|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått kostnad på Ca 9000:- för Insp 1 och ca 12000:- för insp 2. av aukt BMW Verkstad i Danderyd. Detta gäller en Z3M roadster som är egen import, men har bara gått 4600 mil. Spontant tycker jag att kostnaden känns lite hög när jag jämför med andra inlägg gällande service här på forumet. Min fråga: Är detta verkligen rimligt? Ge gärna tips på duktig verkstad i Sthlms omr & gärna Norra delen. Mycket tacksam för svar! | |
|
På auktoriserad verkstad verkar det som att det lätt kan hamna på såna pengar tyvärr... Vill du komma undan lite billigare tycker jag du ska höra dig för efter en mindre verkstad som ändå gör jobbet på ett minst lika bra sätt men till halva kostnaden. Men se isf till att du får tips om en BRA verkstad så du inte går till nåt sunkställe som aldrig mekat en M-motor förr! /Magnus Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Nu är vi här igen med servicekostnader i det här fallet på en M-modell vilket jag ska följa med största intresse. Då jag nyligen varit med i disk.kring "vanliga" Z3 och priserna på service där ligger på3-4000 hos BMW så håller tydligen min filosofi att ju exklusivare bil ju större plånbok, nu hjälper inte dessa rader dig till en billigare service men jag skulle gärna vidhålla att du ändå använde dig av en auk. BMW-verkstad bara för att få stämpeln i boken, inte för att jag tror jobbet blir bättre utfört utan bara för att "rätt" stämpel finns där, parallellen med min vanliga Z3 är att när den dagen kommer och det gör den någon gång så är jag säker på att nästa köpare lättare betalar det tänkta priset inte därför att bilen servats ordentligt utan just att köparen får en bild av att BMW verkstad har använts, det ger ett exklusivt intryck på en exklusiv bil som visar hur bilen skötts och det priset kan många gånger uppvägas av de dyrare servisarna, alltså en slags investering under ägandets tid, man vet inte vilken typ av köpare man träffar på, då detta är en renodlad hobbybil så förväntar sig nästa köpare att den hanterats under tiden med silkesvantar och allmänt pedantskött, jag förordar inte dessa servisar för min bruksbil, det sköter jag själv men min Z3 skulle jag också sköta och gör det också men där får jag snällt betala för stämpeln som en investering i utlagt kapital för det inte ska tappa i värde, men jag förstår dig därför ville jag inte ha en M just för högre ägerkostnader mvh Uffe/bildock |
|
|
Servade min MRoadster på Jarls Bilservice i höstas. Ispektion 1 kostade då 2900:- Nästan lönt att köra ner till skåne......... Min Z3M! Länk |
|
|
Enligt mina erfarenheter kollar alla serviceboken och att den ska vara ordentligt stämplad... MEN dom bryr sig inte VAR den har varit stämplad... det verkar snarare viktigare att den är stämplad på samma ställe under samma ägarperiod. Jag har alltid servat hos Göteborgs Bilservice i partille och det är ALDRIG nån som har haft några kommentarer på att det inte är en auktoriserad verkstad då han ändå bara mekar BMW. Det är MINA erfarenheter när jag har sålt bilar. Och jag vet ju själv att han gör ett minst lika bra jobb som en större verkstad och det tycker jag är det viktigaste. /Magnus Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Insp 1 brukar gå på cirka 7000kr, Insp 2 går på cirka 9500kr. Detta är priser tagna från den billigaste BMW-auktoriserade verkstaden som jag har talat med, BMW Grästorp. Räkna alltid med lite påslag dock för byte av belägg osv... Kom ihåg att en inspektion på en S50B32 tar en heldag för en mekaniker att utföra. |
|
|
Tack för era svar. Med tanke på att bilen har en fin historik, bara en äldre dam i Tyskland före mig som ägare så är det nog bäst att lämna in bilen hos en "märkesverkstad". Blombergs på Lidingö är trevliga och de verkar veta vad de gör. Som sagt jag tror att man får vad man betalar för för så är det ju med allt annat här i livet. |
|
|
Z3Magnus jag läste ditt inlägg och jag kan tro att du har precis lika rätt i vad du säger, vad jag försöker få fram i mitt inlägg är att M modellen ja även Z:an överhuvudtaget betingar en större summa pengar alltså en liten investering och för att bevara den så mycket som möjligt KAN det vara bra med dessa BMW stämplar för nästa presumtiva köpare kanske är beredd att betala för det då det handlar om en exklusiv vara som ska behålla sitt värde länge, däremot om jag chansar och struntar i mitt resonemang och t.o.m. gör jobbet själv, då kanske priset sjunker så till den grad att det inte är värt att låta andra utföra jobbet, men under ägandetiden som man kör får man säkert lika bra service med utfört arbete hos annan bra verkstad, det hela beror lite på om man vill vara maximalt garderad för framtiden, sedan till den M-bilen som tråden handlar om så låter det som det är en exklusiv pärla som ägaren är extremt rädd om och vad jag förstår betalat en rejäl slant för så det gäller att förvalta en sådan klenod på rätt sätt då kanske det inte kostar så mycket i långa loppet även om du betalar för service hos BMW. Vad jag tycker mig läst i dessa inlägg genom de år jag haft min Z3 pratas det sällan eller aldrig om ekonomin på dessa bilar utan allt ska bara vara till max, men det kostar ju också, och för att bevara satsat kapital kan det förpliktiga till vissa kostnader, det är den ena sidan den andra är att ta ut så mycket som möjligt med minsta kostnad och när det är dags att sälja och ta det man får, men jag är nog mer rädd om ett satsat kapital och det har väl genomsyrats av mina inlägg mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.