AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.031

Blir så arg och less på dessa personer som förstör för oss som är rädda om bilen!

le
93
letsrace
323Ti Compact- 98
Som alla storstadsbor (vi som bor i centrala områderna) vet är parkeringsplatser svåra att få tag på mitt i city, privatparkering och garageplats är riktigt sällsynta. (Jag har stått i kö för en parkering/garage-plats i ca: 10 år och nu i år skall jag bli tilldelad en). Så därför har jag själv ett boende kort (tillåter min bil stå inom vissa område mot en månadsbetalning), samt att bilen står parkerad ute på gatan.

Det som jag har märkt på senaste tiden är att många bilägare är vårdslösa när det gäller att parkera. De parkerar in i andra bilar och sedan åker de iväg som inget hänt (lämnar kvar märken på den andra bilen), öppnar dörrar så att den smäller i bilen bredvid. Detta gäller självklart inte bara bilägare som parkerar, utan finns även cyklister som är riktigt oförsiktiga, ja även fotgängare. Värst av alla är alla som gör detta med flit, då de anser "din e finare än min"

Nu kanske detta börjar låta som kritik mot allt o alla, men det är det verkligen inte, utan de som är oförsiktiga mot andras egendom (bilar).

Själv är en bil-älskare, jag är försiktig när det gäller sådana saker och blir därför alltid lika ledsen och arg när jag ser en ny liten rispa på min egna bil. Inte för länge sedan fick jag en rejäl parkeringsskada på min gamla bil, då den andra skulle göra en fick parkering. Han hade kommit för nära och repat bilen ända från baklampan till förardörren och som grädde på moset, hade han/hon sönder backspegeln. Jag var inte glad den morgonen när jag kom till bilen.

För inte länge sen fick en kompis en rejäl intryckt dörr på Heden-parkering i Göteborg. En annan hade fått sin bagagelucka på sin 206 intryckt under natten. För en annan vän hade några tyckt att det varit roligt att med våld dra ut på hans 325, hans infällbarabackspeglar (från sina infällda positioner till normal).

Jaa, jag kan göra listan hur lång som helst och detta har även hänt er.

Jag personligen lämnar min bil till rekond, tvättar inte bilen i carwash, använder bra bilschampo:
Allt för att bevara glansen och lacken i bästa skick, så kommer någon och på några sekunder är all tid och passion man lagt på bilen ett spillo.

Jag är vanligtvis inte personen som klagar på något men nu tycker jag f** gränsen är nådd. Folk borde börja ta ansvar, skiter man i sin egen rishög så betyder inte detta att ägaren till motparten också gör detta.

Problemet är vad skall man göra egentligen, finns det något man kan göra?
Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Skaffa ett garage, det gjorde jag=)

Sådana personer som skiter fullständigt i andras grejor, är bland det värsta som finns, 300 piskrapp!

"I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god"
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Skaffa en bruksbil som du inte behöver vara rädd om som kan stå på gatan och på stormarknaden och stoppa finbilen i ett garage nånstans.

De flesta anser ju (med rätta?) att en bil är ett bruksting som transporterar dig från A till B.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Brukar vid stora köpcentrum alltid välja en ruta långt bort, ofta med minst 10 lediga platser innan nästa bil och säkert varannan gång man kommer ut så står det en bil parkerad bredvid trots att det fortfarande finns massor med lediga platser.

När jag en morgon lyssnade på en av våra morgonradioshower där en av programledarna just tagit körkort så diskuterades just detta och denna programledare med färskt körkort sa direkt att han alltid väljer en plats där en bil står parkerade bredvid eftersom det är mycket lättare att parkera då. Så det är säkert detta det till viss del handlar om, många behöver helt enkelt riktmärken för att kunna parkera...och en ensamt parkerad bil (som min) är då perfekt. Gott om plats runt om men ändå en bil att rikta efter.

Håller helt med om mentaliteten som beskrivs i inläggen ovan och det är vad det är...Massor med människor ser enbart bilen som ett transportmedel och bryr sig inte nämnvärt vad dom kör och hur dom kör.

___
//Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Programmer: Det kan även vara så att de ställer sig brevid din fina bil för att åtminstone täcka upp ena sidan. Parkerar även denne ensam kan han ju få två marodörer jämte sig ;)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Nu har ju trådskaparen stått i kö i tio år så att skaffa ett garage så...
Jag parkerar helst en bit bort och gärna längst ut på parkeringsplatser så man endast får en bil bredvid sig. Att parkera på gatan undviker jag numer in i det längsta, orsaken står i min blogg om 320in.
Även om en bruksbil bara är till för att transportera folk och saker så betyder inte det att man inte kan vara rädd om dem, egna och andras förstås. Det är ju varken billigt att köpa eller att fixa till bilar. Överlag verkar respekten för andra och andras egendom nästan försvunnit. Trist.

