|
|
|
|---|---|
|
Jag skulle vilja kunna cabba ner min Z3 utan att hålla nere bromsen... kanske att man har en liten swiitch man ställer i ett läge som motsvarar att man håller nere bromsen skulle funka men just att man slipper vänsterbromsa när man kör in på parkeringen för att kunna hänga på taket. Så min fråga är hur man gör för att kunna cabba av/på med elcaben utan att hålla nere bromsen? Vad ska man koppla om? /Magnus Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! | |
|
Har precis funderat på samma sak. Satt o klurade på det idag faktiskt!! Har en idé om hur man skulle genomföra det. Tanken är att ha ett växlande relä från bromspedalen till ordinarie manöverström till upp/ner relä till motorn. När reläet inte är draget kommer strömmen från bromsen. När reläen är draget kommer strömmen från "någon" plus. Det är alltså den växlande polen på reläet som kopplas till motorns manöverreläer. Detta kan man styra från en vanlig knapp. Nu funderade jag vidare om man kunde använda ljusfördröjare [39-724] från biltema. En mojäng som har 15 sek fördröjning. Vore perfekt att funna trycka på en knapp och få 15 sek "broms" till taket. Denna fördröjare skulle användas för att styra det växlande reläet. Har ingen aning om hur fördröjaren fungerar och om den går att använda. Då får jag/någon hitta en annan fördröjare. Tanken är att inte bypassa strömmen till taket konstant. Jag kommer att köpa en fördröjare för att testa om det är något att ha men det kommer att ta några dagar. Önskar synpunkter på idén iaf. |
|
|
Extremt glad att jag har en manuell. Tar 3 sekunder att öppna och max 10 sekunder att stänga... Men att man gör medan man rullar är kanske inte så smart. Skulle vinden komma ganska starkt finns det säkert en stor risk att något böjs eller går sönder. Har själv cabbat både upp och ner i rullande fart ett par gånger men då har jag aldrig överstigit 30km/h, inte ens det. Varför vill ni kunna göra det medan bilen rullar? Tar det så lång tid att få upp/ner sufletten att ni inte orkar vänta? ----------------- Bilen: Länk |
|
|
Teos: skönt med nån som har bra tankar och inte bara massa kommentarer :-) Tycker din idé låter vettig men jag har ingen aning om hur ljusfördröjaren funkar. Väntar ivrigt på dina testresultat och ev. kopplingsscheman ;) Var nånstans ska man koppla "strömmen" som motsvarar bromsbrytarsignalen till caben? Är det nånstans bak vid lyftaggregatet för cabtaket? Isf borde väl det lättaste vara att bara glömma bort bromspedalen och sätta en liten strömbrytare som tar ström från cigguttaget eller nåt? /Magnus Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Om man nu vill göra det väldigt enkelt behöver man bara en en-polig växlande strömbrytare. Man kapar sladden från bromsen till cabmotorn (har för mig den är blå-röd). Där går endast manöverström till reläer. Huvudströmmen till cabmotorn har en egen säkring. Kopplar sladdänden som går till cabmotorn till mittstiftet på brytaren. Den andra sladdänden (som går till bromsen) kopplar man till ena ytterstiftet. Till det andra ytterstiftet får man dra en ny kabel till plus "någonstans". Det bästa vore att koppla denna kabel till säkringssidan på bromspedalen eller liknande punkt. Detta tycker inte jag blir någon "snygg" lösning men ska fungera. Tycker inte man ska riskera att "bypassa" bromspedalen kontinuerligt. Tycker att man med relä och tidsfördröjning endast ska bypassa bromsen en begränsad tid. Jag har bara kollat i elschemat (igår). Där är det mycket lätt att göra inkopplingen:-) Verkligheten är en annan och man får klura ut var man kommer åt kablarna. Man skulle behöva en fördröjare som har en fördröjd brytning. Om biltemas vet jag inget än. Blir nog nästa vecka jag lägger ner tid på det. gunsnroses: Man vill göra det för att det SKA gå.....:-) Uppskattar även elfönsterhissar fastän manuella skulle fungera. *inkopplingen blir elektriskt enkelt men låter koplicerat när man ska beskriva det med text* |
|
| Jag är extremt glad att ha elcab, bara trycka på en knapp vid rodljuset och luta sig tillbaka. Gar fort, jag brukar aka med foten på bromsen om jag ska gora det i fart. Usch fot manuellt, mkt coolare med el ;) | |
|
Jag har haft manuell i mina 4 tidigare Z3'or och alltid tyckt att det funkar bra... nu har jag elcab och tycker det är hur skönt som helst. Men det är inte en sån stor grej att jag skulle ha det som krav när man köper bil... även fast jag nu när jag vant mig tycker det är bättre med elcab. (innan tyckte jag det var bättre med manuell eftersom det går så snabbt och smidigt, jag gillar nog det jag har helt enkelt) :-) /Magnus Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Teos: inga nyheter på dina kopplingsidéer? /Magnus Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Magnus: Var och shoppade på Biltema i helgen. Köpte dessa artiklar: 39724 Innerbelysningstimer, 44:90 42303 Växlande relä 30A, 19:90 42314 Reläsockel Byggbar, 16:90 (Den billigare och mindre varianten var slut i Malmö). Tillkommer en återfjädrande en-polig strömbrytare(slutning vid tryck). Jag kommer att använda en "reservknapp" som finns bredvid ordinarie cab-knapp på min bil. Denna reservknapp hade första ägaren för att fjärrstyra garageporten. Kopplade ihop det på skrivbordet och fann att det fungerar utmärkt. För varje gång man trycker på brytaren så blir reläet dragen och förblir så i ytterligare 15 sek efter att man släppt den. Nu återstår det värsta, att koppla in det;-( Har sett här på forumet att demontering och montering av mittkonsollen kan ta upp till 5 timmar. Jag får lita på det eftersom jag aldrig gjort det själv. Jag vet inte ännu när jag ska koppla in det, bara att jag ska. Har lite annat bestyr som har lite högre prioritet just nu. Om du har myror i brallan och inget speciellt för dig kan jag beskriva lite mer utförligt hur jag tänkt koppla in det..;-) |
