|
|
|
|---|---|
|
Jag misstänker en dålig tändspole. Hur gör jag om jag vill rycka en, är det att dra ut kontakten starta bilen se hur den går , stänga av sätta tillbaka och rycka en anna osv. Eller kan man ta tag i tändkabel och lossa den utan att få sig en stöt? | |
|
Tror inte att du kan rycka en spole utan att riskera att åka på en smäll om maskin är i gång . Även om ´man inte åker på en stöt är det nog inte det bästa för elektroniken i bilen. Plocka ur en spole gör du genom att plocka av plastkåpan över toppen sen sitter spoalrna med 2 muttrar per spole sen är det bara att rycka ur. Min bil: Länk |
|
| Du behöver ju inte ta ur själva spolen, utan det räcker med att ta ur kontaksstycket ur spolen. Då håller du dig på lågspänningssidan och slipper att få Einsteins frisyr. Kan inte svara på om det är skadligt för elektroniken att koppla ur en spole. Slutar tändningen att fungera på en cylinder stängs insprutningen på densamma för att skydda katalysatorn. Att felsöka på det sättet förutsätter att motorn konstant går på 5 cylindrar. Det bästa är ju att läsa ev. felkoder. "Misfire cyl. NR" t.ex. | |
| Angående felkodsavläsning. Jag bor i Norrköping och min lokala märkesverkstad säger när jag har bett dom läsa av felkoder på min E34 att dom inte har kvar några program som passar en så gammal bil, Nått förslag vad man kan göra? Tycker ju att en märkesverkstad ska klara av alla årsmodeller av märket dom själva säljer... | |
|
Carsoft! Finns interface på ebay för en 8 hundring |
|
|
Micke Björk Be dom förklara hur dom skall felsöka när dom gjort sig av med utrustningen och varför? Låter som dom inte vill hjälpa dig. |
|
| fick den känslan jag med, men jag ska inte bekymra deras små huvuden med en gammal bil. Men jag tänker ju inte rekommendera dom heller... | |
|
Anders. Det finns inga felkoder ang missfiring på bilen. Jag körde den i carsoft för ett par veckor sedan men då gick det iof bra på tomgången. Kan man inte mäta sig till om en spole är dålig eller inte? /Ian Min bil: Länk |
|
|
Det finns mycket att läsa om dåliga tänspolar. Bla man skall mäta mellan 15 -Jord (?) vad jag vet så har inte spolen 15 poler. Har även sett inläg där spolen varigt felaktig men ohmmätning var ok. Jag skall mäta mina och se om jag får fram nån diff. Snackde med en meck igår som sa att carsoft var bra men bekräftade att cs ej kan se om en tändspole är defekt. Mycket strul, men jag ger fan inte upp |
|
| Det borde ju gå att mäta resistansen på primär- och sekundärsidan på spolen tycker jag. På sekundärsidan, mellan hatten och jord och på primären vid kabelanslutningen. Vet inga värden dock, men man kan ju alltid jämföra spolarna emellan. | |
|
Menar du att man skall mäta på dom 2 yttre pinnarna? dvs dvs längst till höger samt vänster? |
|
| Vet dessvärre inte vilka stift som gäller.. | |
|
Framgår ju inte vilken modell det gäller? Men det brukar se ut så här på senare e34or 1jord (brun) 2ews (grön) 3ut från dme (transistor) svart Du vill alltså ta reda på vilken cyl som haltar? Pass upp då med att rycka spolar,rycker du kontakten på en nyare M50tex så blir DME mkt konfunderad och väljer att släcka ner transistorerna i DMEn. Blir den riktigt förvirrad så stänger den även av spridarpulsen. Så mitt förslag är ren o fin felsökning dvs oldschool. Se till att motorn är kall innan start,vrid igång maskin och ut och lägg händerna på grenröret du känner direkt vilken cyl som ej jobbar. Värme byggs snabbt upp i utblås på en frisk cyl,när du fått info om en haltande cyl så kollar du ansiktet på stiftet. Ett stift utseende säger bra mkt mer än CS. Gå vidare därifrån o byt det billigaste först dvs stift,blir du osäker på spolen flytta den o se om problemet kvarstår eller flyttar. Du kan även lyssna på spridare med en skruvmejsel mot örat,jämför med andra.Sen kan naturligtvis sprutbild falera men det är mkt ovanligt att en spridare somnar av helt. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Jepp det är en e34 det gäller 525 från 92. 1jord (brun) 2ews (grön) 3ut från dme (transistor) svart från vart kommer dessa kablar? Har varigt ute och kikat det kommer inga blåa gnistor eller nåt när man tar bort kåpan, har skruvat av tändspolarna cylinder 2 hade lätt fukt på tändröret torkade av det. Den Pendlar på tomgång och går ryckigt provade att stänga av och starta med utdragen lmm gjorde ingen skillnad, ioförsig så lät jag den inte gå på tomgång speciellt länge. Kan man få vandrande tomgång av en dålig tändspole? ryckte inga kontakter under drift så det borde inte hänt något med dme. Så här beter sig bilen. Länk blir lite mindre pendlande utan lmm men knappt märkbart, En grej till, en del tändspolar saknar jordplåten, antar att någon som mekat tidigare med bilen inte satt dit dom? har ni en plåt mellan varje spole? Länk Någon som har några andra teorier? Kan jag köpa vilken tändspole som helst det står ej bosh på spolen? |
|
|
Fick inte nåt vidare bra ljud på klippet men tycker att den bara går på 5cyl. Kolla då vid start vilket av grenrören som är kall längre tid än dom andra. Eller plocka ur stiften och leta efter ett svart stift. 1jord (brun) 2ews (grön) 3ut från dme (transistor) svart 1 är just som det låter en jordtåt, dina jordplåtar som du tror nån meckat med ska se ut så. 2ews är en startpärr,nu har du inte denna i en -92 så den går till dme. 3denna kabel går till transistorerna i dme 80 ampere. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Har bränt fingrarna på alla grenrör alla varma , har dock beställt 2 st spolar från skroten Misständer samt lite hög hc på tomgång, måste bero på en tändspole verkar vara väldigt vanligt närman läser på autopower. Återkommer efter byte av spole. |
|
|
Gud pissar på mig!! Köpte 2 begade tändspolar, ryckte en i taget, ingen skillnad. Rycker jag kablaget till lmm så pendlar den ändå, någon som har några förslag? Tomgångsmotorn skall sitta på en slang som går från den stora slangen från lmm, tror ni det sitter en sådan motor på min bil lilla slangen som går från stora försvinner in under en massa annat. Hade jag gjort lumpen nu så hade jag gjort samma sak som polarn gjorde, lagt in en mina och sprängt skiten i luften och samtidigt filmat det hela. Vi brukar fortfarande kolla på den filmen ibland. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.