///BMW - Was sonst!
Transocean
Johan E skrev: Överlag verkar respekten för andra och andras egendom nästan försvunnit. Trist.

Såg på CNN igår att i Tokyos tunnelbana kan man tappa bort nästan vad som helst och sen gå till hittegodskontoret och få tillbaks sakerna! Gamla gympadojor, plånböcker fulla med pengar och kort etc. Folk är så ärliga att de tar hittegodset till hittegodskontoret istället för att behålla det själva så som vi skulle göra. Vi borde börja respektera andra och andras egendom/ägodelar så som japanerna gör. Visst sker det mindre olyckor typ att man backar på en bil, men då kan man åtminstone lämna kontaktuppgifter. Värre är det med dom som skadar bilar med flit...drar en nyckelrepa, sparkar loss speglar etc. För tio-femton år sedan var det en amerikansk snörunge som antingen klistrade tuggummi eller taggade nånting på parkerade bilar i Singapore, dom satte honom i fängelse, det tycker jag var helt rätt och så borde vi ha det även i Norden.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Lyckades glömma en kamera på en buss i Grekland för många år sedan. Där hyrs bussar in av ensamföretagare som äger en buss och inget mer. Vet inte vad som fick mig att tro att den skulle finnas kvar, men vi kollade upp det och visst fick jag tillbaka kameran! Svenskar överlag är nog tyvärr inte de heligaste, mest sympatiska människorna. Tycker alltid jag blir glad när jag har med olika andra nationaliteter att göra, mest via jobbet. En ganska ruggig varningssignal, även om man måste bedöma var och en som en individ..
Hade ett tag en gammal E28 och det bästa med den bilen förutom att den var billig var just att man inte behövde bry sig alls. Det var bara att parkera i de trängsta parkeringsplatserna eller tvätta med "sten" borsten på tvättstationerna :) Dessutom slapp man vara rädd för att bilen skulle vara borta eller länsad, E39 vågar man ju inte lämna ensam på natten :(
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Håller med! Jag har gett upp.

Det går inte att ha bilen iordning och fin längre. Folk slår upp dörrar i sidan på bilen, folk parkerar bakom och kör in i bilen osv. Min bil ser ut som ett krockat missfoster. Och det lär den göra tills jag säljer den. Jag har gett upp.

Men som jag alltid säger, när det är dags att byta in bilen så skiter handlaren fullständigt om det är bucklig eller som ny. Priset slår dem upp ändå i listan och det är det priset som gäller. Bucklig eller ej.

Hilsen Kristian
Transocean
Herr von Sil! Låt mig citera det Ni nyss skrev: "Men som jag alltid säger, när det är dags att byta in bilen så skiter handlaren fullständigt om det är bucklig eller som ny. Priset slår dem upp ändå i listan och det är det priset som gäller. Bucklig eller ej."

Och det var precis det som jag sa till Fiat Bravo-handlaren när vi diskuterade om inbytespriset, det är listpriset som gäller och ingenting annat! Fast han tyckte ändå att jag skulle vraka bilen istället? Länk
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det är ju lite si och så med inbytesvärderingen. Jag fick min bil värderad av en handlare, de hade gått igenom bilen och synat skicket. Jag såg själv pappret som mekanikerna hade skrivit, där stod det -10 000 kr om man saknade servicebok (det gällde inte min bil), men de hade hittat 4 dörruppslag med medföljande minuspost på 4000 kr, precis så mycket som det skulle kosta att fixa det via en firma.
Så även om jag stör mig på dessa dörruppslag så ser jag ingen anledning att åtgärda dessa nu, för att en månad senare ha 4 st nya. Då är det bättre att reglera detta i efterhand i samband med en ev. försäljning.

Mvh/ Niclas
Lustigt att folk verkligen tror att dörren går att öppna mer och man slår den några gånger i sidan på bilen sidan om. Iofs slår man tillräckligt djup bula i bilen sidan om så går det nog att få upp dörren några mm till. Tänk om ALLA bilar hade skjutdörrar så bul-befriat världen skulle vara :)

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Spider => Ett drömscenario för många bredhöftade,stressade, halvt blinda småbarnsmammor. Peugeot försökte så fint med sin 1007, man ack så fel det blev!

Mvh/ Niclas
Heden, var det inte den som hade elektriska dörrar? eller kanske det var en annan jag tänker på

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det stämmer, mer vältbenägen bil än en dåligt konstruerad SUV/pick-up! :)

Mvh/ Niclas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.