|
|
|
|---|---|
|
Har en 325 touring (E91) med dubbeleker 161 och Pirelli Euforia RFT 225/45/17 fram och 255/40/17 bak. Bakdäcken är slut medan framdäcken kan gå 1-2 säsonger till. Priset för två bakdäck är ca 8600:- och jag lutar därför åt att byta alla 4 till icke-RFT. Väljer mellan Michelin PS2 och Conti Sportcontact 3, vad är era erfarenheter av däcken? Är det värt ca 1000 :- extra (totalt sett) för Michelin? | |
| Michelin, se så här det är ju BARA 250pix per däck :) | |
|
PS 2, klockrent, du kommer vid 3-4 mm märka skillnaden mot snadra däck, de är tysta ned till 1.6mm och skön gång i.. Asken |
|
|
Det sägs att RFI-däcken har så hård stomme så normala däck kommer att gå betydligt mjukare och behagligare. Det sägs också att Michellin håller längre, de däck som har längt livslängd. Conti nöts fortare, men har bättre komfort och vissa påstår bättre gepp vid aktivkörning. Men är bara det uppfattningen jag fått då jag stått i nya däck tankar. |
|
|
conti låter riktigt mycket när dom är halvslitna jämfört med michelin |
|
|
Oavsett vilket av däcken lär du inte bli missnöjd. Stod också i samma val som du förra sommaren och kunde välja mellan PS2 eller SportContact 3 vid köpet av min nuvarande V70 T5 (225-45-17). Jag valde Conti, mest för att däcket var nyutvecklat och presterat bättre än PS2 vid vattenplaning vilket är en egenskap jag värdesätter högt pga vårt klimat och dåliga vägstandard. I övrigt tycker jag Conti SC3 är ett utmärkt däck: tyst, välbalanserat och som sagt stabilt på spåriga motorvägar i 120km/h vid regn. Det enda negativa med Conti är att jag uppfattar rullmotståndet som relativt högt, något som jag också upplevt med deras odubbade vinterdäck. Om de bullrar när de är slitna skall jag låta vara osagt, mönstret är i alla fall väldigt likt PS2 och klart annorlunda än till gamla SportContact2. Har kört med föregångaren till PS2 till min E36 328 för några år sedan och dessa däck hade en väldigt bra balans, komfort och slitstyrka trots att de var nästan slut när jag sålde bilen. |
|
|
Hade Michelin pilot sport 2 på min gamla C70 och det var dom skönaste däck jag haft, bra grepp och tysta. Sitter originalmonterad på vissa porshemodeller, GT2 tror jag det var. |
|
|
Håller med föregående talare: två jättebra däck som du kommer bli helnöjd med, vilket du än väljer! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Har Michelin på och kunde inte vara nöjdare. Bra ljudnivå, bra känsla, mycket bra våtgrepp och bilen drar f*n mindre än med mina gamla Bridgestone som jag hade innan. Rekommenderas. Michelin brukar få genomgående bra resultat i tester. //amullo --- |
|
|
Jag hade precis bestämt mig för 235/40-18 Michelin PS2 då jag ramlade över detta test (som kändes extra intressant då de testar dimension 225/40-18). Länk Där Michelin hamnar långt bak när det gäller vattenplaning och bromsning på våt väg... de momenten hamnar ganska högt upp på min prioriterings-lista. Pirelli och framförallt Bridgestone hamnar högt upp i toppen vid varje moment. Vad göra? I andra tester har Michelin fått bra betyg när de testat både nya och slitna däck. Vidare så ska just PS 2 ha extra bra livslängd som jag hört från flera håll. Där jag köper däcken är inte heller PS 2 speciellt dyra. ///Magnus |
|
|
Länk :-))))) /Magnus Min nya: Länk |
|
|
Tack för länken, men jag har redan kollat upp den testen och vinnaren där finns bara i dimension upp till 17" tyvärr... (Hankook Ventus Prime K105). /M ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.