|
|
|
|---|---|
|
För er som funderar på turboinstallation på M70. Här är lite trix för att få plats, korta insugsrören och vänd avgasgrenrören uppåner, så kan man sätta aggregaten rakt ovanpå och få jättekort avstånd mellan avgasport och turbo. Man borde till och med kunna trycka dit fyra mindre aggregat istället! Avgasgernrör: Länk Här står att motorn är bromsad till 702 hästar :) Länk /Mats J | |
|
Men det blir ju inte särskilt diskret. Kolla min installation, sitter två turbos här också :-) Länk Länk Länk Länk Länk Blir inga blåa silikonslangar förstås. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Det var diskret! Nästan besiktningsbart, byt bara ut dom blå siliconslangarna mot gamla mattsvarta kylarslangar eller liknande. Du är ju nästan färdig nu. Kommer den rulla i sommar eller tar E38:an för mycket tid? /Mats J |
|
|
Det blir besiktningsbart! Jag skrev ju att det inte blir några blåa slangar, det är ju totalförbud på sånt, hehe. Den skall rulla i sommar är planen, har tagit nästan 3år nu för mej och garagekumpanen. Vi får se hur det utvecklar sej med e38an. Projekttråd finns här: Länk Finns även på Lazzat m.m *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Galant turbo: Otroligt snyggt bygge! Säger som Mats J...nästan beskitningsbart :) Mvh Janne. |
|
|
Galant turbo, jag råkade komma på en sak som du missat, och som skulle göra bygget unikt! Jag såg den här annonsen: Länk Gissa vad du behöver på bilen när effekten går upp? :) Vem i världen kommer bygga den första 750 med dubbelturbo och fyrhjulsdrift ?????? Jag bjuder på det tipset! Här finns ju lite bra grejer att börja med: Länk Länk Jag undrar hur enkelt det är att bygga på fördelningslåda på en 750 automat, och var gömmer man främre klumpen? Nästan att man blir sugen själv, hmm det står ju en extra 750 på tomten som skulle bli rejsbil ändå... /Mats J |
|
|
Haha, ja vem i hela världen kan vara så dum :-) Vore ju sjukt ballt, men det är nog stört omöjligt att få plats med drivningen fram faktiskt. Vi har ju fått flytta styrväxel och tryckrören smeker styrstagen, finns absolut ingen plats för drivaxlar mm. Men man kanske kan modifiera lite..... Har funderat lite på hur man skall kunna göra den helt unik, kombi har varit en idé, eller cab. Fast det blir nog att sälja den här när den är klar, nya extremare projekt planeras redan, givetvis BMW-baserat och troligen blir det med V12 också :-) Tackar för tipset, måste nog ner och mäta lite nu! *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Så det blir en 750iALX TT Touring! Combi tror jag starkt på! Blir det en bra design kan man gjuta av och sälja! Jag har funderat endel på combikonvertering eftersom vi har tre barn och behöver lastutrymme. Dessutom har jag ju extrabilar att prova på. Har funderat på att köpa tak och baklucka från E34 Touring och testa lite, men får se när man får tid... /Mats J |
|
|
Galant turbo, Här är framdiffen: Länk Bara att köpa hem så du har något att mäta på, kanske går att skarva ihop oljesumpen med den på 750:n? /Mats J |
|
|
Det är nog alldeles för trångt faktiskt, tråkigt nog. Angående kombi så var våra tankar ungefär de samma, slakta en e34 touring och utgå ifrån. Känns lite avlägset just nu men vem vet vad som händer framöver! *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Z3 Coupe med M73 Biturbo?:)) Galant: Trevligt med en mek som gillar det optiska lika mkt som det mekaniska, qualität! Mvh Asken Genusforskning, varför försöka uppfinna något som inte finns? |
|
|
En intressant möjlighet hade ju varit att flytta bak tolvan till baksätet, eller tom över bakaxeln. Lite DeTomaso Pantera stuk... Men det är ju problemet att hitta en passande låda till rimligt pris... En gång i tiden funderade jag på ett bygge med motor och låda från 70-tals Eldorado placerat bak (i en Cheva -63:a). Tvärställd V8 över bakaxeln hade varit ball. Men man kanske kan dra ihop caddylådan med M70. Lådan bör tåla vridet och är ju inte så dyr. Men tvärställd tolva är inte lika snyggt som längsmonterad tycker jag. Annars kanske man kunde tagit en iL och flyttat fram baksätet lite och fått in paketet bakom ryggstödet! Var hamnar motorn om man kopplar växellådan direkt på bakaxelklumpen? I jämnhöjd med framstolarna eller? Man får vända diffklumpen bakåt (kanske flytta den i sidled också) och ha en dropbox på lådan (från 4x4?) och montera växellådan bakom bakaxeln och ha en förlängning mellan låda och motor så motorn börjar precis framför bakaxeln, då kan man få motorn sittandes mitt i baksätet, kanske kan behålla ett par smala nödsäten (för mekanikerna) bredvid motorn. /Mats J |
|
|
Jag tänkte jag kunde uppdatera denna gamla tråd lite... De två M70 projekt jag känner till i Sverige: 750: Länk 850: Länk Båda finns ju här på forumet ockå. Sedan hittade jag en AC cobra med en variant på lösning av turboinstallationen, där har dom gjort lite annorlunda.: Länk Effekten på bakhjulen är ju OK! Med den lösning dom har på insugsrör funderar jag på om man inte skulle bygga med ett turboaggregat istället för två, borde ta mindre plats... /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.