bara är vax! Är det en vaxpolish så tar det kortare tid. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Jag håller inte med ang slutresultatet, Man kan få till likvärdiga slutresultat med båda men det är mkt enklare med en oscillerande. Varför skulle man få en djupare lyster i lacken med en roterande? MVH/ |
|
|
NicklasO: Såg att du kommer från jämtland och undrar vilken rekondfirma du jobbar på då jag själv varit i branchen och bor i "närheten"? /Micke Länk |
|
|
Om en lack ser "hyfsad ut i skymning eller molnigt väder men se hemsk ut i solsken" vad är det för fel gjort då? |
|
|
Micke 169: Jag jobbar på Pingens, missade din fråga. V6, då har det gått fel vid slutfinishen, det är väldigt svårt att se hur ett resultat är om man inte får ta ut den i ståölande solsken, men ett tipps är att lysa på lacken med en LED lampa, det brukar visa om man missat. MVH/ |
|
|
NicklasO: Jaha Pingens, har hört mycket bra om er av förra säljaren Stefan på Smartab, vi handlade en hel del från honom tidigare, håller med dig ang.V6 fråga men det kan ju även bli rosor/hologram om man använder en roterande maskin utan att ha kunskaper att köra den =) Lite OT men har ni märkt hur pass bra Nano 2K silverseal är än, jag har kört ett par bilar men ganska nyligen så man vet ju inte nåt om hållbarheten. /Micke Länk |
|
|
jag har tidigare gjort inlägg här i tråden om att handpolera bilen istället för maskin ett tips till dom som inte är så vana vid bilpolering,och vips så dyker alla på mig att jag har hur mycket fel som helst i mina inlägg. Jag svarade på några inlägg att det inte var så lämpligt då lacken var matt, smutsig, repig, tvättrepor, MEN alla kunnande svar utgick ifrån att bilen ser ut på det viset innan någon vill göra en polering, jag antog att trådskaparen hade kommit ifrån det stadiet och hade en fin blank lack och inte så mycket synliga repor och ville för sin hobby och nöjet av se sin bil putsad och skött men ingen alltså ingen som kan det här jobbet ut i fingerspetsarna har egentligen talat om mer än jag hur det kan utföras, jag kan tänka mig att en helrecond kan tidigare ha utförts och ägaren vill fortsätta med lackens skötsel som jag kan tänka mig på en relativt hög resultsnivå men åter igen ingen ger ett sådant svar annat än att en maskinpolering ska till, men visst finns det många bilägare som har en fin och skött lack som det inte behövs någon maskinpolering till men något yrkesmässigt och proffsigt inlägg har jag inte sett, och förklarar jag hur man kan göra så anses det inte relevant, men återkom gärna med ett proffsigt info till alla amatörer som vill men inte vågar mvh Uffe/bildock |
|
|
Jag säger bara att det är enklare att få ett jämnt resultat med en maskin än utan. Självklart kan man handvaxa sin bil inget snack om det, men det fins inga fördelar med det som jag kan se. MVH/ |
|
|
Det är ganska klurigt att komma åt överallt med maskinen, så om man kompletterar med en trasa och muskelkraft blir det kanon=) Jag lär nog ta och prova vaxa med maskin med, men kommer nog att vaxa för hand i fortsättningen med, det fungerar bra som terapi=) som min förra flickvän sa: "men älskling, din bil är ALLTID nytvättad" så Uffe bildocks teori stämmer till punkt och pricka.... "I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god" |
|
|
Micke O: Jag är enig med din bedömning, dock inte kvar på proffsnivå själv... Mvh Asken |
|
|
NicklasO: Som jag skrev, båda maskinerna ger mikrorepor, fast på olika vis. Roterande i ett förutbestämt mönster som vi ser som holgram i mer eller mindre form. Ocillerande i "spridda skurar" därav blir det brytningar på ljuset som vi inte uppfattar med ögat men man ser som lite solkig, grådassig yta. Självklart upplevs inte skillnaden som stor men faktum är att det är så. bildock: Klart man kan handgno, men precis som NicklasO säger så är det helt omöjligt att få samma resultat för hand som med maskin. Det har att göra med trycket, hastigheten och medlen, allt blir jämnare med maskin och därmer oxå en jämnare yta som blir blankare. Dessutom spar det både tid och arbetsinsats. :-) ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Visst gör båda maskinerna micro repor, men man kan få dem mindre än ögat kan se med båda maskinerna. Om du får en solkig yta med oscillerande får du nog byta trissor och medel och köra ett tag till. Precis som man får göra med en roterande maskin. MVH/ |
|
|
En liten puss till NicklasO, som med en dåres envishet, hävdat att man ska köra in vaxet med maskin, i kväll fattade jag varför=) "I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god" |
|
|
Måste lägga till några rader om detta: Jag vaxar bilen på följande sätt: 1. stryker för hand på ett tunnt lager vax med hjälp av en vaxpåläggare (liten rund svamp) 2. Polerar bort allt för hand med polerdukar. Resultatet är ok, men ej perfekt. 3. Gör slutfinish över hela lackan med hjälp av en ocillerande enkeltrissa samt polerduk. Får på så sätt fram det sista riktigt glänsande jämna resultatet. Har inte använta maskin för att lägga på vaxet, men använder däremot maskin för efterarbetet. Så har jag lärt mig det, och resultatet blir väldigt bra. //J |
|
| Skall man isåfall inte ha ett vax som är avsett för att användas ihop med maskin??? Trodde dem var speciella framför konsument vaxerna som enl bruksen skall läggas på för hand. | |
|
De allra flesta konsumentvaxer (om inte alla) går att köra på med maskin. En sådan maskin går oscillerande och bygger inte upp farlig värme eller friktion men den "masserar" in vaxet bra mkt effektivare än förhand, om du inte är riktigt snabb vill säga:D MVH/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.