|
|
|
|---|---|
|
För några veckor sedan togs jag av polisens laser i 95km/h på 70 väg. Fick böta 2800:-. Jag trodde att det skulle sluta där men men: Fick ett brev från länsstyrelsen om att jag skulle bli tilldelad en varning, och om jag godkände detta eller ej. Detta var första gången jag åkte fast för detta, men det konsitiga är att har kompisar som åkt fast för fortkörning utan att till delas en varning från länsstyrelsen. Någon som vet något om detta. | |
|
Är det inte standard med varning när man kör 25+km/h för fort? Det var det för ett antal år sen när jag åkte fast för en liknande förseelse iaf. /Micke |
|
|
Varningen gäller väl i två år dessutom. Fick en när jag körde 103 på 70 väg. |
|
| Inget att bry sig om fick en speeding på 27över å en på 30över innom ett halvår...fick en salm från läns på 2a4 märkte då inget med d//M | |
|
Så detta är normalt. Så det är en liten "uppläxning" eller "fy-på-dig" av läns.!? Ska man neka eller godkänna det, ( eller skita totalt i det).? |
|
|
Är väl bara godkänna och vara glad =) nä men annars blir det väl en massa annat som rättegång eller nått. |
|
|
Regler och nivåer ändras. Även var händelsen sker spelar naturligtvis in. Varningen kan även komma flera månader efter fortkörningen, beroende på hur mycket dom har att handlägga osv. FP |
|
|
Du kan nog inte göra mycket åt det hela i detta läge - det är 'normalt' med varning vid 25-30 km/h överträdelse (fråga INTE hur jag vet!!). Vad du bör vara väldigt medveten om är dock, att om du gör om samma sak medan varningen ligger 'aktiv' (2 år), så ryker troligen körkortet! Praxis är nämligen, att två 'varningsgrundande' förseelser inom två år medför återkallelse. En varning kan man också få efter 3 lindrigare förseelser (t ex 1-24 km/h överträdelse). Se upp alltså - ett par-tre fortkörningar till de kommande två åren, även obetydliga sådana, kan kosta dig körkortet! |
|
|
Jaha, så ansluter jag till skaran som fått en varning hem i lådan. Jag har dock ingen som helst lust att acceptera den. I mitt fall rör det sig om 3 "mindre" föreseelser (+15, +18 +19, fördelat på 20 månader och alla på motorväg) varav en jag troligen borde nekat till. -Det som stör mig är att de ger en varning med hänvisning till att jag skulle uppvisa vårdslöst beteende....Hur i h-sicke kan en skrivbordsjockey hos länsstyrelsen avgöra det? Det är ju rent kränkande:-) Nu till frågan, är det någon här som inte godtagit en varning och fått rätt? mvh Heli |
|
|
Har du gjort 3 förseelser på 20 månader visar du klart och tydligt att du inte lär dig av dina misstag och klassas som en "återfallsförbrytare" och då lär du ganska snart få problem om du inte ändrar din attityd till ditt trafikbeteende och skyller på att andra gör fel ! Tänk till och tänk om ! |
|
|
Happ, fick ännu ett brev hemskickat från damerna på länsst. På förra lappen, varken erkände jag eller nekade jag. Strundade bara att skicka in den. Nu kommer påminnelsen. Jag uppmanas nu att acceptera varningen, men det vill jag inte göra. Eftersom detta var min första fortkörning någonsin under dessa år som jag har haft körkort, så anser jag att jag inte förtjänar varningen. Dessutom, polisen på plats då jag skrev under, att det inte skulle bli några påföljder, bara en summa att betala. Vad göra? |
|
|
Om man nu begått något fel som kört för fort, det är man ju medveten om att man har gjort. Varför inte erkänna? Lite fegt tycker jag. Jag har kört för fort 2 gånger i mitt liv, den första för att hastighetsmätaren på min amerikanare stämde ganska dåligt så den gången kan jag ju ursäkta mig men jag erkände ändå. Den andra gången körde jag 81 på en 70 sträcka, jag erkände direkt. Jag visste ju att jag kört för fort. |
|
|
spider: har du bara kört för fort två gånger i ditt liv, eller är det två gånger som du blivit tagen ;) ___ //Ulf |
|
|
Det var väl så att han redan har erkänt att han kört för fort i och med påskrivningen direkt med polisen. Att han inte accepterar varningen är väl en annan sak. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Programmer: Beror på vad du menar med att köra för fort. Jag håller hastighetsbegränsningarna så bra det går, men har troligtvis flertalet gånger kört 1-5 kilometer för fort men detta är inget jag blivit stoppad för. Ställer alltid in farthållaren på 95 på 90 väg. Håller då vid verklig fart typ 91 kanske. Har kört genom radarkontroller med farthållaren på 95 så det är inget problem. Men att chansa och köra olagligt fort gör jag inte, det är inte värt straffen. |
|
Conan999 |
Nu har dom höjt böterna lite väl mycket Conan999 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.