AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.563

Värde på 325 Cab -1991 E30

Hej,

Har varit ifrån BMW en tid och behöver lite hjälp med prisbilden på en bil som jag skall sälja åt en bekant men som jag är lite sugen på att köra själv över sommaren. Vad skall jag betala och vad får man efter prut när man säljer den?

Bilen är en blåmetallic 325cab från 1991 med 7800 mil.
Nuvarande ägare (kvinna) har haft den i 10 år.
Fullservad med bok
Import tidigt
Grå sportskinnstolar och träratt
Helt ny cab (1 vecka)
Ingen synlig rost när jag gick igenom den men lite repor här och där och några uppslagna dörrar. Kanske finns något mycket litet när man synar den. (osäkert)
Fin inredning men några plastdetaljer sitter löst och måste justeras/bytas
Ok däck på standard krysseker
Går fint och känns tight och fin, inget snack om miltalet.

Hardtop finns men säljs nog separat, vad är en E30 hardtop värd?

Tacksam för tips. Fin lågmilare med ny cab men som inte är en utställningbil i lacken.

Mvh John
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Gissning>>>50' ca..osett.
Då har jag dragit av för skavankerna och lagt till för ny cab..

Hardtop?
Nja...spann på kanske 3-8' beroende på skick.

Du har inga bilder på defekterna eller åtminstone på bilen från några olika vinklar?

Mvh Janne.
Nej inga bilder ännu, har inte fått hem bilen till mig ännu.
Kommer bli en riktiig recond och bilder efter det.

Ligger några bilar ute med annonspris 48000kr och sen pryt på det, dom har gått mer men är i bättre skick och massor av utrustning. Tror du verkligen man kan få 50k för denna då? Räknade du med hardtopå då?

Jag vill bara inte ge mer än vad jag verkligen får ut för den, har för många bilar redan men kör gärna någon månad med denna.

Mvh John
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...är de som är ute till försäljning nu finare än den du refererar till och billigare+gått likvärdigt med mil..tja...då kanske du får svårt att få 50'(utan hardtop)..

Svårt med värderingar utan "all info" och skicket i "verkligheten" s.a.s.

Men positivt är att "din bil" bara har gått 7800mil,det gör en hel del på värdet..och blir nästan intressant för "alla" begagnatköpare ty vi är ganska så "milhysteriska" i allmänhet..

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok..såg att du tvekade på värdet jag gissade till även fast du faktiskt också skrev att dessa bilar gått längre..

Mvh Janne.
OK tack, fler synpunkter? Vill inte betala för mycket men heller inte lura henne som jag skall sälja den åt om det blir så att jag köper den själv.

Söker troligt försäljningspris i början av Juli prutat och klart.

Mvh John
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Länk

Där har du spannet på blocket iaf...dvs lägsta resp. högsta begärda pris..
Bara som en till "vägledning" i dagsläget..

Mvh Janne.

Och som "alltid" 87or.... man tror nästan det bara finns det..1991- är ju faceliftade och ser klart bättre ut med andra kofångare lysen etc etc..

...sen man kan ju undra varför man har en HT på en sommarbil, inte sant och det är ju inget att betala extra för om man inte skall köra året runt...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Hardtoppen hjälpte jag henne att köpa för några år sedan när hon skulle ha denna bil över vintern. Tror vi gav 8000kr för den.

Min fråga om värdet på hardtop beror mer på att jag trodde dom började bli ovanliga.

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Har följt annonsmarknaden ganska länge, Janne T har givit spannet redan. Utan att veta mer än du sagt om din bil tror jag dock inte den går att sälja för mer än ca 40.

Vad som talar för bilen är lågt miltal = ej vinterkörd, samt ny sufflett.

HT tror jag inte drar upp värdet. Snarare tvärt om, det visar ju att bilen är vinterkörd.

Cab skall köras på sommaren och nedcabbat.....:-)

Jag har en HT till en av mina gammelbilar som jag aldrig använt.....

Mats
BMW CS #5847
OK tack.

Tror jag erbjuder mig att sälja hennes bil med 45000kr som utpris recondad och klar. Bjuder hennelite lägre om hon vill ha pengar direkt och bara bli av med den. (utan hardtop).
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Hej!

Känns som om forumet är något snarstucket. 45 k för en 325 med under 8k på mätaren är bra pris, skulle tro den går fort om skicket korresponderar mot milen.

Mats H
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Finns en 87 på blocket med 10k mil för 37.
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Personligen skulle jag inte jämföra E30 cabbar överlag, då 91an har facelift och är enligt mitt tycke snyggare. Jag skulle tro på ett pris runt 45-50. Har själv letat efter en sådan för något år sedan och inte hittat något att ha.
mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Ja, det är en väldigt stor spännvidd i begreppet "mkt fint skick".
Det blir lite som att jämföra äpplen o päron - åkte Svea rike runt i vintras på jakt efter en vettig E30 / E36 cabbe efter att ha sålt av Audi Cabben.
"Alla" E30 hade sprickor/hål i skinnet - det sas inget om det, varken i annonstext eller via telefon. Suffletterna såg för hemska ut, utom i de fall de nyss var bytta.
En hade även gett sig på att byta sufflett själv, utan större framgång - allt satt snett...
"Det syns ju inte när du cabbar ner!! Jo visst, den går liiite trögt att få ner..."
Samtliga E30 jag kollade på knackade rätt friskt från kamaxel o lyftare.
I de flesta fall fanns mkt lite av originaldelarna kvar när det väl kom till kritan.

Att "Europa Meister" inte hittade nån som föll honom i smaken, är väl inte direkt förvånande, med tanke på bilen han redan har i sin ägo :-)

Själv föredrar jag modellen innan facelift, då jag inte är något stort fan av plast på en E30.

För egen del blev det en billig E36 i ett - för det priset - hyfsat skick.
Betydligt mer bil än en E30 - inte lika kul kanske, men ändå;-)

/Magnus
Min nya:
Länk
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Klokt skrivet!

Allt som glimmar är inte guld. Finessen med bilen i tråden är väl att den kan kännas som en genuin 8k milare. Å andra sidan nöjer sig många bevisligen med skräp.

Mats H
Bilen visade sig vara en 92:a och såldes idag för 51000kr inkl hardtop.
Inte jättemånga intressenter men de som ringde var seriösa och visste vad dom letade efter. Skutade med 2 spekulanter som ville betala annonspris.
Tror att köparen får vara nöjd med det priset!
Bilen såg fin ut på bilderna om man nu står ut med grått skinn, 8000 mil är ändå 8000 mil. Hade definitivt varit spekulant ifall jag letat bil...

/Magnus
Bostongrün: Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Ja, den bilen såg verkligen fin ut. Vad heter den blå färgen som den har?

Jag var på väg att ringa själv men frugan tyckte det räckte med en cab :( (Svårt att säga emot.)

"BMW six appeal"
Härligt när både köpare och säljare är nöjda :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.