AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.639

535d förbrukning på 272hk och 286hk versionen!

sa
275
sarli
I4 m50 G26
Någon som vet vad som hänt på 535d under -07 där man gick från 272hk motorn med 0,8 blandad förbrukning till 286hk och 0,68 blandad. Är inte så mycket ute efter hästarna utan mer att kanske kunna sänka förbrukningen om det är några enklare/mindre förändringar, tex mjukvarauppdateringar.

Någon här som har den nya diesel-biturbon som kan säga vad den landar på ungefär? Jag ligger runt 0,77 (mätt med trippmätare och liter tankat) under en 500 mils period med mest landsvägskörning. Färddatorn säger 0,75 men antar att det är KCR-boxen som luras lite. Med varm motor och skylt-lydig körning kan man ligga under 0,6 faktiskt.
2007.03: Ny växellåda där försöks gör att fåbukt med de omfattande problemen som automatlådan har, piezoinsprutning (Gen. 3), motorblock i aluminium. Sen en rad förändringar utöver motor/låda.
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Hade 272hk först i 14000 mil och har nu den nya på 286hk som jag kört ca 4500 mil med. Skillnaden är stor vad gäller just växellådan, den nya går i lockup läge mycket fortare, dvs slirar inte lika länge. Förbrukningen har gått ner från runt 0,75 - 0,8 till 0,65-0,7. Den nya går dock att köra betydligt snålare än vad man klarade med den äldre motorn, så siffrorna ovan är för min vanliga körning, dvs långkörning och en bit över begränsningarna.
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
En annan sak jag glömde skriva är att den stora skillnaden är Efficient Dynamics, dvs modellerna fick en rad förändringar överlag för att komma ner i förbrukning och utsläpp. Man har tex en generator som inte laddar när man kör utan laddas upp vid inbromsning, elektrisk servo, effektivare motorer och en rad andra saker som ändrats om.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
hänger uppgraderingen av växellådan alltid ihop med den nya motorn?
gäller samma sak för e90? den fick ju 286hk från början, innebär det då att den har "nya" lådan från början?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.