|
|
Hehe... Kommer ihåg när jag o en polare var i Miami för ca 10 år sedan o skulle åka på en Hot Rod Show i Tampa. Hyrde nån amerikansk cab o åkte tvärs över krokodil-träsket en tidig morgon, ingen trafik så det var plattan i mattan. När vi kom fram på andra sidan sken solen o det blev varmt. Jag saktade in o polaren tyckte att det var dags att cabba ner. Fartblindheten var ett faktum och det gick fortfarande ganska fort så takhelvetet böjde sig uppåt i en vinkel som konstruktören nog inte riktigt räknat med. Tack o lov så höll det. Tänk om hela skiten hade blåst ner i diket bland alla krokodiler. Knappast läge att hämta upp det och vad skulle vi sagt till hyrbilsfirman då? Alltså, det kanske finns en anledning till att man måste hålla på bromsen för att cabba ner? Kör försiktigt. Hehe... |
|
|
Hot Rod: Hehe... lät rätt härligt med cab i usa bland krokodilerna... Men det är ju lika lätt att hålla på bromsen i högre hastigheter som i 10km/h på väg in på parkeringen... /Magnus Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Teos: Du får jättegärna förklara hur och var du har tänkt att koppla in det... jag är nämligen rätt sugen på att fixa det med en gång :-) Kommer det att gå att använda bromsen på "vanligt" sätt för att cabba upp/ner så som du har tänkt att koppla? Du behöver väl inte plocka bort mittkonsolen? Den är nämligen ett h*****e att plocka bort som du säger... knapparna framför växelspaken kommer du åt genom att lossa växelspaksdamasken och peta med fingrarna därifrån... strömkälla kan man väl kanske använda cig-uttagets? Och det kommer man lätt åt där. /Magnus Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Hmm... det går inte att använda en sån här som switch eller? Det borde ju bara vara en impuls som ges när man trycker på den? Och det är så din brytare funkar... eller? Länk Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Tänkte på DSC-knappen... den kostar ett par kronor men vore snyggt med en knapp som liknar dom andra... Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Hot Rod: Sådant kan ju hända men min tanke med tidrelä är att det ligger på förarens "ansvar" att bara trycka vid låg fart och att det sedan inte "glöms bort" vilket kan ske utan tidrelä. Då käkar krokodilerna upp cabben...;-) Magnus: Har grejorna hemma så jag återkommer ikväll med beskrivning. Man kan använda bromsen på "vanligt" sätt. Kanske man kan bara lyfta lite på konsollen för att se vart kablarna går? Är inte cig-uttaget alltid spänningssatt? Kanske kan man ta ström från fönsterhissarna? Ljusfördröjaren drar reläströmmen vid aktivt läge, 2mA i "vila". Vill därför koppla in det där det inte finns ström när startnyckeln är ur. |
|
|
Aha okej då förstår jag varför du inte vill koppla från ciguttaget... men du jag är inte säker på att det är spänning på det när bilen är avstängd ändå... får kolla det sen. Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Teos det gamla talessättet ju mer man har ju mer kan gå sönder....... men jag måste tillstå din kompetens och allt detta kunnande många har, och som kan utföra sådana här jobb och räkna ut funktionen, kan bara önska dig lycka till, jag läser hur det går i fortsättningen,men jag får vara glad att jag kan frikoppla motorn till suffletten så att den går att fälla manuellt i stället mvh Uffe/bildock |
|
|
Magnus: Har gjort en ritning på inkopplingen. Har mailat den till dig. Vill gärna höra din synpunkt. bildock: Jag kanske har tänkt fel och bilen brinner upp. Hoppas Magnus hinner testa först...;-) |
|
|
Kollade på schemat och det såg bra ut... får se om jag har orken/tiden att testa det ikväll... annars får det bli till helgen kanske. Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Har kollat under mittkonsollen nu. Där finns inte den blå-röda kabeln som går från cabmotorn och framåt. Det måste finnas en alternativ väg. Från bromspedalen går kabeln ner i en hålighet framför förardörren och förmodligen bakåt vid vänstra tröskellådan. Det är nog där man ska leta. Plan B är att kapa kabeln vid cabmotorn och dra två nya till mittkonsollen om det går utan alltför mycket besvär....hmmm Tyvärr får jag endast en liten tid på mig i morgon. I övermorgon måste jag nog återställa allt, montera mittkonsollen igen. Tänkte fira valborg i södermanland och på hemvägen besöka mantorp. Åker då helst med zätan. Det blir säkert någon regnig helg framöver och jag är rätt envis så visst kommer jag att lösa det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.