AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.054

vibrationer i ratten i höga hastigheter, spårkänslig

Mc
4
McP
520i Sedan -98
Hej
Ny ägare till begagnad 520. Jag har haft räsern i 3 veckor nu. Förra ägaren köpte 2 nya sommardäck före vintern(oanvända) via däckfirma. När jag bytte till sommardäcken förra veckan märkte jag några saker. Bilen känns mer spårkänslig i hastigheter 60-90km/h. Över 100 får jag vibrationer i ratten som känns värre ju fortare jag kör. Förra ägaren hade köpt nya framdäck men däckfirman skiftade och satte de nya bak istället. De äldre(som nu är fram) är helt klart mer slitna men inte så att man måste byta(enligt reglerna).

så funderingen är:

Vibrationerna
-beror vibrationerna på dålig balansering(ska vara gjord på de nya)?
-typ av däck(modell)?
-olika slitna fram/bak?
-nya däck, som måste köras in?

Spårkänsligheten
-bussningar/castersteg etc?
-framvagnsinställning?
-modell på däcken?

Däcken fram/bak är:
Continental PremiumContact 215/55 R16 93H mit Felgenrippe (So).

Vad tror ni? Är tacksam för alla tips.

/P
Transocean
Eftersom dina däck inte är så breda tror jag kan ha en tips till dig när det gäller spårandet.

Om de gamla däck du har framme är mera slitna i mitten än på skuldrer spårar det duktigt. Jag fick en direkt livsfarligt bil när jag satte två nya däck bak och la de gamla i för sig lagliga bakdäck på framaxeln. De var mittenslitna. Länk Bilen hittade varenda spår, att byta fil blev en mardröm( man fick hålla ratten med bägge händer). Köpte två nya framdäck igår, likadana som sitter bak och all spårighet försvann direkt.

Så köp två nya likadana däck som du har bak eller testa med de nya på framaxeln först. Men det är ingen bra ide att åka med de sämsta däcken bak.

Vibrationerna kan bero på dålig balansering eller slitna stag/led/bussningar i framvagnen eller en kombination av dom.

Visa användare
59
G3
525i Touring -93
Jag har fått lite liknande problem med min e34 men jag hade bara vibrationer med vinderdäcken och när jag satte på sommardäcken blev det mer vibrationer och mycket spårkänslig. det att den spårar beror nog mycket på att det är 235or runt om. och nu har jag undersökt lite kring vibrationerna och jag har iaf hittat felet på min. jag har ett litet glapp i styrväxeln somgör att det glappar och det måste var där vibrationerna kommer ifrån. jag har justerat styrväxeln men glappet är tyvär lite för stort för bara justering så jag blir nog tvungen att byta styrväxel. och det är klart att om man kör med breda däck och man har lite glapp i styrningen så blir det ju klart värre vibbrationer med breda däck när de slår fram och tillbaka de millimetrar som glappar.

[IMG]Länk
Mc
4
McP
520i Sedan -98
Ok, tack för svaren!

Jag ska till en däckfirma nästa vecka och balansera och diskutera med dem.

Jag återkommer med resultatet.

/P
Mc
4
McP
520i Sedan -98
Ja, var till däckfirman idag. De rekommenderade byta däck + en 4-hjulsinställning. De ville ha 4200 för 2 st premium contact och 1700 för hjulinställnigen. Låter lite högt tycker jag. Kan hitta däcken för 3000 på nätet. Är det någon som kan tipsa om en ställe i norra stockholm med bättre pris på hjulinställing?

/P
Transocean
Var ganska saftigt pris för två däck. Jag skulle rekommendera att du först testar att växla fram och bakdäck så att du kan vara säker på att det är däck du måste handla.

Hjulinställningar brukar kosta runt 600-700 kronor, så 1700 är för högt. Men om du har glapp i framvagnen bör du först byta de glappande delar och göra hjulinställning först därefter. Att enbart ställa in hjulen hjälper inte mot vibrationer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.