|
|
|
|---|---|
|
som rubriken säger ASC lampan blinkar vid gaspådrag... växlar man ner och drar på så börjar den blinka vid ca 4000rpm och bilen "stannar upp"... har kommit sen jag la på sommardäcken, detta gäller oavsett väglag. någon sensor som har pensionerat sig eller tar det tid för kärran att vänja sig vid den betydligt bredare dimensionen? Bilar Brudar Babes och... NÄ de va ju bara 3 | |
| Har du samma däckdimension runtom? | |
|
225/45-17 fram och 235/40-17 bak vinterdäcken 195/xx-15 runt om Bilar Brudar Babes och... NÄ de va ju bara 3 |
|
|
Har för mig att rotationsskillnader på över 7% triggar ASC att ingripa. Dina bakdäck har 2,3% mindre rullomkrets och snurrar alltså med 2,3% högre hastighet än framhjulen. Det innebär att det "bara" återstår 4,7% till ingrepp från ASC. Om sedan mönsterdjupet är markant sämre bak kan det ge upp till 2% ytterligare. Då behövs inte mycket släpp på bakhjulen innan ASC ingriper. Troligen ligger du för nära gränsen, då det uppstod vid däckbyte. |
|
|
Det är inte bara så enkelt att den känner av att de är på väg att ska dra lös då du drar på? För på varenda Bmw jag haft med antispinn så vill den till att blinka då man drar på...men men en fundering bara. |
|
|
Har samma motor som du Andreas fast min sitter i en Compact. ACS på min bil går inte igång så väldigt ofta, men det har hänt att den går igång på torrt väglag. Detta kan hända då vid hastiga växlingar, exempel från ettan till tvån, man vill snabbt som möjligt lägga i tvån och släppa kopplingen. Då spinner det till lite och ASC återgärdar detta genom att strypa kraften. Däremot har jag inte upplevt att den går i gång vid nedväxlingar. Men jag har upplevt en likande sak med en M535 (fast den har ju inte ASC). Då man skulle göra en nerväxling samtidigt som omkörning, från 3 -> 2 så fick man lite släpp där bak, typ i farter runt 60 -70km/h. En tanke är att kanske likande sak händer med din bil, men att du har asc som ingriper. Men det Anders- 72 säger är troligtvis sant. |
|
|
Har exakt samma problem som dig med exakt samma däckdimensionr och det beror på däcken som Anders-72 säger, det är för stor skillnad i rullomkrets och systemet läser det som att nånting slirar. Mitt problem uppstår i hastigheter över 100km/h det jag gör då är att jag slår av det helt enkelt då funkar det, när det är dags för nya däck blir det rätt dimension bak 245/40 17" //Daniel |
|
|
Hejs! Vet att det inte är någon långsiktig lösning men går det inte att stänga av ACS funktionen med en knapp som på DSC som jag har på min? //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Jonas: jo då den funktionen finns även hos oss klassiker ;) men den SKA inte blinka utan anledning så då får man ju rätta till felet... ungefär som att höjja musiken på radion för att hjullagret viner för högt... ;)))) håller med toksmurfen får nog fan bli 245 vid nästa däckbyte... vilken bredd på fälgarna har du??? eller rättarsagt vilken krävs för att klara 245??? man villl ju helst inte gå upp i profil ;) tackar för god feedback!!! Bilar Brudar Babes och... NÄ de va ju bara 3 |
|
|
Kör på m68 fälgar med 8,5 tums fälgbredd bak. //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Hej. Jag har samma problem, att lampan blinkar o bilen sackar, ASC rycker in,men bara vid ungefär 110 120 ungefär, så omkörningar har blivit väldigt jobbigt utan att koppla ur ASC, o jag har samma storlek på däcken runt på BMW orginal 16 tum, nån som har fått reda på eller kan något om detta, e så fruktansvärt irreterande. |
|
|
Jonas: Jag upptäckte att mina bakdäck var rätt slitna och då stärker ju det vad Anders har skrivit ovan... ska byta bakdäck ganska snart återkommer då om det blev bättre |
|
| Ja mina e ju inte heller dom bästa bak, men dom e ju dock lagliga, men återkom gärna när du bytt, hoppas at de ordnar till sig för dig då. | |
|
Jag har också detta problem på min 735:a med ASC...har bara det med sommarhjulen i dimension 235/45-17(både fram o bak).. Jag tror(vet) mina problem ligger i att mina bakdäck inte är några "high performance" direkt utan närmare bestämt >>>Wanli däck bak och Nokian fram...otroligt vibrerande bakhjul innan däckstemperaturen eller annat gör så att det blir en lite bättre färd. Byte krävs nog och det hade jag tänkt göra nu till sommar,men det har hitintills inte blivit av... F-n jag har ju fortfarande mycket mönster kvar på bakdäcken iaf...snål,snål :) Händer aldrig med mina vinterhjul...195/65-15. Mvh Janne. |
|
|
nya bakdäck 245/40-17 och mitt asc problem är borta!!! tackar för hjälpen allihopa. Mvh Andreas |
|
|
men att byta till bredare däck gör väl ingen skillnad ( lite bättre fäste )? däremot att de är nya gör ju lite skillnad? jag har också m68-fälgarna som Völund. 225/45-17 fram och 245/40-17 bak. i mitt fall är bakdäcken dock nya och framdäcken lite slitna. vilket borde motverka att asc griper in. är inte de dimensionerna som jag nämnde ovan de som satt på från fabrik? isåfall är det ju konstigt om bmw skulle sätta på däck som gör att deras egen teknik inte funkar? kanske att jag får problem senare om jag sätter på nya framdäck? men jag har ju en 316 med 105 ponnysar så att 245-sulorna skulle spinna loss är väl inte så troligt? |
|
|
bag: mitt problem tidigare var att jag hade 235/40-17. som har en profil på 94mm mot 225/45-17 som har en profil på 101.25 vilket innebär så som anders nämner ovan. 245/40-17 däremot har en profil på 98mm vilket är närmre 225:ornas profil och tar bort problemet med rotationsskillnaderna fram och bak som sedan också triggar asc:n att ingripa. jag ville ha på 255/40 bak men mina fälgar är bara 8.5" så de hade inte blivit riktigt bra. mvh Andreas |
|
| okej. trodde bara att det var typ 40 eller 45 som gjorde skillnad på profilen. så bredden har också betydelse. man lär sig alltid nåt nytt. eller beror det på vilken fälg du sätter dom? | |
|
Profilhöjden anges som procent av bredden. Tänk så tokigt att vi anger bredd i mm, profil (enl ovan) i % och diameter i tum. Ett gammalt system som borde förnyas. |
|
|
Profilen ex: 40 Talar enbart om att höjden på däcket är 40% av bredden. så 40profil är då: 235mm breda däck: 94mm 225mm breda däck: 90mm 195mm breda däck: 78mm |
|
| jaha. shit. jag trodde att de första två måtten var i millimeter. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.