AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.403

Z3 en blivande klassiker?

Sida 1 av 2
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
vi har pratat lite här på forumet om Z:3:ans framtida intresse och idag fick jag veta det angetts i någon lista över kommande klassiker eller bilar som blir intressanta samlarbilar framöver och där var just Z3med i den listan så var rädda om era fina ex. en kommentar var visst att priserna nått botten, jag vet inte vilka varianter det handlar om men ändå skoj att man haft det på känn
mvh Uffe/bildock
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Z3 är lite speciell, antingen älskar man den eller så hatar man den. Jag har kollat på ett antal bilar av olika modell och märken (ej provkört) och hittar inget jag skulle vilja byta till. (möjligtvis till en Z3 M coupé).

Just att det är lite "Bat mobil" dvs att man har ganska lång motorhuv och sitter långt bak i bilen gör att jag gillar den lite extra.

Frågan är om en kommande Z2:a kan sänka den mer och mer utplanade priskurvan.

Mvh/Rolle
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Håller med, det är en av ganska få bilar numera som har kurviga former.

Jag brukar irritera mig ganska mycket över hur fantasilösa former bilar i allmänhet har idag. Tycker bilarna liknar varandra mer å mer.
Sen är det ju så att det är en bil man antingen älskar eller hatar utseendet på, Bat-mobile, dojja, kalkon osv :)

Att den (speciellt coupe) tillverkades i så få exemplar gör nog att priserna inte rasar om man jämför med t.ex en vanlig 3-serie.

Visa användare
886
bildock
finns det verkligen någon som inte gillar Z:3:an? joo faktiskt så sa min granne när jag kom hem första gången "vad ful bilen är" men kunde han verkligen mena allvar? har aldrig frågat mer eller var det avunsjukan för BMW-märket?
Uffe/bildock
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Självklart finns det personer som inte gillar formen och det är bara att respektera det. Sedan är det så att avundsjukan får man tyvärr räkna med även från sina vänner i vissa fall.

Jag blev förälskad i Z3:an 96 när den kom och lovade mig själv att en sådan ska jag ha och varje gång jag kör bilen har jag ett leende på läpparna, vilket gör att jag känner att jag har gjort ett bra köp :)

Så ja Bildock jag tror din granne är avundsjuk, för tom om man inte skulle gilla bilen så säger man inte så om någon annans ögonsten utan håller det för sig själv :)

mvh/Rolle

pe
56
permoh66
Lotus Elise 111R -07
Sedan jag köpte min Z3 2003 har jag inte känt något som helst behov att skaffa någon annan, dock är jag lite sugen på Z4 Coupe men då blir man inte rufsig i håret och det är ju inte kul. Jag tycker helt ovetenskapligt att det verkar som priserna på Z3 har stagnerat och det är ju lovande om man skulle bli tvingad att göra sig av med zätan.
Av någon underlig anledning känns inte räkningar som har med denna bil lika dyra som på bilar jag har haft innan trots att dessa har varit mindre i kronor.

/Per
Visa användare
886
bildock
Rollebolle
rätt slående det du säger att från första gången du såg bilen så....... precis så för mig också, såg alltid på TV-programmet "trafikmagasinet" och det måste ha varit -96 hur man då körde Z:3 bland lite bayerska kvarter och dess typiska hus då!! blev jag såld en sådan ska jag ha någon gång i livet och det var formen som trollband mig till denna läckerhet, och det kanske går igen i alla inlägg hur mycket jag tycker om bilen
Uffe/bildock
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Angående kommentarer.
Jag var på en bilträff häromdagen och smög igenom parkeringen med bilen, hörde då en tjej säga "alltså, den där bilen är inte snygg".
Hon satt i en volvo 740.... end of story....

Bildock: vad har din granne för bil?

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Givetvis så är det ju en blivande klassiker! Har ju varit med i en bondfilm!. Vad gäller snygghet så är det bara 1.8:an med sin smala rumpa som går bort.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

För mig personligen är det stor skillnad på en Z3 och en Z3. Modellen varierar ganska kraftigt med bredare och smalare bak vilket för mig har stor betydelse för om jag gillar den eller ej.

En klassiker kan det bli. Brukar det inte vara så med klassiker, det är något som gör den speciell. Sen finns det dom som kommer älska den och andra som kommer tycka den är riktigt ful. Gissar jag.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"
Anders S.: Du berättar inte vilken du gillar, men för mig är det helt klart en Z3:a med den "breda häcken" som tilltalar mig. Det är för mig en sportbil som andas "linjer". Och jag syftar på roadster modellen, även om Coupe´n kan ha sina fördelar.
Mvh Janne
P.S Det var därför jag köpte en sådan, men smaken är som baken som flera har sagt tidigare ;-)
Ro
93
Rob_Z3
Z3 Roadster 2.8 -00
Jag köpte en faceliftad 2,8 just för att bakskärmarna går upp en bit.
Detta utseendet på bakskärmar är något som jag gillat hos många klassiska vagnar oavsett märke.

//Rob

Nemo saltat sobrius,
nisi forte insanit
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Tyckte bilen var snygg när den dök upp 96. Vansinnigt snygg när 2.8 versionen kom senare. Och sedan M-versionen kom har det varit en av de absoluta favoritbilarna som existerat! Kanske därför jag har haft min i snart 7 år då....
Visa användare
886
bildock
jag tycker nog också att de första modellerna var lite "rumphuggna" men nosen!!!! från vindrutan och framåt vilken utstrålning, mötte en Z3, jag i liten uppfördbacke och Z:an i motsvarande utförsbacke från att kommit från tvärgata och vilken syn!!!! i under flera vinklar sida- nos och andra sidan tills den försvann man kan få ståpäls för mindre....
Uffe/bildock

Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Rob_z3: jag hade samma tankar som du när jag valde årsmodell. Bredare bak och lite upphökda bakskärmar. Den sista egenskapen kommer fram rätt bta på denna bild: Länk

/soomg
Visa användare
886
bildock
Soomg
snygg bil och bra bilder,mycket trevligt att få se en svart bil med annan färg på inredningen än svart där också det lättar upp och ger inte det dystra utseende som när allt är svart, jag själv sökte den ljusa inredningen men fann aldrig någon annan än den tidiga varianten och sedan den mörkgröna fanns någon med den ljusa inredningen, jag hade en bästämd åsikt om bilen färg och när jag till slut fann den fick jag ta den inredning den hade, men snyggt tycker jag det är när inredningen bryter i färg mot karossen
mvh Uffe/bildock
Breda häcken, dock utan facelift och dom upphöjda bakskärmarna.
Länk
Ro
93
Rob_Z3
Z3 Roadster 2.8 -00
soomg:

Vi har ganska lika smak du o jag =)

Kolla här: Länk

//Rob

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag tror personligen att coupén blir en klassiker. Den tillverkades i relativt få exemplar och blev utskälld för sitt utseende när den kom men vinner i längden. Z3 roadster är en bra bil, men inte tillräckligt särpräglad för att bli en klassiker, tror jag.

Z8 borde kanske bli en klassiker men inte heller den verkar bli det. För mycket retro tror jag. En klassiker bör ju ha varit nyskapande när den kom, det var inte Z8. I så fall ligger Z4 närmare till hands med sin speciella design som var lite kontroversiell när den lanserades.

Jaguaren påställd. Det är vår!
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Rob_z3: ja det verkar som att vi lyckats rätt så lika med våra pärlor. Jag tycker nog att din har snyggare interiör medan jag tycker mycket om min ChromeLine Exterior.

/soomg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.