|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 525 -03 Touring och min bakrute torkare går bara ett svep sen stannar det på motsatt sida!? Någon gång ibland så går den tillbaks, ser ut att gå ruskigt tungt för den. Någon som vet vad felet kan vara?? /Martin //BMW | |
|
Drivaxeln som driver torkararmen, är rätt så ofta kass på E39or. De brukar rosta/kärva ihop, dels för att de används för lite och dels för att de sitter på ett sådant ställe att de är utsatta för smutts,fukt etc. Men om du först prövar att smörja den så kan du rätt så lät utesluta om det är den eller ej. Kostar ca 350:- på Bmw. |
|
| Den skall normalt gå i en riktning och stanna i intervaller om runt 10sek. Då backväxeln är i går den hela tiden. I övrigt har Xtr4 helt rätt i att den brukar becka ihop i den tuffa miljön. | |
|
Passar på att fråga om bakrutetorkaren på E39: Jag hade en E39 Touring (tillverkad 0112) förut där bakrutetorkaren stannade "klockan 3" på höger sida. På min nuvarande (tillverkad 0301) stannar den "klockan 2". Är det så på era bilar också? |
|
|
Har samma problem med min, och nu är den helt fastkärvad!! Skulle hjälpa den på traven lite, o pang så brast plastklipset som håller arm o alltihop, fick givetvis köpa komplett arm på BMW...inte så dyr dock...153 riksdaler!! Min fråga är dock...hur byter man eländet...locket som sitter över själva infästningen verkar sitta som berget...och verkar dessutom vara klent gjord.,,då den sviktar lite vid även måttligt brukat våld!! Tacksam för tips!! Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
|
Locket sitter som berg tills man lossat skruven som håller det! ;-) Det sitter en liten Torx i ett hål undertill, locket har en tapp som går ner till skruven. Finns ett litet uttag nedtill där man kan bända med en mejsel när man fått ur skruven. När det gäller den allmäna diskussionen i tråden har jag också haft problemet med torkare som gick trögt. Jag tog isär alltihop, putsade axel och bussning med smärgelduk och tills de gick lätt. Sedan smorde jag ordentligt med propelleraxelfett (tål vatten bra) och satte ihop, la lite extra fett runt muttern under locket så att vatten inte kommer in. Det var lite knepigt att få ur axeln. Tog en kompis till hjälp och satte i spänn med hjälp av mejslar och knackade på änden av axeln (med muttern på), till slut släppte det. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Har haft samma problem löste detta med att smörja med lithiumfett..... |
|
|
Jag har haft liknande problem med min bakrutetorkare. Den satt tvärfast och jag försökte skruva loss den men skruven gick bara runt så jag provade med Lithiumfett (CRC). Fick torkaren att röra sig lite med handkraft till att börja med. Efter några dagars smörjande och motionerade av torkare går den nu utmärkt. Detta gjorde jag för ett halvår sedan och den funkar fortfarande klockrent. Kan bara rekommendera Lithiumfett till detta. |
|
|
Torx-skruven på min snurrade bara, och jag försökte ta bort locket med våld (men misslyckades eftersom jag inte ville ta sönder det). Så jag tog i stället och använde spraybart fett som jag har till cykelkedjorna (söt- och saltvattentåligt, tryck- och värmebeständigt, vidhäftande, och allt vad det nu står på förpackningen). Det tränger igenom ungefär lika bra som 5-56, men har, till skillnad från den senare, en god smörjande effekt eftersom det är just fett. Detta fett kunde jag spraya in genom hålet som är på torkararmsinfästningens undersida när den är "i vila" för lite olika vinklar. Från att ha varit väldigt trög blev den snabbt smidig och friktionsfri igen, och nu funkar det prima. Det måste sannolikt vara just detta som det där hålet är till för. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.