AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
836

Rasslande ljud efter oljeservice!

JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Tjena!

Var inne på bmw med m3:an på oljeservice för ett par veckor sedan. Efter att dom bytt olja så började motorn rassla när oljan blivit varm. Rasslandet uppstår vid 1500-2500 v/min, antar att det är vanosen.

Är det ngn som haft detta problem och fått bort det genom att byta olja, till vilken olja isf? Funderar på att köpa en 10w-60 olja och slå i, antar att dom haft i 5w-40 el ngt sånt på bmw. Surt att pröjsa 1700:- och få tillbaka en rasslande bil.

Mvh Jens
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Första åtgärden borde väl vara att prata med verkstaden där du bytt oljan. De kanske tar på sig att byta till en annan typ.

Mvh
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Är det en aukt. BMW-verkstad som gjort servicen ? Åk isf. tillbaka dit och ta upp det med dom. Till min M3 följde det med ett häfte tillsamans med s.bok och instr.bok innehållandes div. teknisk information. Kan tänka mig att det är likadant till din M3. I det häftet står bla. vilken viskositet som rekommenderas. Följ Det ! Jag kör på Motul 300 V 15W-50.

/// Better Make Way \\\
Min bil lät innan jag lämnade den på oljeservice, efter servicen så blev det nästan helt tyst. Så visst kan det mycket väl va oljan.
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Mannen: Vet du vilken olja dom hällde i din bil?

Mvh Jens
JN

Castrol SLX tror jag det va.
Hade samma problem med min men det var en växel som sitter bakom den silvriga kåpan fram på motorn.
Efter bytet går den som en klocka.
Kan vara vanosen oxå...Låter trist men det är ingen akut fara.

M3-96 Nalle
kolla så du har nån olja kvar, när jag var inne på solna och bytte, hann jag knappt hem innan min olja var slut. de hade glömt en packning vid filtret.... med tanke på oljetrycket i en M3a kan ni ju tänka er hur motorn såg ut.... :( senare hämtade de visserligen bilen, bytte olja, tvättade motorn osv, men hur kan detta hända, jag skulle bara hem (sthlm) och hämta en sak innan jag skulle till mitt landställe i skärgården, kul om jag upptäckt det på motorvägen...halvvägs.....solna= praktikantskola ?? MVH

Philip
M3-96 Nalle

Va då för växel? Var det nåt till vanosen? Vore kul om du du kunde utveckla ditt svar lite mer.

Mvh Andreas
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Ngn som provat Omega 909 oljeadditiv? Tänkte ev. prova o slå i den i oljan, den ska tydligen få tyst på motorn.

Mvh Jens
Grusse
Är det någon som provat Castrol TWS 10W-60? Jag har beställt den oljan nu, så vi får se hur den fungerar.
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Hej!

Tänkte bara berätta att jag bytt olja nu, det blev mobil 1 5w-50. Det blev stor skillnad, motorn är nästan helt tyst nu, jättenöjd!

Mvh Jens
Skulle inte lämna in den på BMW Solna.

Kolal här:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.