AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.198

X5 går lite struttigt

Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Hej!
Är relativt nybliven X5 ägare. Är jättenöjd med bilen, men tycker att den går lite struttigt, alltså den är lite hoppig på vägen. Kan det bero på sportpaketet eller är det något knas med luftdämparna bak?
Jag har original 19 tummare med däck i originaldimension så det borde inte vara det som är problemet. Den uppträdde dessutom struttigt även med 17 tums vinterhjul (också original).
Står man bakom bilen ser hjulvinklarna lite roliga ut, ovansidan på hjulen pekar inåt, om ni förstår vad jag menar...

Hälsn Micke

Någon annan här på forumet som upplevt samma sak?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är däcken snedslitna? Hur många mm är det kvar på dom?
Åkte X5 4.4 med sportpkt innan och lika bekväm som en E39 med sportpkt blir den defintivt inte, det är 400kg mer vikt och högre tyngdpunkt...
Mvh
Asken
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Jag har sprillans nya däck, men dom gamla var inte snedslitna, varken sommardäcken eller vinterdäcken!
Det kanske är läge för en hjulinställning?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Michelin Diamaris nu med? Lufttryck antar jag att du har kollat. X5 sportpkt är stötig. Du kan ju göra en felkodsavläsning för att se om det visar ngt på bakvagnen. Över 15k mil så är det dags att kolla dämpare/ frambakvagn.
Om itne däcken var snedslitna eller om du fick kantstötta fälgar ser jag ingen anledning till 4hjulsinställning.
Mvh
Asken
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Tack för dina inputs Asken!
Jag skall laborera lite med lufttrycket och e.v be BMW kolla om jag har några felkoder. Det kanske helt enkelt är så att den är o.k. Jag har inte provat någon annan X5 så jag har ju inget att jämföra med.
Man börjar väl helt enkelt bli gammal och bekväm...det var trots allt 20 år sedan jag skramlade runt i min tok-sänkta Volvo 745...(hur kunde jag,fniss)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Åk förbi Dr Per, han kan nog prova den en sväng och läsa felkoder.
sänk bilen 1.5dm, på med 23"s bling bling fälgar+R-däck sen ut och gasa!:)
Mvh
Asken
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Jag har faktiskt nya fälgar på den, dock inte 22 tums krom, utan orginaldimension (19tum) Beyern fälgar. Tycker det blev riktigt snyggt! Jag skall lägga upp lite bilder så fort jag tvättat åbäket.

/Micke

Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
X5:orna är inga komfort under...utan du får nog köpa en 7:serie om du vill ha komfort.Jag själv har tänkt ett par gånger att byta mig en X5:a provat 3st 03-04:a men jag kommer inte överens med bilen, det blir rent jobbigt om man ska köra 25mil...kanske de går bättre med full last? Jag har inte provat nya versionen hur den går, men visst har den längre hjulbas.
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Nya versionen är som en annan bil. Betydligt bättre komfort - riktig lyxkänsla och helt felfri väghållning. Min -01 känns som en ryss-Lada mot brorsans -08. Funderar allvarligt på att göra mig av med X5:an - vore det inte för 4-hjulsdriften skulle den redan vara såld nu.

If it aint broken - dont fix it
NeZaN
Passar på att hijacka tråden lite då den passar min fråga.

Jag köpte även jag precis en 4.8is med luftfjädring men vet inte hur man får igång den. Det sitter ju två knappar till höger om ratten. Men händer inte nåt när jag trycker där (vad jag kan se). Fel på den tro?

/NeZaN
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Menar du nivåregleringen?

Kolla så pumpen funkar. Finns under reservhjulet i skuffen. Ställ dig med ena bakhjulet på en trottoarkant - då skall det brumma lite när den pumpar.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

NeZaN
Den verkar fungera. Dock har jag inte klurat ut exakt hur allt fungerar, men igår höjde jag och sänkte utan problem. :)

/NeZaN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.