AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.358

Trög styrning efter påfyllning av servolja?

mo
81
mommo88
325is coupe-93
Tjena!
Jag har haft ett problem då det lät, "ylade" väldigt mycket från bilen då jag svängde. Efter att läst ett antal inlägg här så kollade jag upp servoolja. nivån var för låg och jag köpte atf-olja på BMW. MEN efter att jag fyllt på med olja så blir styrningen lite då och då sjukt j*vla seg. Gick knappt att snurra ratten ibland under testrundan. Kan tillägga att ljudet har försvunnit helt.

Vad kan detta beropå? Bilen är en e36 325.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är du säker på att det var ATF-olja i från början? På många svensksålda bilar (vet ej vilka årsmodeller) är den ersatt av CHF-olja för kallare klimat. Den är gul och påfyllningslocket brukar vara märkt med oljetypen, då det inte är bra att blanda CHF med ATF. Tror i.o.f.s inte att den tröga styrningen beror på det. Kolla så att drivremmen har rätt spänning och inte slirar vid belastning.
mo
81
mommo88
325is coupe-93
jag är nästan helt säker på det. I instruktionsboken stod det att det skulle vara ATF-olja då den är röd? När jag kollade oljan i behållaren var den brunsvart aktig med en nyans av röd. Den är import från Canada. Det konstiga är att direkt efter att jag fyllt på så blev den trögstyrd ett antal gånger. på oljelocket står det inget mer än "AF" eller "AE", antar att det inet har något med vad för olja som ska i.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok, då har du rätt olja. Ylet tidigare berodde troligen på luft i systemet. Kolla om drivremmen håller greppet om du står helt stilla och svänger.
Ang. locket kan kanske "AF" vara en förkortning av ATF (Automatic Transmission Fluid)
mo
81
mommo88
325is coupe-93
Okej. Tack för hjälpen! Ska kolla upp remmen så fort jag får tillgång till en till person.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kanadabilar brukar specas med CHF, har jag för mig...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.