AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.365

Belastningsindex - Vad gäller?

Vilket belastningsindex måste man ha på däcken? Vissa säger att det ska vara minst det som står i regbeviset, och andra säger att det räcker om man har det Li som motsvarar halva maximala axeltrycket.

Så, vet någon här vad som gäller egentligen?
E3
1.828
E36
USA bilar
Beror på årsmodell, bilar som är helfordonsgodkända har angivet i regbeviset vilka dim du får byta mot, då ger LI sig självt
Bilar som ej är helfordonsgodkända (normalt 98 och tidigare) ska ha däck som klarar axelbelastningen vid full last
Man brukar som tumregel säga att man bör backa max 2 steg på LI
I mitt regbevis till 325i -04 står bara 205/55-16 Li 01, men bilen är utrustad från fabrik med 225/40-18 resp. 255/35-18. Dessa dimensioner nämns både i instruktionsbok och på skylten vid b-stolpen, så dimensionen måste ju vara ok. Frågan är bara vilket Li det ska vara. Normalt för dessa dimensioner är 88 resp. 90, vilket ju är lägre än det som står i regbeviset. Ska jag då välja XL (reinforced) som har Li 92 resp. 94?
Li 91 ska det förstås vara på 205/55-16.
Det verkar som Li 88 & 90 är okej, om man går efter lagen, och även efter BMW's rekommendationer.

När man kollar på Michelins svenska webbsida så rekommenderas Li 92 & 94, men när man kollar på den brittiska rekommenderas Li 88 & 90, alt. Li 92 & 94. Det anges också att Li 88 & 90 originalmoteras av BMW, och att Li 92 & 94 originalmoteras av Audi m.fl.

Det har dock visat sig vara svårt att få tag på Li 88 & 90. Continental och Pirelli tillverkas t.ex. bara i Li 92 & 94. Bridgestone och Michelin finns i Li 88 & 90, men är inte så lätta att få tag på.

Jag sätter på de Michelin Pilot Sport PS2 Li 92 & 94 som jag redan har fått hem.

Finns det någon som har erfarenhet av normal och XL (reinforced) versioner av samma däck, som kan uttala sig om skillnader i stötighet och buller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.