AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.399

Z3 en blivande klassiker?

Sida 2 av 2
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
För ett par veckor sedan såg jag ett program på Discovery om sportbilar. De hade utsett de 10 bästa sportbilarna, troligtvis hade de intervjuade personerna, bl.a. Steve McQueens son, röstat. Varken Z3 eller Z4 var med, men däremot kom Miatan högt upp på listan, tvåa eller trea vill jag minnas, med motiveringen att det haft stor betydelse för roadster-introduktionen hos den breda massan. Etta var Porsche 911. Lamborghini och Ferrari kom en bit ner på listan därför att de dels var så dyra att "vanligt" folk inte har möjlighet att köpa någon och dels för att de är varken eller: ingen riktig tävlingsbil och samtidigt ingen bil man kör normalt på normala vägar med.

Själv tycker jag att Z3:an platsat på listan men har full förståelse för att Miatan var med och då fanns det kanske inte utrymme för fler liknande bilar. Jag tycker att Z3 är precis den bil som jag velat ha vid sidan av vardagsbilen. Det är min första roadster och jag ser fram emot min första sommar med bilen.

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
För den som är intresserad att läsa "den där listan" jag angav i trådens början var tidningen Privata Affärer möjligen sista numret, hur trovärdig en en sådan lista är med ledning av vad en reporter skrivit kan man ju fråga sig men uppgiften kanske kommer från någon annan säker källa i sin tur
mvh Uffe/bildock
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
soomg; Ser att du bor i Lund!
Ta och kör till Löddeköpinge den 13:e Maj när det är säsongspremiär för Tisdagsträffarna!
Där finns massor av både klassiker och blivande klassiker! Länk

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Teknikens värld hade en nätomröstning om de största flopparna i bilhistorien. Där toppade rösterna på volvo 343 och saab-lancia 600. Men hela 12 % röstade på bmw z3!
Vad ska man tro om det? Avundsjuka troligtvis....
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Beppo det är säkert Coupen dom syftar på den finns med på många listor över världens fulaste bilar, här är ett exempel: Länk
OBS skäll nu inte på mig för detta, det är inte min åsikt!

Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
anmith: det får bli den 20:e som vi ses i Hög. Som jag sagt tidigare så ser jag fram emot ett möte i Hög då du förhoppningsvis kommer med din 4-hjuling. Så att vi kan jämföra både färger och motorstorlekar.

Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Medge att Z3:an har en läcker häck. Det är nästan farligt lockande att titta i backspeglarna: Länk

/soomg

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Z3:an blev klassiker redan då den premiärvisades!!!

Mvh Patrik
Visa användare
886
bildock
Soomg
jag blir lyrisk när jag ser din bild trots jag varit ute och glassat i solen idag och verkligen njutit.
Om man delar av bilen till främre och bakre delar kanske jag föredrar Z3:ans främre del, jag sitter i min egen bil och möter en Z3 och jag tittar och tittar och n j u t e r av vad jag ser, den har ju en front som suger blicken till sig.
Idag mötte jag en Z4 och för mig förhåller den sig iskall, jag följde den inte med blicken, men det finns ju de har valt den istället och tycker om den lika mycket som jag gillar min Z3
Uffe/bildock

soomg, kan bara hålla med!

"Medge att Z3:an har en läcker häck. Det är nästan farligt lockande att titta i backspeglarna"
Eller bakifrån...

Länk

Min Z3.
Länk
soomg: vad är det för årsmodell på bilen på bilden? Har för mig att min "häck" ser annorlunda ut i backspegeln. Har för mig att M Roadstern och 2.8:an har samma bakskärmar?
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Zed82: det är en sen 99:a, dvs med face lift och har därför den bredare häcken och lite upphöjda bakskärmarna. Men den baken finns väl även på äldre 2,8:or också har jag fär mig.

ro
29
roadsterz3
Z3 Roadster -98
Jag tillbringade eftermiddagen på Sofiero Classic där bl.a en gul Z3 (4-cyl) och en svart Z3 M trängdes med andra fina bilar. Det häftigaste ljudet kom dock från flyguppvisningen där Biltemas Spitfire-plan (med Rolls Royce V12:a på 27 liter) som flög på låg höjd....

//Ulf

Visa användare
886
bildock
för att haka på lite om Spitfire, nu kommer vi ifrån tråden lite, Svenska Flygvapnet köpte 1948-1955 dessa kärror men med en motor över 2000 hk. Rolls Royce Griffon , jag har stått bakom i propellervinden då motorn startades så jag vet dess ljuvliga ljud, så där ligger Z:orna i lä trots bytta avgassystem, men man njuter av det också
mvh Uffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.