|
|
|
|---|---|
|
Undrade lite över att skaffa fjäderbensstag till bilen. Vet att bilens styrning blir mer precis, att man kan ta kurvor bättre. Många har de för att de ser häftiga. Men vilka är för och nackdelar, om man sätter på den på en bil som är orginal. Har hört att man förlorar lite grepp. Jag personilgen vet inte om man skall tro på detta, har bara hört att det förbättar bilens uppförande. | |
| För "normal" körning antar jag att man inte märker nått speciellt.Det är nog vid bankörning,snabba "höger-vänster" kurvor i lite snabbare hastighet som man märker nått. | |
|
Handla X brace från cabben , det ger mer , Länk Handlar du hos din lokala BMW handlare . Inte lika mycke impfaktor som ett blänkande rör , men bättre. |
|
|
Typ den konstruktionen sitter redan på alla E36 cab. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Har aldrig hört talas om eller sett en X brace. Hur fungerar den? Sätts den under chassit eller där fjäderbenstag vanligtvis sitter. Själv letar jag inte efter något blänkande, utan föredrar svart diskret look. |
|
|
Sitter under motorn. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
En annan fråga som jag grubblat över. Står att vissa fjäderbenstag, ex. HARTGE, inte fungerar om du har ASC. Om du installerar denna på bilen måste du koppla ur ASC, VARFÖR? |
|
|
Hur mycket väger en sådan X brace? Samma vikt klass som ett fjäderbenstag eller betydligt tyngre? |
|
|
Min som sitter monterad från fabrik är i vanligt järn så den väger garanterat mer. MEN - Tyngdpunkten på bilen sjunker ju då den är monterad under bilen. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
letsrace, ASC sitter vid gasspjället , och tar i staget om du monterar . X brace väger inte många kg. så den vikten det ger , hammnar rätt i chassit. |
|
|
Nummer 16 på bilden är original. Länk Och till dessa bilar passar det. Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Passar den bara Cab och m3. Eller kan jag montera den under min compact? Läste någonstans att den skall passa alla e36, |
|
| letsrace Den passar alla E36or , men vissa M3 har färdigt med muttrar i framvagnen , vilket dom andra E36orna saknar , | |
|
Tack för alla bra svar! Hade en till fråga om X-brace, till er som har den på bilen. Känner ni stor skillnad? Blir bilen framtung? Läste lite om den på nätet, och många skriver att detta är en av de bästa knepen för att få sportigare chassie. |
|
|
Kan inte svara på om det är skillnad då det sitter original på E36 cab. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Blir stor skillnad , men inte att du känner vikten . Mina 2 rek för rolig E36a X brace + solida bussningar i länkarmarna fram , du får bättre väghållning + broms kännlan blir bättre . |
|
|
Det finns nog inga nackdelar med ett fjäderbenstag mer än att man får montera bort det om man behöver komma åt. Men jag skulle nog hävda att man har ett fjäderbenstag för att hjälpa karossen att hålla ihop om man kör väldigt hårt och att det har mindre med kördynamiken att göra. Vill du modifiera nåt som märks när man kör så är det nog lättare med däck,bussningar, stötdämpare och fjädrar mm och mm. / John |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.