AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.516

Är ni nöjda med prestandan?(120d/177hk)

Sa
36
SamuelH
Alpinvit 120dM 3-d -08
Som rubriken lyder, är ni som kör 120d (177hk) nöjda med hur dom går?

Jag har nu kört min i Min bil i ca 1000mil..är besviken måste jag säga, jag är visserligen något bortskämd vad gäller prestanda men jag tycker inte alls den lever upp till vad som lovas. Att nå 0-100km/h på 7,5sec är helt omöjligt.

Jag körde mot kompisens Skoda Octavia 4x4 150hk sugmotor i helgen.. de går spikjämt från 0-160... Jag fullgasväxlade varenda växling och körde absolut så bra det bara går. Jag tycker det är värdelöst, den där tjekiska bussen ska göra 0-100 på 9,5sec.. lilltysken SKA gå märkbart bättre, så är det bara.

Nu är det bara att beställa en box så kanske man får prestandan den bör ha redan orginal.
So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
Det måste vara något fel på din bil. Jag är inte så mycket för 0-100, men på motorvägen så har jag vid ett flertal tillfällen utövat 110-200 km/h mot diverse motorstarkare bilar, alltid med gott resultat. Undantaget rena sportbilar och r/m/s/amg-varianter så har jag inte förnedrats än. Visst vill man ha mer mos, men då brukar jag baxa runt frugans 520d ett par dagar så förstår man att 120:n med sitt lilla format och stora motor i praktiken är ruskigt effektiv.
Sa
36
SamuelH
Alpinvit 120dM 3-d -08
Nä, jag är heller inte någon 0-100 galning. Det var mer av det när man nyss tagit körkortet :). I det här fallet är det den enda jämförelsen jag kan göra.. vet inga fabrikssiffror på 100-150 eller liknande.

Jag tror inte det är något fel på min bil.. jag har gasat mot kompisens 120d 5-d, faktum är att jag drog ifrån nån stackars billängd.. men det var så pass liten skillnad att det kunde skilja i körtekniken. Så man kan säga att våra bilar förmodligen går ganska likvärdigt, det känns som att det inte finns några odds på att det är fel på båda våra bilar, tyvärr.

Jag önskar jag kunde ha samma erfarenhet som du, tycker den är svag :(
So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
Varvar du ur på växlarna eller växlar du tidigare? Jag hade fan blivit helt knäckt om någon sunkig Skoda hade dragit ifrån. Det hade varit raka vägen tillbaka till bilhallen och förklara att det här är ohållbart - en 150hk/200nm Skoda skall inte vara kvickare än en 177hk/350nm BMW. Säker på att inte din kompis har monterat lustgas?
Sa
36
SamuelH
Alpinvit 120dM 3-d -08
Jag drar inte till rödmarkeringen, tycker man tappar på att varva till rött eftersom effektkurvan ändå inte existerar där uppe. Tror jag drog till 4000rpm, brukar göra det på en höft.

Han har inte lustgas, ingen typ av överladdning alls utan bara en förhöjd modell och en 35kg's hund där bak!

Han blev åtminstonne nöjd, så jag får glädjas för honoms skull att han skoda inte går så illa som man kan tro.
Låter oroväckande! Ska söka min 120d coupe denhär veckan. Man får väl skaffa en box och ha den under armen när jag söker bilen!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.