AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.978

Läckage från styrservo behållaren E46

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Har torkat kring behållaren för styrservon ett par ggr nu efter ha sett olja som har runnit ut från behållaren.
Har ngn vart med om ngt liknande?
Börjar bli lite orolig för att det kan resultera för ett dyrt verkstads besök...
Ngn som kan ha ngn idé på vad det kan vara för fel eller som har vart med om det på E46.

Vet ej om det ska sitta ngn packning på locket till behållaren , har ej ngn packning på min iaf.

BMW M-POWER
Bo
89
Booven
320d Touring
M-Sport
KCR
Jag har haft så på åtskilliga E34:or och en E39. I dom fallen har slangen under behållaren blivit torr och spruckit. Byt slang. Tar uppskattningsvis 30 minuter. Slipper man fylla på hela tiden när den börjar tjuta.
GI
2.196
GINO
Booven:

Fast i mitt fall så rinner det från ovan sidan på behållaren, typ från locket och ner åt....

Då tror jag inte att det kan vara slangen eller?

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Länk

Bild på styrservo behållaren (den med med grön lock) :-)

BMW M-POWER
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Har samma fel på min nuvarande e-46:a, hade det på min förra oxå. Tyvärr har jag ingen bra lösning på problemet... Nån som har en bra lösning, skriv gärna...

Anders
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Hade samma på min 328:a. Bytte o-ringen i locket så blev det tätt.
GI
2.196
GINO
Anders.B:

Har du o-ring på din lock?

FredrikN har ju iofs en E36:a men vad jag vet så saknas det o-ring på min lock iaf.

Ngn annan E46 ägare som har o ring på sin lock?

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Nu gick det för snabbt så att jag tog för givet att FredrikN hade en E36:a så
sorry i fall du har en E46:a FredrikN :-)

BMW M-POWER
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Hehe ja det är en e46:a jag har. Nr 3 Länk bytte jag bara.
GI
2.196
GINO
Får väl åka in på bmw idag och köpa en sådan o-ring.
Hoppas att det slutar läcka då: -)

Tack för tipset FredrikN!

BMW M-POWER
Min o-ríng sitter där, men det fuktar lite runt locket ändå. Ska nog ta och byta den jag med så det inte ser slafsigt ut under huven. :-)
Ni
221
Nick3
318i-91
Jag hade samma på min 320-01:a bytte locket och då försvann problemet!
Har sett att de runnit lite vid locket på 325:an också så de blir väl att byta de också så de ser fint ut igen :-)
GI
2.196
GINO
Nick3:

Jag får väl börja med o-ringen o får se om det hjälper men kommer du ihåg vad locket gick på?

BMW M-POWER
Jag var precis och köpte o-ringen. :-) Den kostade 16:- tror jag, och enl. realoem är locket ca 10 ggr så dyrt, så det borde väl bli ca 160:-. Inte farligt det heller om det visar sig behövas ...
GI
2.196
GINO
Adelson:

Köpte du o-ringen från bmw eller?

BMW M-POWER
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Har exakt samma problem med min styrservo , att det rinner under locket och ner över behållaren. Det spelar väl ingen roll om det är bmw´s oring eller någon annat fabrikat, bara den sluter tätt eller?

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Ni
221
Nick3
318i-91
Hej igen nä de är ett år sen jag bytte på den förra bilen så jag minns inte vad det kostade men inte är de då dyrt iaf! Ska köpa ett nytt på fredag så vi får väl se då...
GINO:
Ja jag köpte o-ringen från BMW. Det kändes när jag drog åt locket med nya o-ringen att den tätade. Innan kändes det som plast mot plast när det tog stopp. Det är ju för tidigt att avgöra om det blev tätt ännu, men jag har goda förhoppningar om det.

Föresten så såg jag att det ju finns ett avluftningshål upp genom och ut på sidan av locket. Hoppas inte det var där det kom ut, för då lär det ju fortsätta. :-) Jag tror inte att det var där det kom, för då borde kladdet ha varit koncentrerat till den sida där hålet mynnar.

Völund:
Det går garanterat lika bra med någon gummiring med rätt dimensioner av vilket ursprung som helst. :-)
GI
2.196
GINO
Ringde bmw idag, o-ringen kostar 20:- ska åka o köpa den efter jobbet , vi får väl se om det blir tätt.

Läste ngnstans att det där avluftningshålet släpper ut övertryck av luft men som sagt hoppas att det inte läcker där ifrån.
Då lär ingen o-ring hjälpa:-)

Ska passa på o byta servo oljan samtidigt i helgen, ser lite grumligt ut...
Det kanske ska se ut så men men....

BMW M-POWER
Just det, 16:- var nog utan moms, 16x1,25=20kr.
GI
2.196
GINO
Bytte o-ring i helgen och har kört en hel del sen dess men inget läckage ännu:-)
så det troliga var att o-ringen hade blivit för gammal eller hade käkats upp av oljan....

Hur som helst byt o-ring i till att börja med i första hand om ni råkar ut för samma problem

Mvh Gino

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.