AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.549

Renovering m20b25 89a

E30_320i
Då va toppen av... men nu e blocket i.. men kollade kolvhuvuden o de va mycket sot på de, såg verkligen inte bra ut, den har ju gått 26tusen.

så nu har jag tänkt på o plocka ner underdelen, o byta lager o så.. är de svårt, då jag inte gjort de innan, är det några inställningar man ska tänka på eller dyligt? Eller vad ska man byta när man endån har de nere,,,

O de e väll lättare o montera motorn när den e ur lyft, en den sitter i...
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Finns en hel del att tänka på vid renovering av motor. Har du inte Hayens reparationshandbok så är det nog dags. Där står alla viktiga åtdragningsmoment samt hur man mäter upp vevaxel mm. En gammal Volvomotor kan nästan vem som helst skruva i medan en M20 har betydligt snävare toleranser.

Lycka till!
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Haynes ska det ju va...slant på tangenterna lite:)
E30_320i
Bilen m20b25 e30 89a

Ska faktiskt in handla en sådan bok.. hållt på lite tidigare med m20b20, men de är ju en liter annan moddel en m20b25, men nu ska bara toppen i igen. sen till vintern blir det botten delen och 2,7 e de tänkt,

Men någon som har lite bilder på Markeringen på remhjulet, för de ska ju va svårt o hitta enligt en kille här inne.. för när den e nollad, så ska man väl typ bara kunna lägga på toppen o på med kamremmen, o spänna, och sedan köra runt förhand`, o kolla så de ej tar e mot ventilerna...

Tack sam för all hjälp som kan hjälpa mej på vägen tommy
E30_320i
markeringen sitter på trigerskivans baksidan, när den markeringen e mot kåpan vid remspännaren, va mitt emot varann så va kolv ett i vänd punkt..

sen är där ju en markering i remhjulet på toppen, i mellan kuggarna, hur ska den står eller mot någon annan markering??
ja.... mot en markering i toppen... och att rotorn ska peka åt ett visst håll... då har du övredöd läge. annars finns risk att du sätter kammen ett halvt vevslag fel... svårt att förklara men står väldigt bra i den ovan nämnda boken.......

E30_320i
äha nu e jag med,, ska nog lösa sig... får köpa haynes..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.